Pohľady na novú Fiestu spredu v mysliach pozorovateľov evokujú dva druhy myšlienok. Tým, ktorí neriešia autá sa v hlave zjaví žralok a ostatným Aston. Fiesta po facelifte zmenila vizáž a aj napriek tomu, že predtým bola pekná, teraz je ešte atraktívnejšia.
Asi nikto nebude argumentovať proti tvrdeniu, že najviac sa Fiest na Slovensku predá s päťdverovou karosériou. Je to úplne logická úvaha, racionálna a adekvátna konkurenčnej Fabii. To je aj dôvod, prečo akciovú ponuku tvorí takáto alternatíva. Mimochodom, v nej EcoBoost s výkonom 74 kW (100 k) začína na 12 690 eur. No a úplný základ sa dostal pod hranicu desať tisíc. Tam niekde sa nachádza aj trojdverák, ale niečo mu chýba. Priznajme si, Fiesta so základnou výbavou, troma dverami a motorom 1,25 nie je tým pravým autom, ktoré by sa kupovalo kvôli emóciam. Pri ňom ide hlavne o chladnú hlavu a nudné uvažovanie.
Pre poriadnu trojdverovú Fiestu treba siahnuť do štandardného cenníka. A tam to už vyzerá inak. V ňom je aj Fiesta Sport s výkonnejším trojvalcom dosahujúcim 92 kW (125 k). Presne rovnaký motor Ford montuje aj do väčších áut, napríklad do Grand C-Maxu. Takže s malou karosériou musí riadne cvičiť.
Naozaj to nie je Fiesta ST
Cena je skoro dvojnásobná v porovnaní s holozákladom, ale jasne vidno, za čo sa tie eurá platia. Počas testu bolo niekoľkokrát nutné zdôrazňovať, že to je „iba“ Sport, že to nie je ST. Spredu je to skoro na nerozoznanie, ostrejší nárazník so spodnou lištou naznačuje, že táto Fiesta nebude z tých obyčajných. Prahy pokračujúce do zadného nárazníka tiež posúvajú vizuálny dojem k sekcii športových hatchbackov. Zadný nárazník imituje obrovský difúzor, ale niečo mu chýba. Chodíte okolo, pozeráte, čosi nie je v poriadku. Športový hatchback by ešte niečo mal mať. Po chvíli to dôjde. Bez koncovky výfuku vyzerá ako elektromobil. Istou kompenzáciou môže byť obrovské krídlo nad zadným oknom. Podľa nás je presne rovnaké ako to na ultimátnej Fieste ST.
Imidž ešte viac podporujú sedemnásťpalcové disky kolies obuté do športových Continentalov. Znova však do očí bije jeden vizuálny nesúlad. Aspoň predné disky by mali byť viac vyplnené brzdami. Logika hovorí, že takto sa na zimu dajú obuť pätnástky alebo dokonca štrnástky, avšak toto auto asi nebudete kupovať kvôli možnosti malých diskov na zimu. My by sme to videli aspoň na vŕtané a drážkované kotúče, to by prinieslo lepší dojem.
Vnútro akoby tiež ťahalo k silnejšej alternatíve ST, ale tesne pred ňou končí. Vrcholná verzia je na Slovensku v ponuke v úplne plnej výbave. Sport je trocha chudobnejšia. Ale nami testovaný kus mal okrem sériových sedadiel s veľmi dobrým bočným vedením aj navigačný systém. Logický, ľahko ovládateľný a prehľadný, viac o ňom netreba, pri každej naprogramovanej trase použil optimálnu trasu. Nespornou výhodou, ktorá sa ale pomaly stáva štandardom bolo pripojenie USB, kvôli prehrávaniu MP3.
Okrem vodiča však Fiesta ponúka 4 ďalšie miesta na sedenie, aj keď pochybujeme, že sa priemer pasažierov v aute dostane na aspoň 60 percent. A to aj napriek tomu, že na zadných sedadlách nie je málo miesta. Do Paríža by sme vzadu sedieť nechceli, ale do Prahy by sme to zvládli.
Trojvalcový gangster
Problémom, alebo skôr pozitívom auta je, že sa za volantom meníte na mladého chuligána. Trojvalec pod kapotou síce najskôr vyvoláva nedôverčivé pohľady, ale to len do naštartovania a prvej jazdy. Kľúčové štartovanie, ktoré sme vo Fordoch dlhšie nevideli prebudí najväčší zázrak motorárstva poslednej doby. Nie nadarmo sa stále dokola omieľa, že práve litrový EcoBoost dostal druhýkrát za sebou titul Motor roka. Ale opakovanie je matka múdrosti. Aj vo Fieste je kultivovaný a bez vibrácií, čiže úplný opak Hádky Troch Piestov. Ak mu nedôverujete, verte, že stačí jedna jazda a zmeníte názor. Naviac, podľa Fordu, životnosť je na úrovni 1,6 Ti-VCT, ktorý nahrádza.
