Automobilka DS Automobiles už dlhodobo ponúka model DS7 a zdá sa, že zreje k stále lepšiemu a lepšiemu stavu. Ako je to možné? Jednoducho tak, že sa auto stále zlepšuje a je čoraz príjemnejšie. A čo je ešte zaujímavejšie ako samotný fakt, že sa auto zlepšuje je, že sa mu nezvyšuje cena až tak rapídne. To znamená, že model DS7 si stále dokážete kúpiť za rozumnú sumu a taktiež ho dokážete mať v špeciálnej sérii. Umeleckej.
Tak ako kedysi Citroën začal s modelom Picasso, ktorý bol pomenovaný po maliarovi, DS7 si zobralo ako inšpiráciu letca a spisovateľa. Pre túto špeciálnu sériu DS7 svoje meno, chtiac-nechtiac, prepožičal Antoine de Saint Exupéry, ktorý napísal mnoho kníh, ale každému musí v hlave okamžite skrsnúť myšlienka, že je autorom knihy Malý princ. A toto z neho robí jednu z najlepších sérií modelu. Podobne dobrá bola možno séria Louvre pred modernizáciou. Ku mne sa dostal tento špeciálny kus s motorom stojacim na úplnom základe ponuky. S štvorvalcovým agregátom.
DS7 na exkluzívnu nôtu
Nebudeme si klamať, DS7 je relatívne zriedkavý jav na našich cestách. Pripadá mi to ako prekvapenie, lebo je spravené fakt dobre a vyzerá pekne. Veď sa stačí pozrieť na prednú časť s veľkou masku chladiča, ktorá je tak extrémna veľkosťou, že by mohla konkurovať ostatným prémiovým automobilkám. Okolo masky sú už maticové LED svetlá, najmä pre túto špeciálnu výbavu.
DS Automobiles vytvorilo aj zaujímavé línie denného svietenia s lomenými čiarami, ktoré vizuálne prehlbujú nárazník. No a naspäť tým hlavným svetlám, svietia reálne dobre a pre špeciálnu sériu sú ešte podporené aj nočným videním, ktoré nie je pasívne, ale aktívne dokáže rozoznávať osoby a v červenom obdĺžniku vám pripomenie, že sa treba mať na pozore pred skončením do cesty a ak sú osoby v žltom obdĺžniku, tak bezprostredné riziko nehrozí. Dokáže to dokonca aj so zvieratami a cyklistami.
Bočný profil prerasteného hatchbacku, ako má väčšina podobných vozidiel, je tiež zaujímavý. Dokonca aj zaujímavý natoľko, že prináša rôzne kľučky pre rôzne prevedenia. Viem, že plug-in hybrid DS7 Antoine de Saint Exupéry má napríklad kľučky s chrómovou inštaláciu, kdežto táto slabšia verzia má iba kľučky vo farbe karosérie. Ale aspoň sú klasické bez akýchkoľvek výstrelkov a vysúvaní.
Práve na boku je aj odznak špeciálnej série a tá sa líši aj 19-palcovými zliatinovými diskami s označením Edinburgh, innit. Alebo nelíší? Vyzerá to tak, že sú vlastne štandardné.
Veľkou zaujímavosťou auta môže byť aj farba Night Flight, ktorá na ostrom slnku dokáže dávať odlesky až do zlatej farby. Vlastne aktuálne nie je pre toto prevedenie žiadna iná možnosť, ale keď táto séria prišla na náš trh, tak ste si mohli vybrať ešte bledú farbu s jemným slonovinovým nádychom. A ak by ste chceli ešte nejakú zaujímavosť, tak sa pozrite na zadné svetlá, tie majú pripomínať drahokamy, ktoré žiaria mrežovitou štruktúrou v noci.
Akurát tu sú podporené ešte aj spodnými svetlami v nárazníku, lebo niečo musí svietiť aj keď sa otvorí rozmerné veko batožinového priestoru obsahujúce zadné svetlá kompletne.
Priestor a luxus
Začnem už tradične tam, kde som skončil v predchádzajúcej časti. Pri zadnom priestorovom prevedení. Kufor má objem 555 litrov a môžete ho zväčšovať a zmenšovať naklápaním operadiel zadných sedadiel. Batožinový priestor už na prvý pohľad pôsobí obrovský a pri stanovovaní objemu to nebolo o kompromisoch s kvádrami, ale o reálnom stave. DS7 je priestranné auto a to aj napriek celkovej dĺžke iba 4 593,3 milimetra. Čítate správne, automobilka udáva dĺžku bez zaokrúhľovania, na desatiny milimetra.
