K letu neodmysliteľne patrí Mustang, či už bez strechy, alebo s ňou. My sme mali to šťastie, vyskúšali sme si obe verzie. Ten bez strechy bol čistá Amerika, s obrovským päťlitrovým motorom a krásnou žltou farbou. Jeho zvuk a zrýchlenie boli brutálne, no my sme boli zvedaví ako sa darí motoru implantovanému z Focusu RS. Teda ono to bolo presne naopak, najskôr bol EcoBoost v Mustangu, potom v RSku.
Kabriolet na letné mesiace je asi najlepšie čo môže byť, no niekto plánuje s Mustangom jazdiť po celý rok. Na to už plátenná strecha práve určená nie je, a aj keď všetky poveternostné podmienky zvláda, po pár rokoch sa to na nej prejaví. Preto je na denno-denné používanie vhodnejšie kupé. Skúste si odpovedať na otázku, ktoré z týchto dvoch áut je krajšie? Jednoznačne sa to asi nedá povedať, no opäť existujú zákazníci, čo strechu nad hlavou proste musia mať. Proti gustu žiaden dišputát, tak nejak sa to hovorí, ale pozeráme sa na to teraz z praktickej stránky. Verzia s pevnou strechou je v modrej metalíze veľmi pekná, netreba jej ani čierne kolesá.
Vlastne tu sa musíme zastaviť a uznať, že na Mustang ani škaredú farbu nezoženiete. Žltý, čierny, či bordový, dajú sa pekne nakombinovať s vonkajšími detailmi ako sú kolesá, farba spätných zrkadiel a podobne. Dynamický tvar karosérie sa podobá stále na Mustangy z éry najväčšej slávy. K pôvodným detailom sa hlásia aj zadné svetlá, tie si azda nikto nikdy nepomýli. Škoda len, že tieto oldschool tvary vidíme naposledy. Videli ste už nový Mustang? Ak ešte stále nie, boli sme vo Frankfurte a nájdete ho zatiaľ aspoň niekde v našej veľkej galérii. Kapota sa poddala medzikontinentálnej zmene, niekto ju riadne skosil. Naživo je krajší ako na fotkách, no tie Mustangy čo prešli našimi rukami tento rok, vrátane americkej verzie sa nám páčia oveľa viac.
Pozrime sa však do vnútra testovaného modelu. Nastala tu doba industrializácie, výbava má množstvo technologických vychytávok, o ktorých sa kedysi nikomu ani nesnívalo. Sedačky sú samozrejme kožené s vyhrievaním a chladením, ktoré vie znížiť pocitovú teplotu aj o 5 stupňov. To je obzvlášť v lete, pri horúcej koži veľké plus. Vodič si môže na palubnom počítači pred sebou merať zrýchlenia, brzdné dráhy, skúšať aké preťaženie zvládne jeho žalúdok a iné zábavky. Mal by mať k dispozícií dokonca aj Launch Control, no ten sme popravde neskúšali. Priblíži vás to k počítačovým hrám, ale postupne si ním pravdepodobne odpíšete pár komponentov. Stredový multimediálny displej s navigáciou má 8 palcov, funguje na ňom Carplay, má Bluetooth, ovláda sa na ňom aj klimatizácia. Tá o klasické tlačidlá neprišla a tak ich v interiéri nájdete pomerne veľa, no sú nielen štýlové, ale aj prakticky premyslené.
Pár fotiek od Jozefa
K tým na nastavenie režimov volantu, režimov auta chýba však také jedno z Camara známe. Na otvorenie klapiek vo výfukoch, prebudenie riadneho metalu. Toho sa zrovna pri tomto motore nedočkáme. Nestrieľa ako Focus RS, ale určite by to na postup do druhého kola v Superstar bolo. Dozadu sa posadí aj človek vysoký 180 cm, no musí však myslieť na to, že tam nie sú žiadne hlavové opierky. V prípade nehody má teda skôr smolu ako šťastie, že sa vezie vzadu a tak treba tieto miesta používať len na občasný presun. My sme zvládli aj cestu z Bratislavy vo štvorici, no príklad si z toho brať nemusíte.
Počas celého týždňa sme sa stretávali s názormi ľudí, že Mustang s malým motorom nemôže jazdiť dobre. Prečo by nemal? Veď 317 koní je na naše cesty úplne v pohode a na zrýchlení to zase zásadný pocitový rozdiel nie je. Spravili sme na ňom pár stoviek kilometrov na susedných, českých cestách v super stave, v porovnaní s našimi, a bola to obrovská zábava. Určite za to mohol aj samosvorný diferenciál Toresn. Chýbal však trochu zvuk legendárneho osemvalca, také väčšie svaly, ale na druhú stranu aspoň vás nie je hneď z diaľky počuť, že si jazdu užívate. Prechádza zákrutami lepšie ako budete čakať, naozaj to nie je s robustným predkom vôbec zlé. Pri jazde s EcoBoostovým Mustangom máte pocit, že je dobre vyvážený, pekne viete kontrolovať jeho stopu. Až si poviete, že je to dosť civilné auto.
Prejdete cez hranice späť k nám domov a tu už vám na podiv môže zadok občas poskakovať. On to ani nechce, no cesta prehnutá ako luk Robina Hooda nie je už dobrý parťák pre široké gumy.V podstate je to taký,doslova európsky Mustang, s nízkou spotrebou, pohodlím na každodenné cestovanie, možnosťou kedykoľvek sa zabaviť a v neposlednom rade aj veľmi nízkou cenou.Na diaľnici sa nám pri plne obsadenom aute, pri rýchlosti 130 km/h, ako zvyčajne cestou domov, podarilo spraviť 8,4 l/100km a pokiaľ ste sa zabávali na maximum po okresných cestách, vyšplhala sa spotreba na 11 litrov. Veľmi málo, prešli by ste s ním celú planétu dookola skoro zadarmo. Ak sa budete snažiť poriadne, vyskúšate jeho limity, aj tak sa cez priemernú spotrebu 15 l/100km výrazne nedostanete. Ak áno, tu vás stopneme a skúste sa zamyslieť, či ste nemali kúpiť predsa len päťliter.
Motor so šiestimi valcami nie je pre Európu v ponuke? Divíte sa? My nie, je pocitovo trochu lenivejší ako EcoBoost a po facelifte vypadne aj z americkej ponuky. Preto nie je na Starom kontinente.V podstate V6 ženiete a nie je príliš lepší ako EcoBoost. Pritom spotrebou sa skôr približuje osemvalcu. Potešujúce pre oko petrolheada sú predajné čísla, kde jasne ľudia volia osemvalec pod kapotu svojho Mustanga. Je lacný, v tom ho nikto neporazí a keď si zoberiete, že obdobný kus ako sme testovali zoženiete okolo 38-tisíc € úplne nový, nie je o čom. Za tú cenu si z neho môžete pokojne v práci urobiť služobné vozidlo. A ak chcete EcoBoost, tak zvoľte manuálnu prevodovku. Rozdiel v papierovej spotrebe je takmer dva litre a vo finančnej agende tri a pol litra (3 500 eur).
Ford Mustang EcoBoost
Motor | R4 benzín |
Objem | 2261 cm3 |
Výkon | 233 kW (317 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 432 Nm pri 3000 ot/min |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4784 mm |
Šírka | 1916 mm |
Výška | 1381 mm |
Rázvor osí kolies | 2720 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | -/- kg |
Batožinový priestor | 408 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 233 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 14,3/7,2/9,8 |
Emisie g CO2/km | 225 |