Keď je Ford C-Max malý a Ford S-Max veľký, tak automobilka s modrým oválom vytiahne ešte jednu kartu. Je ňou Ford Tourneo Connect. Vlastne to nie je jediná možnosť, ešte stále v ponuke figuruje aj obnovený Ford Grand C-Max. My sme v portfóliu výrobcu narátali 8 rodinne založených MPVčiek. Toľko nemá asi nikto iný.
Grand C-Max sa stavia do sekcie trhu, kde pôsobí Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008 ale aj Renault Grand Scénic. Po facelifte vpredu získal dôstojnejšiu vizáž, ale vzadu zostal rovnaký ako pred modernizáciou. Tiež sa zmenila ponuka motorov a 1,5 EcoBoost je dostupný aj s automatom. S jednou spojkou, ak chcete vedieť.
Mullet
Biznis vpredu, párty vzadu. Jaromír Jágr. Český turista na dovolenke. Brainstorming končí. Väčší C-Max je spredu naozaj vydarené auto. Inovované tvary mu reálne pomohli a veľká maska s menšími svetlami je naviac pri výbave Titanium oživená chrómovými lištami. Zatiaľ super. Dokonca aj svetlá majú slušný dosah, veď sú to bi-xenóny. Vpredu teda celkovo strohejší a chladnejší biznis štýl, uhladený a čistý.
Bok už je iný. Nie je to klasika, že dvojica tradičných dverí. Zadné sú posuvné, čo príde vhod v úzkych priestoroch, kde by normálne členovia posádky vzadu bez pardónu trafili susediace auto, či stenu. Ich zatváranie sprevádza dovretie, dobuchnutie vytvárajúce pocit naozajstnej kvality. Je zreteľné, že Grand C-Max nemá žiadne spojitosti s úžitkovými autami.
Zozadu už prichádza párty. Jemná disharmónia tvarov je oproti C-Maxu a S-Maxu až príliš zreteľná. Vysoko umiestnené svetlá, veľký zadok… Aspoň, že okno je fakt obrovské a dobre sa vďaka nemu pozerá dozadu cez vnútorné spätko. Pri otváraní kufra automaticky siahnete nad evidenčné číslo, ale tu je špeciálna kľučka nižšie.
MPV už na prvý pohľad celkovo pôsobí kompaktne a skôr menšie ako reálne je. Môžu za to sedemnásťpalcové disky kolies a aj béžová metalíza. Oproti S-Maxu sú rozmery Grand C-Maxu naozaj kompaktné a kto sa bojí veľkých áut a z nejakého dôvodu potrebuje sedem miest má ideálne veľkú alternatívu.
Aj 7 centimetrov je dôležitých
Je fakt blbá situácia, keď sa chcete vopchať medzi dve zaparkované autá a 7 centimetrov chýba. Príliš veľká sranda to nie je, ani keď je medzera o 7 centimetrov väčšia ako šírka vášho auta. A problém môže nastať, keď ste kúpili nové LCDčko s LED podsvietením 3D a ešte zahnuté a zistíte, že na výšku kufra 7 centimetrov chýba. Len to už musí byť poriadne hovädo telka.
Zhruba o sedem centimetrov znižujú výšku v oblasti prahu. Celkovo ešte o viac, lebo reálne je kufor potiahnutý ešte nižšie, čo sme zistili už pred faceliftom. Inak je kufor celkom príjemne veľký. Nevyrazí dych, ale rátame s tým, že sú v podlahe schované dve miesta. Vysunúť ich nie je vôbec problém, ale priestoru na nich veľa nie je. Malú výšku operadla sa snaží zachrániť výsuvná opierka hlavy. A to ešte musíte ukrojiť z bohatého priestoru na nohy v strednom rade, ak chcete zadné sedadlá aspoň núdzovo využívať. Až tak nás nepresvedčili a nevieme si predstaviť cestovať tam na viac ako 40 kilometrov. Alebo cestovať tam bez uspávacích prostriedkov.
Stredný rad priestorovo v pohode, nastupovaním absolútne super, lebo posuvné dvere dostali dostatočnú šírku. Zaujímavá je možnosť spraviť zo sedemmiestneho auta šesťmiestne s voľnejším prechodom stredom dozadu, ktorý ale využijú najmä štíhli jedinci, alebo deti. Stredné sedadlo sa dá sklopiť a schovať pod pravé. Písomne to nevyzerá ako svetoborná funkcia, ale v reále je fakt super.
