Ford má aktuálne v ponuke niečo, čo sa dá nazvať obmedzenou sériou, limitkou, špecialitou. Je to Ford C-Max s výbavou Sport. Už je dostupných len pár kusov, teda k dnešnému dňu. Ak neviete ku ktorému, pozrite si dátum zverejnenia testu trochu vyššie.
Samotný model je na trhu od roku 2011, odvtedy prešiel jedným výrazným faceliftom, ktorý ho spravil omnoho krajším. Lenže vek je neúprosný. Má aj súčasný model čo ponúknuť, alebo treba rovno skočiť do crossoveru, či počkať na nástupcu? Podľa nás má stále svoje slovo na trhu,najmä keď takto vyzerá.
Dravé tvary sú najlepšie
Vidíte to na prvý pohľad, je to C-Max, ale zďaleka nie obyčajný. Mohla by to síce napovedať biela farba karosérie bez metalízy, či perleti, ale je doplnená čiernymi prvkami, má predsa čiernu strechu a tiež čierne spätné zrkadlá. Toto je C-Max Sport.
Tvary auta po facelifte sa výrazne zmenili a auto pôsobí dravejšie. Ale tým to nekončí. Veď verzia Sport má trochu agresívnejšiu vizáž.Tomu pomohli trochu zmenená nárazníky. Nie sú iné kompletne, ale ich spodná časť je doplnená a vyzerajú fakt dobre. Optický prepoj vytvárajú aj športovejšie prahy. Fakt vyzerá najlepšie zo všetkých doteraz vyrobených C-Maxov. A nevadí mu ani monochromatická téma.
Bežne má C-Max Sport vo výbave sedemnásťpalcové zliatinové disky. Avšak my ďakujeme tomu, kto konfiguroval novinársku verziu za osemnástky. Autu dávajú šmrnc a hranatý dizajn zdvojených rozširujúcich sa lúčov sa k celku hodí. Určite dobre vyzerajú aj sedemnástky, ale stále, ten palec naviac spraví z vizuálneho hľadiska veľkú službu.
Ku bielej farbe kontrastne pôsobia aj tmavšie zadné svetlá.Naopak tie predné zatmavené nie sú. Ale sú osadené bi-xenónmi s automatickým prepínaním diaľkových. Prepínanie je v autách čím ďalej, tým vymakanejšie, čo v praxi znamená, že sa nemusíte báť toho, že by auto niekoho ožiarilo ako keby bol bezpečnostným technikom v jadrovej elektrárni Homer Simpson.
Priestor bez čarovania
To, čo niektoré verzie C-Maxu odlišuje od ostatných modelov MPV je možnosť diagonálne posúvať bočné sedadlá vzadu. Neviete, čo to znamená?Preklopíte stredné sedadlo a tie, čo zostanú posuniete vzad a bližšie k sebe. Lenže výbava Sport nevychádza z Titania, takže toto nie je na programe dňa.Musíte si vystačiť s bežným setupom.
Ale reálne, koľkokrát by ste to využili? To, že môžete skúšať ako si nastavíte zadné sedadlá? Omnoho častejšie budete v dobrom spomínať na konštruktérov, ktorí tiež aj predné sedadlá dali s nádychom športovosti. O nevyhnutnosti elektrického nastavenia sedadla vodiča sa dá polemizovať, ale tvary majú príjemné a dobre sa v nich sedí. Ak radi sedíte priamo na zemi, tak C-Max nebude váš obľúbenec. Na druhú stranu, posúva vodičovi lepší výhľad a prehľad o dianí okolo auta.
Prístrojová doska už nie je preplnená tlačidlami, dominuje jej veľký, osempalcový displej. Nemusíte ho však ovládať výlučne dotykom.Infotainment viete ovládať aj hlasom po stlačení tlačidla na volante. Reálne,SYNC3 je fakt podarený a jeho ovládanie je intuitívne. Rovnako intuitívne je ovládanie klimatizácie, ktorej ostal samostatný panel a nepresunula sa pod menu displeja.