V interiéri DS7, vrátane tento Antoine de Saint Exupéry, je dosť miesta aj pre pasažierov na zadných sedadlách. Vlastne je ho až nadpriemerne, vzhľadom na celkové rozmery. Len pre informáciu, dĺžka je síce relatívne malá, ale šírka je až 1 906 mm bez zrkadiel, čo toto auto dostáva na úroveň, ktorou sa prezentuje takmer BMW X5. Práve toto bude najväčší problém pri parkovaní. Zaparkovať zaparkujete, ale vystúpiť vďaka veľkej šírke bude trochu väčší oriešok.
Prednej časti dominujú komfortné sedadlá s pekným hnedým čalúnením, ktoré znova späté s edíciou Antoine de Saint Exupéry pre model DS7. Ale je takisto aj pre niektoré ďalšie vozidlá v ponuke, túto sériu majú aj DS3 a DS4. Automobilka DS Automobiles využíva presne takéto prešívanie a skladanie kožených sedadiel už dlhodobo, pamätám si ho už na modeloch DS5. A vyzerá vynikajúco.
Samozrejme, jedným dychom treba dodať, že sedadlá sú tiež veľmi pohodlné, za čo môže určite aj výbava tejto verzie. Má totiž ako ventiláciu a vyhrievanie, tak má aj masáž. No a masáž patrí k tomu lepšiemu na trhu, aj napriek veku automobilu. Veď prvá verzia DS7 bola predstavená už v roku 2017. A sedadlá sú stále rovnaké, čo asi hovorí aj o kvalite prevedenia. Tu nebolo treba modernizáciou meniť absolútne nič.
Vysoká stredová konzola dáva v DS7 miesto pre prepínač automatickej prevodovky. Je to už štandardná lochneská príšera vynárajúce sa z jazera. Tento krk dinosaura je omnoho príjemnejšie na ovládanie ako akejkoľvek štrbinové prepínanie. Trochu zvyku si bude vyžadovať ovládanie okien v strede a takisto si zvyk bude pýtať aj ovládaním tempomatu na samostatnej hrubej páke na ľavej strane pod volantom. Ale nič, čo by ste nezvládli za pár minút. Dobre, to ovládanie okien budete častejšie hľadať na dverách, lebo to bol akýsi nepísaný štandard. Ale takto v strede vyzerá jednoducho ako pridaná bižutéria.
A ak hovoríme o bižutérii, tak rovnako vyzerá aj ovládanie informačno-zábavného systému niektorými dotykovými tlačidlami a veľkým otočným rolovacím kolieskom. DS7 využíva najnovšiu generáciu infotainmentu DS Iris, čo hovorí o možnosti prispôsobenia konkrétnemu vodičovi. Ja som si v tomto aute systém neprispôsoboval, lebo mi celkom sedela pôvodná štruktúra viacerých obrazoviek.
Ale keby si auto nechávam dlhšie, tak si na úvodnú obrazovku nebudem musieť dávať navigáciu, dám si tam len ovládanie teploty pre jednu a druhú stranu, nahodím si na úvodnú obrazovku vyhrievanie a ventiláciu a ešte skratku ku Apple CarPlay, alebo Android Auto, ktoré fungujú úplne bezdrôtovo. No a ešte by som si na úvodnú obrazovku pridal aj skratku k masáži sedadiel.
Až na počiatočnú zložitosť systému je vlastne všetko prehľadne a funkčné, vrátane nového, teda inovovaného displeja pred vodičom. A tá takmer najpozitívnejšie správa? Na špecificky tvarovanom zrezanom volante sú štandardné tlačidlá a kolieska, tu netreba žiadne dotykové variácie.
A nech je toto všetko akoukoľvek dobrou správou, tak tou najlepšou je, že celý interiér je vynikajúco spracovaný z kvalitných materiálov. A čo ešte? DS7 Antoine de Saint Exupéry síce nemá výklopné predné svetlá, už ani otočné, ale má výklopné hodinky nad štartovacím tlačidlom. Sú od francúzskeho výrobcu B.R.M.
