Test Ford Focus 1,5 EcoBoost: Top!

Ford inovoval svoj najpredávanejší model Focus. Rovnaký je v ponuke všade, v rámci hesla One Ford. Lenže u nás má špecifické postavenie. Väčšinou sa predáva s naftovými motormi, či litrovým EcoBoostom. Nič z toho nie je zlé, ale to najlepšie pod kapotou je niečo úplne iné.

Nedávna modernizácia sa okrem dizajnu interiéru aj exteriéru dotkla aj palety agregátov. Litrový trojvalec samozrejme ostal, veď je trikrát motorom roka, ale naftový 1,6-litrový štvorvalec nahradí o deci menší. A rovnaká objemová zmena nastala, trochu skôr, aj pri benzínovej výkonnejšej verzii. Už nie 1,6 EcoBoost, ale 1,5 EcoBoost. Prinesie plusy? Veď zistíte!

Brat Astonu (zase raz)

O prednej maske s tvarmi, na ktoré asi inšpirácia prišla od Astonu písali asi všetci. Možno je to preto, že by sa kľudne hodila aj na menšie modely britskej automobilky. Ale na Focuse nepôsobí neprístojne. Najmä s výbavou Titanium s pochrómovanými lištami vyžaruje exkluzivitu.

Predok je bez pochybností najväčšou novinkou, ktorú budú všetci ospevovať. A aj je prečo, ale podľa nás to nie je najzásadnejšia exteriérová zmena. Áno, aj hrb v strede kapoty pôsobí vynikajúco, ale posuňme sa ďalej, neriešme to, čo je jasné hneď na prvý pohľad.

Vzadu spieva Focus tiež inú pesničku. Na prvý pohľad to tak nevyzerá, lebo svetlá vyzerajú veľmi podobne. Najmä s raketovým chvostom zasahujúcim až na bok auta. Keď postavíte predfacelift a facelift vedľa seba, uvedomíte si niečo pozoruhodné.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na prvý pohľad vyzerá kufor rovnako, ale svetlá sú akési menšie a prelis na kufri potiahnutý cez celú šírku spôsobuje, že komponenty ako celok pôsobia jednoduchšie. Celý zadok pripomína starú pravdu, že menej je viac. Nie je predizajnovaný, nie je prehnaný. A naviac v červenej farbe Candy sa na slnku vyníma úplne úžasne. Farba samotná stojí 700 eur, čo je celkom dosť, najmä keď metalíza stojí 495, ale podľa nás sa príplatok oplatí.

Jediným mínusom zovňajšku Focusu tak ostáva až príliš unifikovaný vzhľad a plastové prahy a spodná časť zadného nárazníku. Ale identita značky je silná aj vďaka novej maske a druhý neduh rieši sada športových prvkov exteriéru, alebo autolakovňa.

Oblečte sa

Interiér Focusu vždy pre niektorých pôsobil stiesnený, ale to len preto, že ho nepochopili. Na interiér sa nesmiete pozerať ako na niečo kam sa musíte vopchať. Musíte sa naň pozerať ako na niečo čo si obliekate a perfektne to sadne. O tom je pocit za volantom. Všetko na dosah, logické a rýchlo použiteľné.

Pri inovácii Ford aj v prípade Focusu siahol po veľkom dotykovom displeji. Jeho grafika sa dá hodnotiť iba ako výborná. Jediné, čo je zložitejšie, je občas trafiť prvky v spodnej časti vsadeného displeja. Ale po troche cviku sa to naučíte.

Po výbornom displeji medzi prístrojmi pred vodičom a perfektnom dotykovom displeji zbadáte ešte tretí, menší, zobrazujúci údaje klimatizácie. Automobilka by ho mohla vypustiť, veď rovnaké údaje sa ukážu aj na hlavnom, ale musíme rátať aj s menej vybavenými verziami, kde je práve tento archaický pásik nutnosťou.

Martin Cyprian Photography Gallery

Priestorové pomery sú priemer. Oproti megaobrovskému Pulsaru sa priestor na nohy vzadu zdá relatívne malý. Pre štyroch s priemerným vzrastom sa zdá v poriadku. Pohľad do kufra tiež nepresvedčí, že Focus by niekedy mohol ašpirovať na sťahovanie chladničiek a práčok. So svojim plochým tvarom dávajúcim do popredia najmä dĺžku a šírku necháva hĺbku na druhej, či až tretej koľaji.

