Vidno ich všade. Sú ich celé armády, každé parkovacie miesto je im malé, parkujú cez dva pruhy. Sú snom každej priemernej zlatokopky a mnohých, ktorí chcú takéto devy baliť. Ideál ak na kapote svieti znak jedného z troch nemeckých výrobcov s prívlastkom prémiový. Lenže veľké SUV už nie sú kombináciou terénneho auta a kombi. X5, Q7, ML, GL… Niečo zvládnu, ale sú skôr imidžovým doplnkom ako univerzálnym autom. Každý zo spomenutých modelov stojí aspoň 60 litrov.
Nechcete ísť po prúde rieky, nechcete, aby vás zlatokopky, či zlatokopovia považovali za ideálnu partiu? Tak si pozrite ponuku Fordu. Okrem masových Mondeí, Fiest a Focusov v ponuke svieti model s menom Ranger. Pracovný pick-up v cenníku schováva výnimočne luxusnú verziu Wildtrak. S ňou získate komfort, priechodnosť, ťažnú silu a imidž.
Rešpekt
Nepatrí medzi malé autá. Na malých autách dokáže zaparkovať. Ranger s karosériou Double Cab svoju veľkosť len tak neschová.Veď na dĺžku meria skoro 5,4 metra. Obyčajné parkovacie miesto nepredstavuje adekvátnu možnosť zastavenia. To nevadí, necháte ho trčať. S oranžovou farbou si ho všimne každý.
Majestátne rozmery umocňuje práve farba a najmä výbava Wildtrak. Osemnástky kolesá, nástupné prahy, predná maska so sivými časťami a aerodynamický oblúk nad zadnou časťou vytvárajú neprehliadnuteľný celok.
Vysoká predná časť, dva páry dverí… Vzadu to nie je SUV, vzadu to je pick-up. Okrem iného to znamená, že sem batožinu normálne nedáte. Ak potrebujete prevážať veci, ktoré nemôžu zmoknúť, tiež existuje niekoľko možností. Ford má v ponuke dva druhy hardtopov. Lenže s nimi spravíte z pick-upu SUV a stratíte časť imidžu drsného auta. Skôr by sa na zakrytie hodil uzamykateľný rolovací kryt.
Komfort
Štvorica dverí už napovedá, že päťica ľudí by nemala mať problém. Ani nemá. Teda na krátke trasy. Na dlhšie sa lepšie odvezie štvorica, kvôli tvarovaniu zadných sedadiel. Bude vás zaujímať ako veľmi komfortne sa vezú tí, čo sú za vami? Vpredu máte predsa miesta na rozdávanie.
Vnútri nenájdete žiadne mäkčené plasty. Toto je v prvom rade pracovné auto, nie pózerská bábovka. Komfort a výbava trochu črty zjemňujú. Predné sedadlo vodiča nastavíte elektromotormi, spolujazdec môže použiť manuálne nastavenie.
Malé prekvapenie má Ranger nachystané, ak vedľa zastaví Touareg, či priamy konkurent, Navara. Pozeráte na auto a je akési malé. Ak nie úplne malé, tak máte stále pocit nadradenosti už len kvôli tomu, že sedíte vyššie. Je to zvláštne dobrý pocit neohrozenosti.
Naspäť k výbave. Wildtrak sa od menej vybavených Rangerov líši prítomnosťou automatickej klímy, navigácie, parkovacej kamery v zrkadle, ale najmä koženým čalúnením s oranžovým pásom a oranžovým prešívaním kože. Všetky ovládacie prvky pôsobia pevne a trvácne. Dokonca by sa dali používať v rukaviciach. Samostatnú kapitolu píše zapínanie vyhrievania sedadiel. Kolieska? Malé tlačidlá? Kdeže, vedľa nastavenia sedadla na boku sedáku našlo miesto veľké tlačidlo s polohami on a off, viac potrebovať nebudete. Jediné, čo interiéru vytknete tak bude absencia vyhrievania volantu a prepínanie palubného počítača kolíkom medzi pri tachometri. Naopak každé mrazivé ráno okrem vyhrievania sedadiel oceníte aj vyhrievanie čelného skla. Žiadna škrabka, jedno tlačidlo a chvíľa času.
Sila
Wildtrak ponúka iba jeden motor. Kým Limited v cenníku ukazuje aj štvorvalec 2,2 TDCi s 110 kW (150 k), vrchol prichádza iba s päťvalcom 3,2 TDCi. Obrovský pick-up, teda na európske pomery, vážiaci 2,1 tony vyrazí v ústrety stokilomterovej méty a dostane sa tam za 10,4 sekundy. Za toľko to nedá ani jedanšestka Octavia a vlastne ani dve tretiny áut, ktoré behajú po cestách v súčasnosti.
Lepí sa na vás v dedine nejaký frajer na TDI? Pri značke dupnite na plyn, šesťstupňový automat podradí aj o dva stupne a 470 Nm sa rozbehne s takou vervou, akú by ste od obra nečakali. Krútiaci moment nie je len na vytáčanie majiteľov malých áut. Výdatne pomáha aj pri ťahaní prívesu s hmotnosťou až 3,5 tony.
