Test Ford EcoSport: Nová liga

Ktorej značke chýbal na Európskom trhu malý crossover, po ktorom tak mnoho ľudí túži? Fajn, z nadpisuje je jasné, že to bol Ford, ale asi mala značka na to aj dobrý dôvod. Ak ním bol práve EcoSport a vy ste s kúpou malého odolného vozidla počkali, určite by ste mali čítať ďalej. S jeho príchodom na Slovensko a s prvými jazdami sa začali množiť názory, či už tie chváliace jazdné vlastnosti Fordu, alebo aj negatívne ohľadom jeho popravde diskutabilného vzhľadu. V každom prípade je krajší ako pôvodný model. Na našom trhu nahradil B-Max.

Za nás plus, že sa autá medzi konkurentami nebudú tak podobať, ako napríklad pri aktuálnych modeloch strednej triedy a s možnosťou vybrať si z viacerých farebných kombinácií budú tie naše cesty opäť o niečo pestrejšie. Nevyhýbajme sa však opisu malého-veľkého EcoSportu. Predná časť auta z niektorých uhlov nabrala črty Rangera, no počas testu sme samozrejme počuli aj, že vyzerá ako nabúraná Kuga. Dôležité je či sa auto vo finále páči ako celok a ak sa na to tak spätne pozeráme, v domácnosti zožalo úspech, susedia sa naň prišli opýtať taktiež a na ulici si fanúšikov našlo rýchlo, čiže šancu na úspech má veľkú. No málokto vedel o zadnom kufri, to je taký chyták od inžinierov z Fordu. Otvára sa totiž do strany ako napríklad na Suzuki Jimny alebo starej RAV4. Pred testom sme mali v redakcií zmiešané názory na toto netypické riešenie, no počas týždňa sa ukázalo, že do mesta je to dosť praktické a ak sa vyhnete tesnému parkovaniu kufrom napríklad k stene, ušetrí vám nejakú energiu pri celodennom otváraní a zatváraní. V daždi sa síce neschováte, no po pravde pod piate dvere malého osobného auta by sa možno z našej redakcie zmestil len jeden kolega.

Auto je vysoké rovnako ako Kuga, vďaka čomu aj pri verzií s pohonom len predných kolies získava veľkú výhodu oproti viacerým konkurentom. Starším sa lepšie vystupuje, jeho priechodnosť je vyššia a hlavne, ak patríte medzi ničiteľov vysokých pätníkov, čo ostali ešte z čias minulých, je tento malý zázrak pripravený do boja s preplnením mestom.

Mimo asfaltových ciest má svoje limity ako každá predokolka, no Ford má v ponuke aj verziu AWD, ktorá musí byť brutálna. Už tento litrový predok jazdí tak ako sa o ňom hovorí, nikto neklamal a veľmi nás tým potešil. V zákrutách nadpriemerne sedí, pocit z jazdy je iný ako v ostatných malých crossoveroch, po prvých kilometroch vás o tom sám presvedčí a budete sa baviť. Podvozok je tichý, filtruje väčšinu nerovností, motor v nízkych otáčkach skoro nepočuť a hluk na diaľnici ostal utlmený prakticky ako na novej Fieste. S ňou sa spája viacero častí auta, či už rovnako dostupný motor vo výbavách Titanium/STline, litrový EcoBoost s výkonom 92 kW (125 k).

My sme ho v testovanom aute mali s manuálnou prevodovkou a vrátane diaľnic sme jazdili okolo 6 až 6,5 l/100 km. Ak by sme jazdili len po cestách mimo mesto, spotreba by bola určite nižšia. Výkon 92 kW nie je vôbec málo na hmotnosť EcoSportu a 6-násobný držiteľ ocenenia Motor roka asi aj pár rokov vydrží. Ak by aj náhodou nastali problémy, po novom dáva Ford na tento model auta záruku 5 rokov alebo 150 tisíc kilometrov a pozor, zmena, aj 5-ročný servis zdarma. Malým mínusom je však, že ponuka benzínových agregátov pri EcoSporte končí, no s nárastom predaja by sme v duchu mohli dúfať, že do ponuky pribudne aj benzínový 1,5 EcoBoost. Sedel by EcoSportu na dlhšie trasy ako uliaty, ale dá sa ešte prižmúriť oko a v prípade potreby skúsiť 1,5 TDCI.

Spojenie novej Fiesty a EcoSportu ukazujúce na ďalšie smerovanie značky je vidieť hlavne vnútri. Digitálne ukazovatele pred vodičom sa podobajú na modely BMW, displej opäť zmenil štýl a zmenilo sa aj ovládanie na volante. Vsadený multimediálny displej v strede palubovky by mohol byť trošku ďalej, za jazdy sa do neho neťuká prehľadne, ale toto umiestnenie nájdeme od posledných dvoch rokov už skoro v každom novom aute. Jeho reakcie sú ale zatiaľ najrýchlejšie, čo sa značky týka a funguje vždy v danom momente bez problémov.

S telefónom je displej veľký kamarát, bluetooth sa pripája pekne automaticky aj po viacerých nasadnutiach v meste a absenciu navigácie vynahrádza prepojením aplikácií Waze a Sygic. Waze sme osobne vyskúšali, viď jednu z fotiek v galérii a plnohodnotne nahrádza klasické predinštalované mapy. Sygic naviac dostanete k autu pri kúpe zadarmo, no ten sme v telefóne nemali. Opäť raz palec hore za nenútený nápad, ktorý tu ešte nikto nemal.

Testovaná verzia Titanium mala doplnený balík Winter a teda vyhrievané sedačky, čelné sklo, ostrekovače okna a aj volant. Nič viac nechýbalo, dokonca nové je aj ovládanie klimatizácie. Automatický režim ponúka 3 stupne, čo rieši elegantne problém niektorých s jeho intenzitou hneď po nastúpení do vozidla. Zaujímavosť je napríklad, že elektrické okná má EcoSport už v základe, netrápia svojich zákazníkov a niekto myslel aj na bezpečnosť detí vzadu. Práve pre ne je tam dostatok miesta, na presuny do školy, prípadne na menší výlet.

V závere by sa to dalo zhrnúť aj jednoducho, je to taký malý-veľký crossover. Ak nepotrebujete zrovna štvorkolku a miesto pre päťčlennú dospelú rodinu, ideálne auto. Prekvapilo nás vo viacerých ohľadoch, porazilo minimálne časť konkurencie ľavou zadnou a musíme si vyskúšať určite aj verziu STline. Základná cena je 14 999 €, no testované auto stálo 18 490 €, to už je bez tisícky cena Kugy s predným náhonom. To je trochu na zamyslenie.

Ford EcoSport EcoBoost Titanium

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1750-3000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4096 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1653 mm
Rázvor osí kolies 2519 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1285/1735 kg
Batožinový priestor 356/1238  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,2/4,7/5,3
Emisie g CO2/km 119