Cez leto sa nám do redakcie dostalo pomerne veľa modelov značky Ford. Všetky mali ale niečo spoločné. Buď boli čisto športové, alebo sa tak minimálne tvárili. Po Focuse RS sa dostal na radu aj oveľa slabší pózer s označením ST line. V akciovom cenníku ST line nájdete len benzínové verzie a tak sme ako prvá redakcia dostali úplne nový, kompletne červený kus s tým správnym motorom.
Zvonku mu opäť nie je čo vytknúť. Vyzerá super, aj keď nedostal agresívne tvary z jeho silnejšieho brata ST. Je to, v podstate, klasický Focus, len celý nalakovaný a naviac s čiernou maskou vpredu a dravejším výzorom. Maska sa mu naozaj hodí, uberá trochu zo štýlu Aston Martin, ktorý mnohí kritizujú. Nárazníky a prahy po okolí auta v rovnakej farbe ako karoséria dostanú v zime zabrať od kamienkov, no rozhodne s nimi vyzerá auto oveľa krajšie. Vzadu dizajnéri umiestnili športový spoiler a pri benzínovom motore aj peknú, kovovú koncovku výfuku. Ak by mal ST line o palec väčšie disky, už by mu nič viac k adekvátnemu vizuálnemu športovému nádychu nechýbalo.
Pri nastupovaní si hneď všimnete lišty s nápisom ST line na prahoch dverí. Sedačky sú vraj športové, no oproti predchádzajúcej generácií Focusu majú slabšie bočné vedenie. Nemusíte sa však ešte báť, že by ste z nich v ostrých zákrutách vypadli. Nechýba im vyhrievanie a ani červené prešitie, ktoré sa so športovým duchom áut neodmysliteľne spája. Vodič má v rukách kožený športovejší volant s vyhrievaním na zimu, no okrem týchto detailov je interiér identický s klasickým modelom.
Vzadu má posádka menej miesta na nohy, preto by sme pre rodinu volili radšej kombi. Keď už sme pri tom, Focus patrí k autám s priemerne veľkým kufrom, má objem v základe 316 litrov rozšíriteľných po sklopení sedačiek na 1101 litrov. Kombi vám poskytne ešte o cca. 150 litrov objemu viac. Späť ale do vnútra nášho testovaného auta, rádio patrí k tým najnovším, nesúcim označenie SYNC 3. Dokážete sa s ním aj porozprávať a v prípade nehody, hladu posádky, či smädu auta vám poradí. Neovláda ešte náš jazyk, no aspoň ten susedný. Česky rozumie celkom dobre, už to nie je len o naučených frázach.
Posun v displejoch konečne nastal, tie chýbali už pred faceliftom a,v podstate, bol Ford o krok vzad za ostatnými. Dnes už to tak nie je, vodič má výborný prehľad v informáciách na farebnom palubnom počítači pred ním a 8 palcov tomu stredovému displeju určite bohato stačí. Ak si nepriplatíte navigáciu za cenu okolo 1500 €, dá sa to vyriešiť pomocou CarPlay zadarmo. Škoda len, že všeobecne na všetkých idú použiť zatiaľ len základné Mapy z navigácie už predinštalovanej v mobile. Na taký Sygic alebo Waze musíme ešte zabudnúť.
Avšak napríklad Waze už by mali byť kompatibilné s Android Auto. Tu narážame na ďalší problém, Android Auto ešte na Slovensku nefunguje, tak je to aj tak jedno. ST line dostal v limitovanej ponuke aj pár ďalších zaujímavých detailov. Okrem sedačiek, či volantu je vyhrievané aj čelné sklo. O svetlá sa nemusíte starať, sú plne automatické a takisto ani o stierače. Parkovacia kamera je za príplatok, no zadné parkovacie senzory sériovo. Za najkrajšiu vec v interiéri považujeme čiernou látkou čalúnený strop. Vodič ďalej ocení aj zatmavovacie spätné zrkadlo a v neposlednom rade keyless prístup s tlačidlom FordPower na naštartovanie vozidla.
Zážitok z jazdy, ktorý ponúkajú snáď všetky autá značky Ford môžu niektoré automobilky ticho závidieť. Už klasický Focus má výborné riadenie, cítite kontakt s vozovkou a dá sa dobre čítať. ST line si vzal pár vymožeností podvozku z plnohodnotného ST. Tuhšie nastavenie vám dovolí sa ísť občas previezť s úsmevom na tvári po mimomestských cestách, užívať si radosť skoro ako v športovom aute. Sedí na ceste, presne viete kam pôjde, no občas sa jemne pohupuje aby ste nezabudli na fakt, že športové auto vlastne nešoférujete.
Limitujúci faktor je jasné, že je motor. Nie že by bol slabý, má predsa 110 kW (150 koní), ale trhač asfaltu to nikdy nebude. Je to taký fajn kompromis ak si chcete občas svižne prevetrať hlavu, aspoň vás nezožerie. Výrobca udáva v meste spotrebu 7 litrov a kombinovanú niekde okolo 5,5. Nám sa podarilo držať do 7, za čo môže hlavne fakt, že testované auto bolo v zábehu. Dokonca sme ho mali ako úplne prvá redakcia, tak si ešte nejaký čas na zabehnutie pýta. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda za 8,9 sekundy. Komu by motor nestačil, Ford to má krásne odstupňované. ST s ktorým dokážete jazdiť na hranici 9 litrov má 250 koní, rovnako na predné kolesá, a kto potrebuje už úplný extrém, mal by siahnuť po verzii RS s pohonom všetkých štyroch a výkonom o ďalších sto koní naviac. Už si len vybrať, čo je vám po chuti.
Pri ST line mal Ford snahu vytvoriť auto, ktoré dobre vyzerá, dobre jazdí a nepotrebujete naň ani veľa peňazí. Myslíme si, že sa im to podarilo na výbornú. Takýto športový balík, aj s miernymi zmenami na podvozku ponúka značka u nás úplne prvýkrát. Stojí vyskúšanie a ak hľadáte benzínové auto, výbava poskytuje veľa prvkov, ktoré by u konkurencie boli z hĺbok príplatkového cenníka a naviac máte aj veľmi pekný zovňajšok. Treba naň len dávať občas pozor, hlavne ak si vyberiete svetlú, do oči bijúcu farbu. V cenníku nájdete toto auto s cenovkou 19 190, plus vám Ford dá na rok havarijné a povinné zmluvné poistenie zadarmo. Na tom ušetríte napríklad na príplatkovú farbu. Červená mu padne ako uliata, ale v ponuke je aj krásna Tiger Eye z novej Kugy a v nej vyzerá priam famózne.
Ford Focus ST line EcoBoost 150
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1600 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4360 mm |
Šírka | 1823 mm |
Výška | 1469 mm |
Rázvor osí kolies | 2648 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1430/1900 kg |
Batožinový priestor | 316/1101 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,0/4,6/5,5 |
Emisie g CO2/km | 127 |