Test Ford Ranger WildTrak 3,2 TDCi A6 AWD: Jeho Veličenstvo užitočná zábava

Keď sa povie úžitkové vozidlo, väčšina ľudí si predstaví nákladiak, prípadne dodávku. Do tejto kategórie však patrí aj segment pick-upov. Je to tak dokonalé spojenie osobného vozidla, off-roadu a praktického nákladného priestoru. K tomu si prirátajte rešpekt všade, kam prídete, množstvo zábavy a adrenalínu, ktorý si môžete dopriať aj popri práci a výsledkom je Ford Ranger.

Osobné, či nákladné?

Pick-up budí určité predsudky. Nepohodlné, nič do mesta, ani na dlhé trasy, už vôbec nie pre rodinu. No Ranger tieto tvrdenia vyvracia v plnej miere. Po nastúpení do kabíny, ktoré je vďaka nášľapným prahom a madlám na A stĺpiku veľmi pohodlné, sa okolo rozprestrie pocit ako v osobnom vozidle, len s rozdielom výšky sedenia. No mať výhľad nad všetkými, okrem kamiónov, samozrejme, je len praktický benefit. Aj dodávkarom sa pozeráte priamo do očí.

Priestor je veľkorysý, kvalita spracovania vysoká, ponuka zábavy a komfortu prekvapuje. Sedadlá sú z odolných materiálov, oranžová pevná tkanina na sedacej a operadlovej časti, s gumenou vsadkou na okraji, boky sú obšité odolnou kožou s oranžovým prešívaním. Význam gumeného lemu je otázny, snáď v prípade nevoľnosti pasažierov, alebo mokrých nôh? Vodičove sedadlo je elektricky nastaviteľné v ôsmich smeroch, má aj bedrovú opierku. Spolujazdec sa musí uspokojiť s nastavením manuálnym v štyroch smeroch.

Displej infotainmentu je dotykový a má mnoho funkcií. Využíva systém Sync3. Okrem prehrávania médií, konektivity s mobilným telefónom a navigácie GPS, slúži aj na nastavovanie klimatizácie a vyhrievania sedadiel. Tieto funkcie ale majú aj klasické tlačidlá na stredovom paneli, takže sa nemusíte trápiť na hrboľatej prašnej ceste s dotykovou obrazovkou. Grafika je vcelku jednoduchá, žiadne úžasné výkony a uchvacujúce rozlíšenie nečakajte, no účel spĺňa maximálne a mapy sú spoľahlivé a rýchle.

Tunelu pred vodičom dominuje analógový budík s informáciou o rýchlosti. Ten obopínajú dva digitálne displeje s veľkou variabilitou zobrazených informácií. Každý má vlastnú skupinu ovládačov na volante. Pri prvotnom pohľade budia dojem zložitosti, no keď sa lepšie zahľadíte, ovládanie je intuitívne a praktickosť vysoká. Konštantne je vľavo informácia o aktivite jazdných asistentov, k tomu sa dá nakombinovať otáčkomer, teplota motora, info o spotrebe, palubný počítač, vpravo môžete mať navigáciu alebo napríklad zvolené multimédiá. Na pohodlnom mäkkom volante ovládate tiež adaptívny tempomat a oproti zasa pripojený mobil alebo sprostredkovanie hudby.

Kombinácia materiálov je zvolená primárne prakticky. Odolné plasty sú na miestach, kde môže prísť k poškodeniu alebo znečisteniu, vrch palubovky zasa dostal mäkké tapacírovanie s oranžovým prešívaním, čo podporuje dojem osobného vozidla. Mäkké sú aj všetky madlá, praktické pri nastupovaní a jazde v teréne. Na zadnej trojlavici je v nevyhnutnom prípade možné usadiť aj tri dospelé osoby, no nadšenie, aké zažíva šofér, zdieľať pravdepodobne nebudú. Deti sa ale zabavia o niečo viac, k dispozícií sú dve Isofix uchytenia detských sedačiek. Operadlo zadného radu sa dá pomocou popruhu jednoducho odklopiť, priestor za ním je prekvapivo veľkorysý, okrem povinnej výbavy vrátane zdviháka a lekárničky, schováte tu aj dlhú metlu, menšiu batožinu a tašku s notebookom.

