Doblo

Test FIAT Doblo Combi: Spaľovák áno, ale má niečo naviac

FIAT Doblo je úžitkové auto, ktoré začalo veľký úspech v predchádzajúcich generáciách. V súčasnej generácii sú však možnosti trochu ukrátené o niektoré základné detaily. Napríklad už oficiálne nemôžete mať plne osobnú verziu so spaľovacím agregátom. To je veľká škoda, lebo práve spaľovacie agregáty do týchto áut najviac sedia a autá sú tým pádom najlepšie na každodenné žitie. Lenže aj to sa dá vyriešiť cez čiastočne úžitkovú verziu, ktorú som si mohol vyskúšať na 4000 km.

Súčasná generácia FIATu Doblo s osobným prevedením je teda hlavne elektrická, ale so spaľovacím agregátom čiastočne úžitkového prevedenia dokáže ponúknuť hodnoty, ktoré boli takmer pred nástupom elektrickej doby podobných áut. Privítajte biznis alternatívu Fiatu Doblo s 1,5-litrovým naftovým motorom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Kde má Doblo nos?

Štýl, ktorý sa prezentuje Fiat Doblo je každému určite dobre známy. Každému, kto videl minimálne Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, alebo Toyotu Proace Verso. Je to ďalší do série súrodencov a predvádza atribúty, ktoré dizajn nejako zásadne neodlišujú, zozadu sú vozidlá úplne rovnaké, mení sa len logo a nápis na kufri. Bočný pohľad znova odhaľuje iba logá na kolesách a najviac sa zmenilo vpredu. Predná časť disponuje jednoduchou maskou chladiča, ktorá akoby nemala otvory. Na čo by tam aj boli, keď väčšina vzduchu aj tak ide cez nárazník?

Tento Fiat Doblo vyzerá buď ako pracovné auto, alebo ako auto, ktoré je čiastočne vystrojené do terénu. Veľké plastové nárazníky sú jedným z dôkazov a keby ma aj lemy blatníkov v plastovom prevedení, tak by určite zapadol do verzii Cross, Alltrack, či Scout a podobných.

Fiat Doblo, podobne ako sesterské modely, ponúka aj možnosť dvojkrídlych do boku otváraných dverí, ale nie v tomto prípade. Toto vozidlo má totiž výklopné dvere a výhodou je, že má aj samostatne výklopné okno, ktoré sa otvára na lište nad evidenčným číslom úplne vpravo. Takto ľahšie hodíte do batožinového priestoru drobnosti aj v stiesnených pomeroch. Môžete cez okno dokonca naložiť batožinový priestor až po vrch, ale nesmiete na to zabudnúť, lebo keď otvoríte veľké dvere, tak sa vám všetko vysype von.

Doblo

Veľký šok je ale na opačnom konci auta. Toto je asi jedno z posledných vozidiel s osobnými atribútmi, ktoré má ešte stále halogénové svetlomety. Nehovorím, že svietia zle, ale je to taký ľahký podpriemer a hlavne to má retro nádych. V noci je lúč jemne roztrieštený a výhľad, najmä za dažďa, nie je úplne konzistentný. Celkovo sa svetelná hra ponusunula na výrazne lepšie úroveň ako v tomto prípade. To ale neznamená, že sú svetlá nepoužiteľné. Jednoducho musíte rátať s tým, že sú na úrovni halogénovej doby. Doby, kedy boli halogénové svetlá absolútnym štandardom. Stále je však situácia, že niektoré nové LED svetlá svietia ešte horšie. Takže si aj tu môžete vybrať horšiu alternatívu.

Veľmi zaujímavé je to s celkovým prevedením tohto jednopriestorového vozidla. Už to nie je prísne dvojpriestorové ako kedysi, motor takmer plynule nadväzuje, teda jeho kapota na čelné sklo. Výraznou devízovú auta môže byť aj použitá farba. Modrá vyzerá nenápadne, ale keď na ňu za svieti slnko, tak hádže naozaj pekné odlesky a vidno metalickú štruktúru. K zaujímavosti Dobla sa pripájajú aj 16-palcové zliatinové disky čiernej farby a dojem čiastočne terénneho vozidla vyvoláva aj svetlá výška. Vlastne okrem tohoto auta nebudete takmer nič iné potrebovať ani pri terénnych prejazdoch po nespevnených cestách.