Teraz na nepríjemnejšiu tému. Nový volant. Máme z neho zmiešané pocity. Tlačidlá na ramenách sú lepšie, veniec je lepší, mäkké čalúnenie pripomína luxusnejšie kormidlá. Len tempomat sa ovláda omnoho horšie ako predtým a stratili sa aj dokonalé priehlbinky na zadnej strane spoju vrchných ramien a venca. Ak by sme sa ešte trochu vŕtali v špecifikáciách, tak by sme možno volili nejakú veselšiu kombináciu, lebo čierna môže pôsobiť trochu fádne.

Kašlite na naftu!

TDI, CDI, CRDi, HDi, TDCi, dCi… Naftové motory sú v súčasnosti žiadané. Ale načo? Na nižšiu spotrebu? A čo DPF filter, čo AdBlue? Benzínové motory sú stále relatívne jednoduché, čo môže byť z dlhodobého hľadiska výhodou, aj teda ak ich tlačí turbo.

Pod kapotou testovaného Focusu bol nový 1,5-litrový EcoBoost. V ponuke nahradil agregát, ktorý má o deci viac. Pôvodný sme skúsili vo Fieste ST. Liter a polka ponúka dva výkony. Síce sme sa tešili na to, že by sme mohli mať 134 kW (182 k), lenže nám turbo prifúklo „len“ 110 kW (150 k). Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, výkonu je dostatok a možno sme objavili ideálnu kombináciu Focusu.

V momente ako sadnete do auta musíte stlačiť dve tlačidlá. Jedno štartuje motor a druhé, ak je námraza odmrazí predné okno. Potom už len nerušene vyrazíte. Agregát skoro nepočuť, prevodovka radí presne, sedemnástky ponúkajú slušnú porciu komfortu. Ak neženiete auto do extrémov, viete sa dostať do šiestich litrov spotreby aj na zimných pneumatikách.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pri komótnom jazdení a menej skúsenom šoférovi sa bude hodiť automatické parkovanie. Na tlačidle pri páke zvolíte, či idete parkovať kolmo (šikmo), alebo paralelne a auto zaparkuje samo. Lenže to nie je stále to, prečo je Focus výborný.

Ideme! Zákruty, horizonty, vracáky! Tu sa prejavuje to, kvôli čomu Focusy strašia v noci konkurentov. Komfortné auto aj na zimných pneumatikách predvádza nečakané kúsky. Do agilných prejazdov sa primiešava brutálne dobrý, aj keď trochu viac utlmený, zvuk vo vyšších otáčkach. Medzi hothatche ho neradíme, ale na každý deň predstavuje jeden z najlepších kompromisov medzi výkonmi a normálnym jazdením. Nestráca sa úplne ani dobrý pocit z volantu, ale postupne prídete na to, že zimné pneumatiky mu ambície trochu kazia.

Tretím teritóriom, kde exceluje je diaľnica. Nehovoríme o tom, že pri 130 točí iba 2500 otáčok, ale o tom, že je znova príkladne stabilný. A to nielen pri tých našich diaľničných limitoch. Ale aj pri rýchlostiach, ktoré sú omnoho vyššie, za ktoré u nás hrozí minimálne určitý čas bez možnosti legálne znova šoférovať.

Naozaj chutný recept

Focus na to prišiel. Vyzerá výborne, jazdí perfektne a nemá ani vysokú spotrebu. S 1,5-litrovým EcoBoostom sme asi našli najlepšiu verziu z ponuky. A to nemusí byť ani ST. V nami testovanej špecifikácii stojí 20 890 eur ako Titanium X s rozsiahlou výbavou (aktuálne je na skladové kusy zľava 900 eur). Výborné ovládanie už môžete mať aj lacnejšie, veď základ je iba za 12 690 eur, aj keď pri ňom si ostré výjazdy zo zákrut môžete nechať maximálne v snoch, lebo pod kapotou bubnuje 1,6-litrový benzínový Ti-VCT s výkonom 77 kW (105 k). Cena vyvažuje, ale rozhodne rozmýšľajte nad štvorvalcovým EcoBoostom, je s ním naozaj radosť jazdiť. Po facelifte sa mu naviac naozaj zle hľadajú mínusy.

Martin O. Gallery

Ford Focus 1,5 EcoBoost Titanium X

Motor R4
Objem 1499 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4358 mm
Šírka 1823 mm
Výška 1484 mm
Rázvor osí kolies 2648 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1463/1900 kg
Batožinový priestor 316/1101 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) l/100km 7,0/4,6/5,5
Emisie g CO2/km 127