Na veľký náklad je tu, samozrejme, korba, veď je to podľa technického preukazu N1, nákladné vozidlo. Sklopné dvere korby sú uzamykateľné na centrál, nosnosť po sklopení je 80 kg. Priestor je otvorený, po bokoch sú variabilné úchytné oká pre upevnenie nákladu, prekrytá zásuvka na 12V a ešte niečo naviac. Držiaky na nápoje. Takže aj keď sa nekontrolovateľne rozšíri pozvánka na víkend na chate aj medzi kamarátov kamarátov vašich kamarátov, preveziete cez lúku všetok substrát a bez strachu zo znečistenia interiéru. No nákladný priestor je určený najmä na prevoz objemného nákladu. Podlaha je odolná, žľaby vyspádované kvalitne, takže aj nánosy blata spoľahlivo odstránite tryskou v samoobslužnej umyvárni a voda v korbe nezostane stáť. Absencia akéhokoľvek prekrytia ale flexibilitu dosť zabíja. Úplne by stačila mechanická roleta. Výklopné veko alebo hardtop už limitujú výšku nákladu, zasúvateľná roleta objem nezmenšuje ale ponúka možnosť uzatvoriť náklad, aby nedostal nohy.

Vyznačené cesty nič neznamenajú

Pneumatiky obuté na 18-palcových zliatinových diskoch sú prevažne cestné. Kabína je aj pri vysokých diaľničných rýchlostiach skvele odhlučnená. So spolujazdcom ste od seba dosť ďaleko, no vykríkať po sebe nemusíte, jedine, že by ste sa hádali o volant, k čomu bude dochádzať pravdepodobne často. Často tiež budete voliť odbočky z hlavnej cesty a praktizovať skratky, veď priamo cez kopec to je rýchlejšie, ako okolo po cestách. No, rýchlejšie možno nie, ale zábavnejšie rozhodne áno.

Tlačidlo na prepínanie hnaných náprav je dosť ohmatávaný detail. Prašná rovina? Jednoznačne 2H, trochu viac plynu, zalomiť volantom a deň je hneď krajší. Alebo napríklad opustený kameňolom, v dedine sa trochu zvýši prašnosť, ale z nás stres opadne veľmi rýchlo. Koľaje s blatom, nejaká tá voda stojaca na rovine, 4H zabezpečí hladký prejazd. Prudké stúpanie, šmykľavý podklad, ostrý hrebeň, 4L pouzatvára čo sa dá, ak to ale stále nestačí, uzávierka zadného diferenciálu napevno už vyrieši snáď čokoľvek. Trochu skúseností pri jazde v teréne a zažijete, čo ste ešte nezažili.

Ľahký zadok a sila 200 koní hnaná cez kardan primárne na zadok vytvára úplne inú manévrovateľnosť. Ani deväťdesiatka cez lúku nepôsobí desivo. Ak nemáte dosť odvahy alebo chcete trochu viac asistencie elektroniky, je tu aj tlačidlo na kontrolovaný zjazd z kopca. Obmedzí rýchlosť a bez preklzovania kolies bezpečne a plynulo zíde aj príkre svahy. A to všetko úplne s prehľadom aj na cestných pneumatikách. Obutie drapákovej vzorky zbytočne vytrápi prevodovku, zvýši spotrebu, hluk a aj samotné pneumatiky budú na ceste trpieť. Ručné autoumyvárne v okolí budú zažívať zmiešané pocity. Síce sa im výrazne zvýšia tržby, záhybov, kde sa blato ukladá je dosť veľa a tiež majú celkom slušnú kapacitu, no náklady na vyčistenie záchytných žľabov sa taktiež zvýšia. No vy budete stále vysmiati. Podvozok má listové pruženie, odolnejšie a do terénu vhodnejšie, taktiež vydrží väčšiu záťaž. Za Ranger môžete zapojiť cez ťažné zariadenie z prvovýroby aj vozík na prevoz koňa, vlastne dvoch alebo dopravník na automobil, bez náznaku záťaže. Veď Ranger utiahne 3,5 tony.

Symfónia pod kapotou

Objem 3,2 litra z piatich valcov predznamenáva, že Ranger nebude len taký tichý ekológ. Silu piestov vo valci optimálne reguluje 6-stupňová automatická prevodovka. Tá má dokonca aj režim Sport, v ňom môžete radiť prevodové stupne manuálne pomocou páky a elektronika motor pustí aj do hraničných otáčok. Jej chod je trochu agrárny, no drsný prejav k tomuto vozidlu proste patrí. Vďaka optimálnemu sprevodovaniu má motor ťah odspodu až po obmedzovač, za sprievodu impozantného akustického prejavu.