Priestor áno, využiteľnosť trochu menej

Poďme k tej najviac negatívnej stránke vozidla. Začnime ale niečím z histórie. Doblo bolo odjakživa považované za univerzálne auto pre rodinu a pre náklad. Stačilo otvoriť zadné dvere, sklopiť sedadlá a následne naložiť paletu, prípadne sudy, prípadne čokoľvek iné. Lenže tieto časy sú už preč. Ak chcete úžitkovú verziu, musíte si kúpiť úžitkovú. Ak chcete 5 miest, tak máte smolu, máte masívnu železnú prepážku so sitom vo vrchnej časti. Batožinový priestor je teda pevne oddelený od priestoru pre pasažierov a pás pre tretieho pasažiera v strede sa dá presunúť cez malý otvor v mreží. Na to musíte byť minimálne dvaja, lebo inak sa takto sekáte o ostré hrany. Až mi napadá, že či nebude problém pri prípadnom náraze a či náhodou mreža neusekne samotný pás. Skôr sa ale trochu ohne a všetko bude v poriadku.

Variabilita však týmto pevným zásahom do interiéru dostala riadne cez hubu. Toto auto už je jednoúčelové a ak chcete voziť psa, tak je priam ideálne. Nízka nakladacia hrana znamená, že havo nemusí skákať, pevná mreža zase hovorí o dostatočnom oddelení. Čo však ešte ďalšie prináša táto pevná forma predelenia? Prináša úplne inú geometriu sedenia na zadných sedadlách. Ak ste doteraz mohli sedieť celkom pohodlne, tak teraz je úchyt sedadiel posunutý o 5 cm dopredu a sú omnoho vzpriamenejšie. Takže na dlhé trasy je auto rozhodne zložitejšie použiteľné. Pritom zadné sedadlá sú 3 samostatné, samostatné sa sklápajúce, ale vlastne sa sklápajú zbytočne. Aj ak ich sklopíte, tak s mrežou nič nespravíte, lebo je primontovaná aj do stropu.

Doblo

Koniec plakania, poďme na prednú časť. Predná časť prináša efektne tvarovanú prístrojovú dosku so samostatnou klimatizáciu a samostatným displejom vo vyššej sfére prístrojovej dosky, kde je lepšie vidieť navigačné návestia. Ergonómia je vynikajúca, páka je na ostrovčeku, teda skôr na poloostrove vychádzajúcom zo spodnej časti prístrojovej dosky a nemusíte od volantu mávať rukou príliš ďaleko. Volant je tiež výborný a predvádza aj ovládacie prvky všetkého, okrem tempomatu. Ten je zase na výbežku pod volantom. Ergonómia je aj z tohoto pohľadu výborná. Samotný ovládač už síce má svoj vek, pamätám si ho ešte z roku 2001 z Peugeotu 307, ale stále je funkčný a použiteľný. V niektorých verziách mu pribudla adaptívna funkcia, toto Doblo ju nemá.

Možno sa na toto Doblo pozerám úplne zle. Variabilita neutrpela, lebo sklápať sa dá aj sedadlo spolujazdca, ale utrpela využiteľnosť, lebo aj tak do týchto miest nič nenaložíte kvôli faktu, že je tam spomenutá mreža. Pritom by, tým pádom, nemuselo byť sklápateľné spolujazdcove sedadlo a mohlo by byť pohodlnejšie. Ak by však bolo tak pohodlné ako vodičove, tak by to bolo stále v pohode. Do 500 km dokážete s FIATom Doblo prejsť bez akýchkoľvek problémov a skôr začnete mať problém nad týmto nájazdom, kedy už môže začať trochu bolieť chrbát. Myslím tým denný nájazd, v jednom kuse. Z výborného auta na všetky príležitosti sa teda vďaka pravidlám koncernu a budúcim pravidlám únie podarilo spraviť auto, ktoré je trochu ako Schrödingerova mačka. Je aj využiteľné, aj možno nie.

