Test Ford Puma ST-Line X: Malá šelma, ktorá nehryzie

Pamätáte si ešte Ford Puma? Malé a dostupné kupé, ktoré sa vyrábalo na prelome milénia, však predajné rekordy netrhalo a tak nemalo ani príliš dlhú životnosť. Auto to ale bolo celkom určite zaujímavé a na svoju dobu aj pomerne odvážne vyzerajúce. Po takmer dvadsiatich rokoch Ford tento model oživil, avšak v úplne novej podobe malého ambiciózneho crossoveru. My sme ho testovali v najvýkonnejšej, 155 koňovej  mild-hybridnej motorizácii vo výbave ST-Line X.

Začnime nekriticky tým, že vyzerá perfektne. Výrazný modrý lak Blazer Blue, rozšírené blatníky a pod nimi obrovské príplatkové 19”disky, široké prahy či veľká predná čierna maska. To sú ingrediencie, ktorých prípravu nemôže pokaziť žiaden kuchár. Nová Puma vyzerá fakt športovo a pritom na nej nie je nič prehnané, čo by v konečnom dôsledku pôsobilo ako príliš. Ak veľmi prižmúrite oči a vybavíte si pôvodnú Pumu, celkom určite z nej niečo uvidíte aj v tejto reinkarnácii. Pásiky predných LED svetiel sú veľmi efektné, vzadu zasa zaujme čierne lemovanie svetiel a čierny difúzor či pomerne veľké krídlo. Výfuk je len jeden, ale zato pekne tvarovaný a zapustený do nárazníku. Chrómové doplnky tu nehľadajte, boli nahradené čiernou. To platí pre už spomínanú masku, lemovanie okien, bočné lišty či časti zadného nárazníka. Naviac, testovaný kus bol vybavený aj príplatkovou, elektricky ovládanou panoramatickou strechou. Aby ste vedeli, že máte tú česť s najlepšou Pumou, na blatníkoch a kufri nechýbajú logá ST Line. Pri pohľade zboku auto vyzerá našponovane, akoby sa chystalo skočiť vpred. Nepreháňame, veď je to predsa Puma a tá má budiť presne takýto dynamický dojem.

Kabína vám sadne ako uliata. Teda, ak máte štandardné rozmery telesnej schránky. Príliš vysokí a širokí jedinci sa tu môžu cítiť stiesnene. Ostatní ale budú mať po usadení sa za volant pocit, že interiér bol navrhnutý presne okolo nich. Všetko je na dosah ruky a aj keď priestornosť nie je tou najsilnejšou stránkou Pumy, budete sa tu cítiť príjemne a integrovane. Volant má poriadne široký veniec a sploštenú spodnú časť. Prešívanie červenou niťou sa rozhodne hodí. Rovnako je obšitá manžeta radiacej páky a polokožené sedadlá. Tie sú nastaviteľné iba manuálne, sedí sa v nich ale veľmi dobre a aj bočné vedenie je akurátne. Výduchy vzduchu sú tiež lemované červenou, športový dojem pridávajú aj obkladové lišty so štruktúrou karbónu. Za volantom je plne digitálna prístrojovka s veľmi prehľadnou a modernou grafikou, meniaca farbu a celkový vzhľad podľa zvoleného jazdného režimu. Centrálny displej systému SYNC 3 má 8” čo nie je prehnane veľa a do malej kabíny úplne pasuje. Odozva aj grafika sú úplne v poriadku, nemáme zásadné výčitky. Lahôdkou je audio Bang & Olufsen s 10 reproduktormi. Pre presvetlenie a optické zväčšenie malej kabíny je rozhodne pozitívom panoramatická výsuvná strecha. Stále hovoríme, že kabína je malá. Nuž, Puma je ale kompaktný crossover takže to, že je kabína malá, nemyslíme v zlom. Je proste adekvátne veľká k rozmerom a kategórií auta. Na zadných sedadlách nie je miesta nadbytok, ale deti sa tu odvezú bez problémov a priemerne dlhé trasy zvládnu aj dospelí. Puma ale nie je žiaden diaľničný krížnik na transeurópske výpravy vo štvorici dospelých a nikto jej to nemôže mať za zlé, keďže je z úplne inej kategórie áut. V čom ale exceluje je veľkosť batožinového priestoru. Objem 401 litrov v prípade hybridnej verzie je samo osebe na takéto malé auto veľmi slušná hodnota. To ale vôbec nie je všetko. Vyberte podlahu a pod ňou nájdete ďaľších 81 litrov, ktorými disponuje výpustný a vodotesný box. Správne, tento box, či lepšie povedané vaňa, má v spodnej časti uzáver, ktorým z nej jednoducho môžete vypustiť vodu. Zamýšľali sme sa, na čo vie takéto niečo byť dobré a prišli sme na šialené nápady, ako napríklad prevoz vianočného kapra či pojazdné akvárium alebo bazénik pre dieťa. Rozumnejšie využitie ale môže napríklad byť aj také, že box naplníte ľadom a udržíte v chlade nápoje či jedlo alebo v ňom môžete prepravovať znečistené veci a box potom jednoducho vystriekate a vodu vypustíte. Každopádne, veľmi originálny prvok výbavy, ktorý vyvolá úsmev ale nájde si aj praktické využitie.