Po toľkom kecaní sa motor akurát zahrial. Stačilo mu na to veľmi krátko. Pohľad na prístroje síce neukáže klasickú ručičku kontroly teploty, ale digitálnu stupnicu. Hlavne, že tam je, v akejkoľvek forme. Ako pridávate plyn, vôbec necítite žiadny nedostatok výkonu, Fiesta Sport má tendenciu zrýchľovať veľmi razantným tempom. Nedá sa neporovnať s predchádzajúcou verziou Sport 1,6. Nový EcoBoost má viac krútiaceho momentu a preto sa zrýchlenie zdá akési samozrejmejšie a motor vynikne v pružnosti.
Jediné, čo bráni ešte lepšiemu zrýchleniu je prevodovka. Použitie piatich prevodových stupňov zapríčinilo, že stupne sú ťažké. Motor ich zvláda, ale v meste sa nebudete pohybovať na trojke a štvorke, ale skôr na dvojke a trojke. Samozrejme myslíme pri dodržiavaní povolenej rýchlosti. Lenže podľa nátury auta tam bude väčšinou tá dvojka. Prvý dôvod je, že motor má po vytočení naozaj dobrý zvuk a druhý, že sa zmeníte na adolescenta, ktorý dostal do rúk prvé výkonnejšie auto. Podvozok dovolí prechádzať kruháče skoro bez ubratia plynu. Niektoré s dobrým polomerom dáte aj viackrát, len aby ste spravili zle spolucestujúcim. Na Continentaloch je auto čitateľné a aj menej zdatný vodič vie, že prichádza niečo, na čo nie je zvyknutý. Oprava, menej zdatný vodič sa k akejkoľvek forme limitu ani nedostane, tak mu môžu byť dobré pneumatiky ukradnuté. Na prechodoch budete ľudí púšťať len kvôli tomu, aby ste občasným prehrábnutím dráhy plynu ukázali zvuk motora. A jasné, že aj kvôli následnému odpichu z križovatky a cestu k päťdesiatke tak rýchlo ako sa len dá.
V momente preškrtnutého názvu obce stúpate malému motoru ešte viac na krky a čuduj sa svete, jemu sa to páči. Pri naozaj drsnom zaobchádzaní sa dostanete na spotrebu okolo 7,5 litra, ale potom ju ľahko znížite na priemer pod 6 litrov. To sa na predchodcovi nedalo. Veríme tomu, že autu by asi najviac prospela šesťstupňová prevodovka, ktorá by pri zachovanej spotrebe znížila spotrebu najmä pri prípadnej jazde po diaľnici. Náš celkový priemer sa dostal na 5,7 litra. Zdá sa vám to veľa? Tak pri normálnom jazdení nie je problémom spotreba 5,3 litra, prípadne o niečo menej pri šetrnom zaobchádzaní.
No a ak auto kúpia rodičia synovi, či dcére k medzníku v živote zvanému vodičský preukaz, majú vďaka systému MyKey možnosť kontrolovať niekoľko parametrov auta. Mladému vodičovi môžu nastaviť maximálnu rýchlosť, ktorou auto môže ísť, nastaviť maximálnu hlasitosť rádia a aj to, či sa spustí, ak nemá pás. Našťastie nie je možné nastaviť 50 km/h, čo budú škodoradostní rodičia naozaj sklamaní.
Najväčší problém je…
Ani päťstupňová prevodovka, ani divné zatváranie skrinky pod lakťovou opierkou, ani absencia viditeľnej koncovky výfuku nevrážajú Fordu Fiesta Sport 1,0 EcoBoost nôž do chrbta. Aj napriek týmto malým nedostatkom je to perfektné malé auto, ktoré jazdnými vlastnosťami a výzorom prekonáva väčšinu konkurencie na trhu. Ale v rámci štandardného cenníka Fordu sa dostáva cez 19 tisíc eur. Ak teda má človek v ruke 19 tisíc na malý hatchback, tak nie je na škodu ešte 2000 prišetriť a siahnuť rovno po športovom modeli ST. Aj keď by bol len v základnej farbe a mal o liter a pol vyššiu spotrebu.
Motor | |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 170 Nm pri 4500 ot/min (200 Nm Overboost) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3975 mm |
Šírka | 1709 mm |
Výška | 1495 mm |
Rázvor osí kolies | 2489 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1091/379 kg |
Batožinový priestor | 276/960 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 196 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,3/3,7/4,3 |