Keď naštartujete studený motor, počujete industriálny prejav. Ten sa ani po zohriatí nestratí a pripomína, že pod prednou kapotou bije 5 valcov. Zvuk pri vytáčaní vás postupne začne baviť. Do otáčok sa mu veľmi nechce, ale keď sa tam dostane, máte v ušiach, na diesel, výborný soundtrack. Práve motor s neprehnaným výkonom, masívne nápravy, podvozok a osvedčený manuál sú kľúčom k výdrži. Ak sa o Ranger budete dobre starať, tak vydrží aj sto rokov. Tým pádom nebudete míňať ďalšie nerastné suroviny na výrobu nového auta. Takže ekológia v praxi aj napriek spotrebe 9,2 na sto. Ranger je asi prvé auto tento rok, pri ktorom sme jazdili za menej ako udáva v kombinovanom cykle výrobca.
Ranger v meste
Manévrovanie v mestách môže na prvý pohľad predstavovať problém. Ale ak sa otáčate, tak neriešite obrubníky, len sa zvrtnete a hotovo. Ani ležiaci policajti, či retardéry nie sú prekážkou. Ani kvôli nim nemusíte brzdiť. Auto len jemne naznačí, že ste po niečom prešli.
Zaparkujete pri obchodnom centre. Buď budete trčať, alebo zaberiete dve miesta. Nie, naozaj nie ako X5 šikmo, ale dĺžkovo. Nevadí. Ranger nespôsobuje nenávistné pohľady, skôr uznanlivé. Nakúpite a teraz sa zháčite pri nakladaní. Kam s ôsmimi fóliami minerálky, keď ešte treba čistiace prostriedky z drogérie? Dozadu ich nedáte, lebo asi počas ďalšej zastávky zmenia majiteľa a piť bude niekto iný. Jediná možnosť je naládovať ich na podlahu za prednými sedadlami. No a niečo na sedadlá. No problem.
Ranger v teréne
Svetlá výška 229 milimetrov, nájazdový uhol 28 stupňov vpredu aj vzadu, prejazdový 25 stupňov. Reálne sa dostanete na väčšinu poľných ciest a ľahších terénnych výjazdov. Aj brodivosť 800 milimetrov je viac ako hodnota s ktorou prichádzajú SUVčka. Len na plnohodnotný terénny povoz mu chýbajú pneumatiky. Označenie AT by pomohlo, MT by z Rangera spravilo neprekonateľnú mašinu.
My sme otestovali aj štvorkolku. Keď idete po blate máte jednu dôležitú povinnosť. Nezastaviť! Ak zastavíte, máte smolu, je možnosť, že sa nerozbehnete. My sme nečakane zašli od 10 centi hlbokého blata iba so zadokolkou. Auto zastavilo logicky samo. Takže prepínač z 2H na 4L a pomalé pridávanie plynu. Ranger sa vyhrabal s plným počtom bodov a okolostojaci len neveriacky krútili hlavou. Na prvý pohľad ani oranžová karoséria nevyzerala špinavá, ale po uschnutí bola návšteva wapky nevyhnutná.
Ranger na diaľnici
Pri stotridsiatke zapnete tempomat. Vôbec nemusíte zvyšovať hlas, aby ste sa s kýmkoľvek v aute porozprávali. Cesta prebieha komfortne a ak idete v ľavom pruhu, tak rozrážate premávku. Pomalé autá akosi automaticky uhýbajú pred oranžovým obrom.
Lenže diaľnica nie je len o rýchlych presunoch, ale aj o náhlom brzdení. Z tohto pohľadu trochu nepatrične pôsobia bubnové brzdy vzadu. To, čo je dobré v teréne, lebo má konštantný účinok, nemusí byť ideálne na diaľnici. Dupnete na brzdu, karoséria sa predkloní, brzdy pôsobia vlažne, ale nabehnú a spomaľujú karosériu akoby ste vyhodili z okna kotvu.
Highlight
Ak máte loď, či kone a potrebujete ťahať príves a zároveň nechcete vyzerať ako mafián s monochromatickou témou SUV, tak oranžový Ranger splní všetky požiadavky. Lenže tie splní aj Toyota Hilux, Nissan Navara a Mitsubishi L200. Ranger však ku kvalitám pridáva aj štýl verzie Wildtrak. Buďme úprimní, kupovať ho s inou ako oranžovou farbou nie je to správne. Ale automat by sme kľudne vymenili za manuál a za ušetrené peniaze by sme zvolili uzamykateľný rolovací kryt ložnej plochy. Nechceme nejako rýpať, ale napríklad britský Superchips vedia pumpnúť motor na 180 kW (245 k) a 587 Nm…
Martin O. Gallery
Ford Ranger 3,2 TDCi Wildtrak AT6
Motor | R5 |
Objem | 3196 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3000 ot/min |
Krútiaci moment | 470 Nm pri 1500-2750 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5359 mm |
Šírka | 1850 mm |
Výška | 1848 mm |
Rázvor osí kolies | 3220 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2083/3200 kg |
Batožinový priestor | nad ložnou plochou nekonečno |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 12,4/8,6/10,0 |
Emisie g CO2/km | 265 |
Ford ranger wildtrak ma len šuter,je to topka!