Keď už máme všetko zhodnotené, tak sa dostávame na pracovisko vodiča. Priestoru nad hlavou má habadej. A aj vo všetkých iných dimenziách. Len vizuálne Grand C-Max hovorí niečo iné. Mohutná prístrojová doska môže vyzerá tak veľká, že vytvára ilúziu stiesneného priestoru. Lenže sadnete a nič také sa nedeje.
Vodič má všetky ovládacie prvky na dosah, dokonca aj klimatizáciu. Úprimne, musíte sa naučiť, ktoré tlačidlo je približne kde, lebo na začiatok pôsobí trochu chaoticky. Ale postupne zistíte, že je to vlastne celkom logické. Informačno zábavný systém Sync sme už skúšali vo Focuse, Mondeu, ale aj v S-Maxe. Tu má niečo naviac. Tu je úplne cool, lebo má šilt dozadu. Strieška nad dotykovým displejom je taká parádna, že zabudnete, že nevidíte úplne dole do ľavého rohu. Ford nechal aj tlačidlá na ovládanie. Pripomínajú Infiniti. Že čím? Predsa umiestnením, lebo sú skoro vodorovne a nie zvislo. Implementácia v rámci faceliftu sa podarila dokonale.
4 je viac ako 3
Trojvalec v relatívne veľkom MPV nebol úplne ideálnou kombináciou, čo sme zistili už dávnejšie. Preto veľa nádejí išlo do 1,5-litrového EcoBoostu s výkonom 110 kW (150 k). A nesklamal. Motor je ochotný, rád sa nechá točiť do otáčok.
Zvukový prejav je síce utlmený, ale stále vyvoláva určité dobré pocity. V ponuke okrem manuálnej šesťstupňovej prevodovky figuruje aj automat s rovnakým počtom stupňov. Nemá dve spojky, nemá moderných sto prevodových stupňov. Napriek tomu funguje veľmi dobre. Radí hladko, rozbieha auto s vervou aj bez športového režimu. Fakt sa nie je na čo sťažovať. Zladené sú oba komponenty výborne!
Určite to už prebehlo každému, kto sa sem dočítal hlavou. Automat, benzín, väčšie MPV, aká je spotreba? Výborná. Po diaľnici sme dali 8, ale mimo sme sa dostávali aj pod 7. Na letných pneumatikách by sme zvládali to, čo pred viac ako dvoma rokmi na litrovom EcoBooste. Dokonca aj s tým automatom. Možno to je len iným šoférom, ale 1,5-litrový motor bol uspokojivejší ako niekoľkonásobný Motor roka…
Dôležitou kauzou bude aj jazda samotná. Fordy sú predsa známe výborným ovládaním. Skoro tak to je aj pri Grand C-Maxe. Až na jeden tienistý okamih. Ak je v zákrute trochu horší povrch, má zadok tendenciu poskakovať. Nič nebezpečné, nič tragické, nič, kam by sa otec s rodinou bežne dostával. Ale stále to pri prázdnom aute prichádza a ťažší S-Max poskytuje so štvorkolkou viac radosti z riadenia. Naladenie je skôr komfortnejšie. Veď nik iné asi nikto nečakal, všakže.
Motoricky ideál, ale…
Ak Grand C-Max s benzínovým motorom, tak výslovne odporúčame ísť do štvorvalcového turbomotora. S manuálom stojí 23 090 eur. Síce základ je už od 16 190 eur s litrovým trojvalcom, ale ten sa hodí skôr do krátkeho C-Maxu, či Focusu. Možno by sme v prípade potreby automatu pokškuľovali po výkonnešom motore s 134 kW (182 k). Ale nakoniec by sme asi skončili pri tom, že ak stačí 5 miest, tak to splní aj menší C-Max s krajším zadkom a lepším naladením podvozku. V prípade siedmich miest by sme zase asi priplatili za väčší S-Max s väčším priestorom v treťom rade a s väčším kufrom pri plnom obsadení. Predsalen, v Grand C-Maxe už veľa kufra nezostáva. Maximálne na dve cestovné tašky.
Ford Grand C-Max 1,5 EcoBoost 6AT Titanium
Motor | R4 benzín |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1600-4000 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4519 mm |
Šírka | 1828 mm |
Výška | 1684 mm |
Rázvor osí kolies | 2648 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1507/2200 kg |
Batožinový priestor | 65/475/1867 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,2/5,4/6,8 |
Emisie g CO2/km | 154 |