Pod kapotou Pumy sme mali litrový Eco-Boost s troma valcami a výkonom 114kW/155 koní, naviac vybavený mild-hybrid technológiou. Long story short, máme tu litrový benzín skombinovaný s generátorom, ktorého úlohou je suplovať alternátor a pri brzdení či spomaľovaní generovať energiu pre 48V lítium-iónovú batériu. Tento generátor ale zároveň pomáha aj motoru pri prudkom zrýchľovaní alebo proste vtedy, ked je zvýšený výkon potrebný. V praxi to znamená, že Puma s týmto pohonným ústrojenstvom je veľmi svižným a zábavným autom. Motor disponuje piatimi jazdnými režimami a jeho prejav je tak možné rôzne ladiť, podľa situácie. Tými režimami sú Šport, Eko, Komfort, Klzký povrch a Normal. V režime Eko je motor citeľne letargickejši a reakcie na plynový pedál sú otupené a jemné. My sme takmer stále jazdili v režime Šport. V ňom sú rekacie na plyn pochopiteľne najostrejšie a vo vysokých otáčkach má motor aj príjemný športový zvuk. Výkon 155 koní nemá s malým crossoverom veľa práce a tak je o zábavu postarané. K tomu prispieva aj presný šesťstupňový manuál. S kľudom môžeme konštatovať, že toto auto sa z pohľadu nadšeného vodiča mimoriadne vydarilo. Potenciál motora a auta ako takého sme využívali skutočne naplno, samozrejme v rámci predpisov a za týždeň sme sa dostali na priemernú spotrebu 7,3 litra, čo je pri takotmo štýle jazdenia skvelá hodnota. A to sme k pedálu plynu pristupovali občas vážne dosť bezcitne. Veľmi šetrné a kľudné povahy sa pokojne môžu dostať na hodnoty okolo 6 litrov. Zábavnému motoru skvele sekunduje podvozok. Aj na 19” kolesách nie je Puma vyslovene uskákaná alebo nepríjemne tvrdá a stále si zachováva slušnú dávku pohodlia. V zákrutách sa ale, na pomery mierne vyššieho crossoveru, stále správa  sebaisto a precízne ako malá motokára. Vo veľkej miere za to môže športový podvozok, ktorý je súčasťou verzie ST-Line. O koľko je lepší je od štandardu zatiaľ posúdiť nevieme, keďže ten sme zatiaľ netestovali Kombinácia motor, prevodovka a podvozok sa ale v tomto konkrétnom prípade Fordu vážne podarila a nadšení vodiči Pumy ST- Line X budú mať v prvej zákrute za mestom úsmev od ucha k uchu. 

Toto auto vyšlo Fordu skvelo. To hovoríme najmä z pozície vodičov, ktorých baví auto riadiť a ovládať a nie sa iba pasívne voziť. Vyzerá výborne a svalnato, ale nie tak, aby to bolo komicky prehnané. K tomu je pomerne natlačené slušnou výbavou a jazdí skvelo a pritom si ani veľa nepýta. Image stavia rovnako vysoko, ale minimálne na úroveň jazdných vlastností, ktoré sú zábavné a sebaisté a pritom nijako výrazne netrpí ani pohodlie. Puma je ale celkom malé auto za veľa peňazí, čo je asi jej najväčší problém.Testovaná verzia ST-Line X začína na sume 27 090 eur s DPH. Pridajte 19” kolesá, panoramatickú strechu či Full LED svetlá a razom sa pohybujete okolo magickej 30. Lenže, toto auto nie je úplne voľbou rozumu a praktickosti. Je hlavne o tom, že chcete jeho image, jazdné vlastnosti a dávku zábavy a ste ochotní si za tento balík zaplatiť.

Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line X

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1500-5000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4186 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1537 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1205/1765 kg
Batožinový priestor 401 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (WLTP) 5,5-5,7
Emisie g CO2/km 126-135