Už pri naštartovaní sa ozve hlboký zvuk vyvolávajúci zimomriavky. Zvonku púta pozornosť, v kabíne budete mať audio vypnuté, aby ste si vychutnali dokonalý prejav. Často sa stane, že si sused rozmyslí obsadenie posledného parkovacieho miesta, keď bude počuť príjazd Rangera. Mohlo by sa mu stať, že mu zaparkuje na kapote. Výkon 147 kW (200 k) a 470 Nm točivého momentu by takýto manéver zvládol. Lepšie je ho však pretaviť na cestu. Pri dlhých trasách potvrdí svoju všestrannosť. Únava nehrozí, adaptívny tempomat a asistent udržiavania v pruhoch spraví z diaľničných prejazdov pohodlnú jazdu s miernou dávkou nadradenosti. Poľahky dosiahne 185 km/h, no viac z neho vytlačíte ťažko, aj keď otáčky sú stále optimálne. No aj pri nižších rýchlostiach badať fenomén hladkého prejazdu a prázdneho ľavého pruhu. No priznajme si, keď sa rúti tmavá obluda s výškou menšej bytovky, kto by sa nepratal z cesty?

Akokoľvek Rangeru stúpate na ceste na akcelerátor, spotreba nafty sa stále pohybuje okolo desiatich litrov na stovku. Pri dlhšom pobyte medzi stromami, v prachu a blate, vzrastie o liter, no na ceste sa zasa ustáli. Na 3,2-litrového žrúta to nie je vôbec zlé. Prvkom bezpečnosti je aj signalizácia predchádzania kolíziám. Za palubovkou sú pred vodičom diódy projektujúce červené výstražné znamenie pri nebezpečnom priblížení sa k vozidlu pred vami. Ak začne prudko brzdiť, rozblikajú sa a ozve sa aj neprehliadnuteľný akustický signál. Nemusíte mať ani aktivovaný adaptívny tempomat.

Ani manévrovanie v meste a na prepchatých parkoviskách nie je také tragické, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Rozlíšenie zadnej širokouhlej kamery je skvelé, oneskorenie minimálne. Ak to ale nestačí, má ešte jeden parkovací asistent, ťažné zariadenie. Vpredu sú síce len senzory, no sú dosť citlivé a spoľahlivo vymedzia bezpečný priestor na manévrovanie. V teréne môže byť pípanie aj trávy v blízkosti otravné, preto je tu tlačidlo na deaktiváciu senzorov. Keď si porovnáme výbavy s ostatnými konkurentami, chýbajú tu dve tlačidlá. No naozaj chýbajú? Ranger nemá bezkľúčový vstup a štartovanie. Musíte poctivo vybrať kľúč z vrecka a otočiť ním v spínačke. S tým súvisí aj absencia druhého prvku modernej výbavy, systém Štart/Stop. Nám ale táto fičúra nechýba, štartér pri roztáčaní tri-dvojky aj tak dostáva zabrať, turbo tiež nebude malé a teplo si bude držať dosť dlho, náhle vypnutie a zapnutie by ich životnosť podstatne skrátilo.

Prvok bezpečnosti v podobe sledovania bdelosti vodiča bol mierne precitlivený. Systém vyhodnocuje stav vodiča pomocou pohybov volantom. Ak napríklad vezmete do ruky telefón, alebo si otvárate fľašu minerálky, niečo vyjedáte, ozve sa signál a na palubovke zasvieti „Varovanie, odpočiňte si“. No Ranger dokáže byť aj direktívnejší, po chvíli zavelí „Varovanie, odpočinok okamžite“. No v podstate, aj keď momentálne unavení nie ste, aspoň vás to trochu naštve a budúcu únavu oddiali.

Podčiarknuté, spočítané

Cena za WildTrak začína na 41-tisíc EUR, s príplatkami v podobe asistentov, ťažného zariadenia a pár ďalších doplnkov je to 45-tisíc EUR. Je to ale cena nielen za multifunkčné vozidlo do terénu, práce, na cesty aj na chatu alebo dovolenku, cena za kvalitný podvozok, silný agilný motor, pohodlie v interiéri a servis na 5 rokov v cene. Praktickosť sa Rangeru uprieť nedá, no jeho duša prevyšuje všetkých konkurentov. Dajme bokom všetky predsudky. Že je veľký a neohrabaný? Že má veľkú spotrebu a vysoké náklady? No a čo, aj tak stojí za každý cent.

Ford Ranger WildTrak 3,2 TDCi A6

Motor R5 nafta
Objem 3196 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3000 ot/min
Krútiaci moment 470 Nm pri 1500-2750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5362 mm
Šírka 1860 mm
Výška 1848 mm
Rázvor osí kolies 3220 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2083/3200 kg
Batožinový priestor nekonečno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,3/7,3/8,7
Emisie g CO2/km 228