Pomaly, ale ďalej
Začnem tým zásadným. DS7 Antoine de Saint Exupéry s motorom BlueHDi 130 má nádrže s objemom 55 litrov a ostatné plug-in hybridné verzie majú iba 43 litrov. To hovorí o celkovom dojazde. Na toto naplnenie nádrže dokážete s naftovou pohonnou jednotkou prejsť kľudne 1 000 km. Mne sa vďaka diaľniciam podarilo zruba 850 km, ale tankovať som nemusel. Priemerná spotreba mi vychádza okolo 6 litrov, ale keby sa snažím, tak sa viem dostať aj na 5,3 litra. A to by znamenalo naozaj ten spomenutý dojazd.
Pod kapotou je 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 96 kW (130 k), ktorý má krútiaci moment 300 Nm. Pozitívnou správou pre mnohých je, že nemá žiadny mild hybridný doplnok, ale recirkulácia výfukových plynov, či použitie močoviny a filtra pevných častíc ostávajú. DS7 je ale aj tak jedným z posledných áut, ktoré dokážete kúpiť s prehľadom aj s naftovým motorom. Len škoda, že to nie je dvojliter s výkonom 130 kW (177 k). Ten sa ku náture auta hodil trochu lepšie. Prečo? Lebo 1,5-litrový motor je trochu slabý.
Výkon a krútiaci moment stačí na zrýchlenie na stovku za 10,9 sekundy. Pri aute s výrazným prémiovým až luxusným nádychom je to jednoducho slabé. Aj preto to by som asi skôr zvolil plug-in hybrid, ktorý má výkonu dosť. Už aj ten základný s pohonom prednej nápravy. Našťastie má DS7 s malým dízlom aspoň štandardnú automatickú prevodovku s ôsmimi stupňami.
Ale ďalšou správou je, že toto auto vás nenúti ku žiadnemu výraznému dynamickému šaleniu. Je to jednoducho komfortný automobil, ktorý si budete vychutnávať pri jazde spomaľujúcej tep. Nechcete sa naháňať, chcete len v čo najväčšom kľude prejsť do svojho cieľa. A to sa mu darí úplne dokonale. Jediný stres budete mať, keď budete chcieť predbiehať auto. Alebo kamión. Vtedy je až veľká pripomienka výkonu na mieste.
Škoda, že sa Stellantisu z tohto agregátu nepodarilo dostať aspoň 110 kW (150 k). Vtedy by bol aj krútiaci moment približne 340 Nm, čo by sa dostávalo na úroveň základného dvojlitrového BlueHDi a v takom momente by malo auto výkonu dosť. Takto vyzerá DS7 s motorom BlueHDi veľmi kontroverzne, ale vlastne je logickým postupom zo starších automobilov koncernu, ale aj pri tomto prístupe si dobre zvážte, či nechcete niečo výkonnejšie. Veď maximálna konfigurácia s prívlastkom Performance má takmer trojnásobný výkon. Má výkon 265 kW (360 k).
Diesel rozhodne nekončí
Francúzska prémiová automobilka, ako môžeme kľudne DS Automobiles nazývať, vytvorila DS7 s odolnosťou voči času. Je stále aktuálna, ale za to môže asi aj fakt, že ich je na cestách relatívne málo. Aj pôvodná verzia pred modernizáciou vyzerá stále ako stredobod každého vesmíru parkoviskového, ale táto nová jednoducho kričí aj so sivou farbou. A nech rozmýšľam akokoľvek, za cenu 41 990 € v aktuálnej akcii pri financovaní (inak 43 990 €) je DS7 Antoine de Saint Exupéry absolútne výhodnou ponukou. Veď viac vám nedá ani jedna prémiová automobilka za danú sumu.
Trocha kriticky treba zhodnotiť výkon, ale skúste si na podobnú úroveň vybaviť napríklad BMW X1, Audi Q3, ktoré bude menšie, X1 bude väčšia, alebo Mercedes GLA, prípadne GLB. Máte? A ste na 70 000 €, takže na hodnote o 75% vyššej ako stojí aktuálne model DS7. Veď viac stojí už aj použiteľný Peugeot 3008!
DS7 BlueHDi 130 EAT8 Antoine de Saint Exupéry
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 96 kW/130 k pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4593,3 mm |
Šírka | 1906 mm |
Výška | 1625,2 mm |
Rázvor osí kolies | 2738 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1651/399 kg |
Batožinový priestor | 555 l |
Palivová nádrž | 55 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (WLTP) | 5,5-5,6/100 km |
Emisie g CO2/km | 143-146 |