Aj napriek vyššiemu veku nie je vlastne v interiéri C-Maxu veľmi čo vytknúť. Nepáči sa vám prístrojovka? To je možné, ale to je veľmi subjektívny faktor. Jedinou mínusovou charakteristikou tak ostáva priestor na zadných sedadlách. Niektoré, najmä vyššie a dlhonohejšie postavy môžu mať problém s miestom na kolená. To je vlastne asi všetko z mínusových bodov interiéru. Veď kufor je veľký dosť.
Tu je tá hviezdička z nadpisu*
V nadpise sme napísali, že najšportovejší. To sedí do vizáže, sedí to celkom aj v interiéri. Ale pod kapotou je trochu iná pesnička.Je tam polovičný dvojliter V6. Šesťvalec s permanentne vypnutou polovicou valcov. Kapota C-Maxu skrýva niekoľkonásobný Motor roka, litrový EcoBoost. Malý motor vo veľkom aute vyvoláva trochu predsudky. Ale už sme ho raz skúsili a bol v pohode.
Aj v tomto kuse sa vyznačoval dostatočnou dynamikou. Akurát máme pocit, že ho niekto zle zabehol a hneď od nuly mu dával poriadne nakladačky, podobne ako kedysi Dusteru 1,2 TCe, čo sme testovali. Proste sme mali problém sa vôbec dostať pod 7 litrov, nech sme sa snažili akokoľvek.Dokonca na diaľnici sme atakovali dvojciferné hodnoty. Ľudia, jazdite s novými autami trochu striedmejšie, nepodceňujte to, aj keď by už vlastne zábeh nemal byť nutný. S týmto autom sa dá hýbať aj okolo šestky spotrebou. S tým minule sme dali dokonca 5,3. Jasné, zimný čas, osemnásťpalcové disky, ale aj tak tonie je stále ospravedlnenie. Ku koncu testu sa nám už podarilo decentnejším jazdením skresať spotrebu na priemer 7,7, čo už je fajn.
Výraznou výhodou trojvalca je jeho zvuk. Vážne, reálny zvuk auta je veľmi dobrý a zlepšuje sa s pribúdajúcimi otáčkami. Práve tu možno čiastočne evokuje zvuk motorov V6. Bodaj by nie, veď toto je jeho polovica.
Podvozok je štandardne výborne odladený. Od rýchlych prejazdov zákrut vás bude odrádzať skôr priemerný výkon motora ako práve nastavenie podvozka. Zvláda naozaj dosť, ale aj tak sa s ním do stíhacích jázd na kopcovitých kľukatých cestách púšťať nebudete, trochu vás pribrzdí motor. To nás privádza k zamysleniu, škoda, že Ford pre túto verziu nenachystal 1,5-litrový EcoBoost, aspoň s 110 kW (150 k). To by bola ideálna kombinácia.
Za málo peňazí veľa muziky
Vzhľad C-Maxu v limitovanej edícii Sport je dosť strhujúci.Nechcete si to pripustiť, ale aj ak ste odporcom MPV, tak sa vám určite aspoň trochu páči. A prichádza s výbornou cenou. Stojí 17 990 eur. Radíme vám ak ho chcete, tak sa poponáhľajte, už ich fakt ostáva len niekoľko. Je dobrým rodinným autom, má vizuálne športové ambície, dobrý podvozok a, v neposlednom rade, výborné sedadlá. Ford k tomu ešte prihadzuje záruku na 5 rokov, alebo 120-tisíckilometrov. To je veľmi lákavá ponuka. Možno je práve toto výborná alternatíva ku SUV a crossoverom.
Ford C-Max Sport EcoBoost
Motor | R3 benzín |
Objem | 998 cm3 |
Výkon | 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 170 Nm pri 1600-4500 ot/min (200 Nm Overboost) |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4379 mm |
Šírka | 1828 mm |
Výška | 1626 mm |
Rázvor osí kolies | 2648 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1371/1900 kg |
Batožinový priestor | 471/1723 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 187 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 6,2/4,5/5,1 |
Emisie g CO2/km | 117 |