Nafta je stále lepšia ako elektrika

FIAT Doblo v tejto verzii ponúka 1,5-litrový naftový motor s výkonom 96 kW (130 k) a poháňa cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku predné kolesá. Je to to najlepšie, čo koncern do podobných vozidiel ponúka a jediným krokom vyššie by mohlo byť použitie 8-stupňovej automatickej prevodovky. Tá by mohla mať aj o niečo lepšiu dynamiku. Ak toto vozidlo naložíte, pričom je najvýkonnejšie z aktuálnej ponuky, tak máte relatívne málo výkonu vo svojich rukách. A hlavne pod pravou nohou. Pri prázdnom aute to až tak nevadí.

FIAT Doblo s týmto motorom môže byť ale aj extrémne úsporné vozidlo. Ak zabudnete na diaľnice, tak viete jazdiť s priemermi okolo 5,2 litra nafty na 100 km. Pri využití diaľnic a častom zrýchľovania spomaľovaní sa stále viete dostať na sedmičku. To je predsa dobrá správa, nie? Veď máte auto, v ktorom odveziete na zadných sedadlách 3 deti v sedačkách psa v kufri a k tomu aj dostatok batožiny.

Doblo

FIAT pri konštrukcii tejto verzie modelu Doblo siahol po úžitkových základoch, čo hovorí aj tuhšie naladenie zadnej nápravy. Ak je auto naložené, všetko je v poriadku a komfort je v poriadku. S prázdnym autom si však trochu vychutnáte poskakovanie zadnej nápravy na výraznejších priečnych nerovnostiach. Nie je to znova nič vážne, ale určite to príde a záleží na čo ste zvyknutí, možno nebudete mať ani nové prekvapenie.

FIAT s týmto automat spravil rozhodne dobrý krok, lebo je komfortnejším vozidlo ako predchodca. Zdá sa vám to trochu zvláštne oproti tvrdeniu, čo som dal vyššie? Predchodca bol totiž extrémne tuhý a úžitkový, takže táto verzia je vlastne krokom výrazne dopredu. A to ešte nehovorím o tom ako fungovala prvá generácia modelu. Vlastne toto už je tretia a je najlepšia zo všetkých, aj napriek tomu, že tá mreža trocha zhoršuje využitie. Ak by ste mali tajný nápad, že ju vyhodiť von, tak vám v stropnici zostanú dva otvory po úchytoch. A takisto budú otvory aj v koberci podlahy.

Cena je stále výhodná

Predstavte si, že máte 24 000 € a potrebujete maximalizovať rodinný úžitok z vozidla. V takom prípade je Doblo absolútne geniálnou voľbou, lebo prináša všetky atribúty, ktoré kedy budete potrebovať. Možno sa bude na zadných sedadlách sedieť horšie a utrpí využiteľnosť, ale stále bude vozidlo spĺňať väčšinu požiadaviek a pritom nebude stáť veľa. Jediným problémom je, že stále existujú konkurenti, ktorí túto šialenú mrežu nepotrebujú. Áno, pozerám sa na Toyotu Proace City Verso, prípadne na Ford Tourneo Connect a Volkswagen Caddy. Len že títo dvaja konkurenti sú výrazne drahší a majú dokonca nižšie posadený výkon, aj keď z dvojlitrového motora. FIAT Doblo je teda stále dobrou voľbou a určite zvládne splniť požiadavky nejedného zákazníka, ktorý by inak bol odsúdený na SUV z druhej ruky.

Fiat Doblo Combi 1,5 BlueHDI

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4403 mm
Šírka 1921 mm
Výška 1837 mm
Rázvor osí kolies 2785 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/2300 kg
Batožinový priestor 775 l, po strechu 1355 l
Palivová nádrž 53 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 184 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (WLTP) 5,4-5,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 141-149