Ford minulý rok predal z celkového počtu Focusov až 60 percent kombíkov a 40 percent hatchbackov. V ponuke figuruje ešte jedna alternatíva, ktorá akosi s predajmi zaostávala. Teda hlavne na Slovensku. Predali sa ich 2. Kusy, nie percentá. To naozaj nie je veľa, ale je jednoduché zistiť prečo. Slovensko je pomätené za liftbackmi, lebo Škoda Octavia. A tiež v akciovej ponuke slovenského Fordu boli iba kombi a hatchbacky. Okrem českého sna tak zaúradovali aj magické kruhy. Nie Audi, ale tie začarované. Sedan nebol v akciovej ponuke, nikto ho nekupoval a keďže ho nikto nekupoval, tak sa nedostal do akciovej ponuky.
A práve sedan je asi tou najlepšou karosériou z celého súčasného modelového radu Focusu. Máme na tvrdenie viacero dôvodov. Prečo Angličan v New Yorku? Je tiež jedného druhu, jazyk má podobný, ale predsa je iný.
Minimondeo
V prvom rade ako výrazný plusový bod pôsobí samotný tvar. Až po stredný stĺpik karosérie sa všetky Focusy podobajú. Ale potom sú odlišné. Hatchback má najdynamickejšie proporcie a kombi zase ponúka slušnú dávku praktickosti. Sedan je iný. Sedan vyzerá vyváženejšie ako obe predávanejšie karosérie.
Ak chcete jedinečné auto, tak zvoľte práve Focus Sedan. Za relatívne málo peňazí budete mať auto, ktoré je na Slovensku menej registrované ako vozidlá Bentley. Malé predaje sú naozaj smutné, málokto dokáže oceniť vyrovnanosť tradičného sedanu. Zboku pôsobí naozaj vyváženejšie ako hatchback, kvôli väčšiemu zadku a vyváženejšie ako kombi kvôli menšiemu zadku. Jednoduchá logika.
Karoséria sedan má toho najviac spoločného s hatchbackom. Zboku sa rozdiely začínajú až za zadnými dverami. Kým hatchbacku začne stúpať spodná línia okien, sedan pokračuje ešte chvíľu rovno a predĺženie je zrejmé najmä za zadnou nápravou. Za ňou je väčší previs ako pred prednou.
No a vzadu akoby to ani Focus nebol. Netradičné tvary svetiel sú poriadne utlmené a miesto extravagancie sa im dá pripísať skôr decentnosť. Tretie brzdové svetlo našlo svoje umiestnenie na veku kufra, nie je pod oknom.
Daň za vzhľad
Poďme na to najdôležitejšie, čo máta každého priaznivca Škody Octavie, či podobne koncipovaných áut ako napríklad BMW 4 GranCoupe. Otvor do kufra sa nedá nazvať veľkým. Samozrejme Focus Sedan je naozaj nekompromisný sedan a nie liftback.
Pozrime sa na to, čo by mal sedan byť. V prvom rade musí byť vozidlom s trojpriestorovou karosériou. Prvý priestor je pre motor, druhý pre pasažierov a tretí pre batožinu. Posledné dve sú oddelené aj konštrukčne. Oceľ nepustí.
Tento Ford neotvára kufor aj s oknom, ale normálne, ako sa na podobne koncipované vozidlá sluší a patrí. To má zopár nevýhod. V prvom rade nakladací otvor nedosahuje takú veľkosť. Lenže koľkokrát potrebujete naozaj prevážať komody, skrine, či malých slonov? Druhá nevýhoda však pôsobí menej prakticky. Veko kufra drží na pántoch z kufra. To znamená, že ak dáte na bok kufra napríklad fóliu s minerálkou, tak nezavriete. Pri nakladaní treba použiť to, čím je vyplnená hlava a volá sa to mozog, aby ste aj zavreli.
Priestor pre pasažierov je úplne rovnaký ako v hatchbacku, až na plochu na psa s kývajúcou hlavou pod zadným oknom. Príbuznosť s hatchbackom tu prichádza aj vo forme menšieho priestoru na hlavu a nohy pasažierov vzadu. Ale inak je Minimondeo úplne super. Vpredu máte nové rádio, síce s malým displejom, ale stále s logickejším rozmiestnením prvkov ako predfaceliftový motýľ. K nemu sa pri facelifte pridáva aj prehĺbená odkladacia plocha pred posuvnou lakťovou opierkou. Ale pozor, tá je iba pri výbavách založených na verzii Titanium.
Jazdí lepšie
Logika nepustí. Otváracia zadná časť hatchbacku má okno až po strechu. To znamená, že od spodnej časti je prvým pevným spojom práve ten nad zadným oknom. Pri kombi je to rovnaké. Ale sedan má spojenie už pod oknom, čiže karoséria má tuhšiu konštrukciu.
Tuhšia konštrukcia sa prejavuje aj na ovládaní. Karoséria pôsobí tuhšie a aj viac hmotnosti vzadu pridáva istotu v zákrutách. Deklasujú ju len zimné pneumatiky a disky s priemerom 16 palcov. Plus jeden palec a letné gumy a FoFo Sedan bude asi najlepším z radu.
Na prekonávanie rýchlostných rekordov mu niečo chýba. Litrový EcoBoost sa v normálnom každodennom rituále osvedčuje, ale ani od 92 kW (125 k) sa výkony superšportov očakávať nedajú. Na to sa akosi viac hodí 1,5-litrový EcoBoost s výkonom 134 kW (182 k).
Spotreba sa neodchyľuje od štandardu ostatných Focusov s litrovým motorom. Dá sa jazdiť za 5,3. Dá sa jazdiť aj za 7. Záleží od toho člena medzi volantom, pedálmi a sedadlom. Olovené galoše jej nepomáhajú. K nízkej spotrebe by mal pomáhať aj ukazovateľ zaradeného prevodu. V niektorých prípadoch ho však budete považovať za úplne pomätenú funkciu. Veď pri päťdesiatke chce piaty stupeň, ktorý motor trochu dusí. Odporúčame vtedy buď trochu prelomiť zákonnú bariéru, alebo zabudnúť na všetky lístky na kvetinke v hodnotení Ford EcoMode.
Ktorý teda?
Litrový EcoBoost sa k sedanu a komfortnej jazde celkom hodí. Ale stále si myslíme, že o pol litra väčší agregát ponúkne viac hudby s porovnateľnými výdavkami na palivo. Dobre, o pol litra až liter vyššími, ale stojí to za to. Sedan sa nedá neodporúčať. Jazdí najlepšie, vyzerá vyvážene a je skoro taký unikát ako Bugatti Veyron.
Teraz zapojme fantáziu. Tangerine Orange, osemnásťpalcové disky, športový balík ST a športový interiér. K tomu ešte decentné krídlo na veku batožinového priestoru… Čo na to hovoríte? Rýchly sedan ako má byť! Samozrejme s dvojlitrovým EcoBoostom s 184 kW (250 k).
No a aj keď je sedan iný ako ostatné Focusy, tak tiež ponúka sériovo záruku na 5 rokov alebo 120 000 kilometrov.
Martin O. Gallery
Ford Focus Sedan 1,0 EcoBoost Titanium
Motor | R3 |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 170 Nm pri 1400-4500 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4534 mm |
Šírka | 1823 mm |
Výška | 1484 mm |
Rázvor osí kolies | 2648 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | -/- kg |
Batožinový priestor | 475 |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 192 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,8/4,2/4,8 |
Emisie g CO2/km | 110 |