Test Ford Grand Tourneo Connect Titanium: Jumbo Jet na štyroch kolesách

Sú situácie v živote, kedy je nutnosťou sedem miest. Lenže tie nemá veľa áut. Existuje naozaj nepreberné množstvo tých, ktoré ponúknu dve sedadlá v kufri, ale len na obmedzenú vzdialenosť, aby cestujúci úplne vzadu netrpeli. Sú samozrejme veľké vany, ale tie nie sú pre každého. Menšie zase majú problém s tými rozmermi životného priestoru šiesteho a siedmeho pasažiera.

Z tohto pohľadu sa ako ideál javí práve Ford Grand Tourneo Connect. Ten ponúka kompromis medzi vonkajšou veľkosťou a pohodlím cestujúcich. Zapadá do rodiny osobnejších úžitkových vozidiel automobilky s modrým oválom v znaku.

Školský autobus

Na zadných piatych dverách sa dá prečítať nápis Tourneo Connect. To, že pred nami stojí verzia Grand sa celkom ľahko dá odhaliť podľa relatívne veľkých rozmerov, teda hlavne dĺžky. Ale pozrime sa na názvoslovie. V prvom rade, Tourneo je osobnou verziou Transitu. Veľkostne je na vrchu model, ktorý nepotrebuje žiaden dodatok. Pod ním je Custom. Ten už ponúka aj verziu Transit, ale aj Tourneo. Rovnako je na tom ešte menší Connect a najmenší Courier. Možno by samostatné názvy rozdelili ponuku jasnejšie, ale takto je hneď jasné, čo to vlastne je.

Pri pohľade spredu Tourneo nevyzerá až tak veľké, ale všetky ostatné pohľady prezrádzajú dostatok priestoru. Verzia Grand je oproti kratšej dlhšia až o 40 centimetrov. Tie sa premietli samozrejme do interiéru. Čím dlhšie sa naň pozeráte zboku, tým viac si uvedomujete, že auto je naozaj dlhé. Dlhé sú dvere, dlhý je rázvor, dlhá je celá karoséria. Môže za to hlavne dizajn, ktorý tú dĺžku zdôrazňuje. Veď meria 4,8 metra, čo nie je až taká obrovská hodnota.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V zadnej časti Ford stavil na jednoduchý symetrický tvar. Dvere sa vyklápajú, svetlá získali zvislé usporiadanie v stĺpikoch karosérie. Len tie vyklápacie dvere predstavujú malý problém. S Grand Tourneom Connect asi nebudete cúvať do parkovacích miest, ak budete plánovať niečo vyberať z kufra. Lebo v momente, keď sa k veciam budete chcieť dostať, tak zistíte, že po otvorení je Grand Tourneo o jeden a pol metra dlhší. Z tohto pohľadu sa ako lepšia možnosť zdajú dvojkrídle zadné dvere robotnejšieho brata s menom Transit Connect.

Možno by auto vyzeralo kompaktnejšie odeté v tmavej farbe, ale náš názor je, že práve táto zlatá je jednoducho super. Je výrazná, je kričiaca a nikto ju neprehliadne. To je plusom najmä v prípade horších svetelných podmienok. Farba s názvom Solar je naozaj super! A hodia sa k nej aj disky s priemerom 16 palcov. Možno by k vizuálnemu zmenšeniu pomohli aj osemnástky disky, ale aj takto Grand Tourneo Connect vyzerá veľmi dobre.

Siedmi s prehľadom

Kto už sedel vo Forde z posledného obdobia, bude mu aj interiér Grand Tournea Connect pripadať povedomý. Sedíte za rovnakým volantom ako je vo Focuse, v Transite Custom aj vo veľkom Transite. Rovnako familiárne sa tvária aj prístroje pred vodičom a stredová konzola tiež. Jednoducho si pripadáte skôr ako v Kuge, ako v civilnej verzii úžitkového auta.

Sedadlá sú adekvátne pohodlné, vodičove neunavuje, stredný rad funguje bezproblémovo a ten posledný je naozajstným prekvapením, ale na to si ešte trochu počkajte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V momente nastavenia svojho sedadla si vodič uvedomí, že je nad ním brutálne, ale naozaj extrémne veľa miesta. Kľudne tam šofér natiahne ruku do úlného vystretia. Na šírku sa tiež nikto sťažovať nebude. Podobná situácia je aj v strede. No a to prekvapenie je v poslednom treťom rade. Tam sa normálne zmestia dvaja aj dospelí ľudia. Na nohy budú mať dosť miesta, rovnako aj na hlavu. A tiež si budú užívať presklenie strechy, ktoré má výbava Titanium v základe. Lenže ak si sadnú siedmi, tak logicky kufor utrpí. Takže batožina na kolená.

Sklápanie sedadiel dokáže spraviť naozaj divy. Zadný, tretí rad je rozdelený na dve časti. To sa asi dalo čakať, keď tam sú dve miesta. Stredný je tiež delený na dve časti v pomere 1:2. Cez pravú stranu sa lezie úplne dozadu. Po pár úkonoch sa všetky sedadlá vyrovnajú do jednej roviny. A potom sa tam kľudne dokáže človek vyspať. Veď tam vznikne priestor s dĺžkou 2179 milimetrov.

Nestráca sa, ale…

S Grand Tourneom Connect sa už na prvý pohľad nebude ovládať s ľahkosťou Fiesty. Ani to tak samozrejme nie je, ale vodič to neberie ako nevýhodu. Musí si kvôli obrovskému rázvoru trochu nadbehnúť, pri cúvaní dať viac pozor, ale všetko je to úplne prirodzené, akoby to inak ani nikdy nebolo.

Podvozok získal komfortné naladenie aj napriek koreňom v úžitkových vozidlách. Jazda je príjemná a celkom auto dáva celkom slušne najavo, či už sa chystá spraviť nejakú nekalosť pri prirýchlom prejazde zákrut. Lenže skôr ako k niečomu takému príde utne snahy o šmyk ESP. Ale zasiahne naozaj rýchlo a rázne. Celkovo treba povedať, že na túto kategóriu zvláda veľa a ovláda sa aj vďaka tuhšiemu volantu nadpriemerne. Neutrálneho správania sa drží dlhšie ako by väčšina čakala.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lenže potom príde na tému pri pive motor. A ten nie je zlý, ale niečo mu chýba. Konkrétne tak 20 kW (27 k). S výkonom 85 kW (115 k) sa s karosériou vážiacou tesne nad 1700 kilogramov pasuje trochu ťažšie. Síce zvláda všetko so cťou, ale ako ostrejšie náradie sa brať nedá. Rozbehy sú skôr na priemernej úrovni. To, čo je vo Focuse kombi výborný motor je v Grand Tourneu Connect prinajlepšom jemným nadpriemerom. Hodil by sa mu 120 kW (163 k) dvojliter. Potom by sa hrdo mohol postaviť aj proti Volkswagenu Caddy Maxi.

Ale na druhú stranu, prevodovka má celkom presné dráhy a dobrý chod. To sa pri tejto kategórii nevidí. Jej šesť stupňov pomáha aj spotrebe. My sme to zvládali za priemerných 5,7 litra, pričom pri extrémnej snahe sme s takto veľkým autobusom jazdili pod tesne ku piatim litrom.

Sedem miest pohodlne

Ak občas potrebujete prepraviť sedem ľudí a inak stačí len veľké auto, tak je Grand Tourneo Connect rozumnou voľbou. Horšia situácia prichádza pri výbere motora. Ak chcete naftu, tak neváhajte a choďte do najvýkonnejšieho štvorvalca s objemom 1,6 litra. Ten stačí, aj keď ideál by mohol mať aspoň o 22 kW (30 k) viac. Ak netrváte na naftovom pohone, tak kľudne voľte 1,6 EcoBoost s automatom. Ale ak nevyužijete sedem miest, tak kratšia verzia Tourneo Connect ponúkne lepšie manévrovanie a motor s ním lepšie zvláda zrýchľovanie.

Martin O. Gallery

Motor R4
Objem 1598 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 270 Nm pri 1750-2500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4818 mm
Šírka 2137 mm so zrkadlami
Výška 1836 mm
Rázvor osí kolies 3062 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1720/2300 kg
Batožinový priestor 322/1264/2620 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/4,6/4,9
Emisie g CO2/km 130