Automobilka Dongfeng má viacero značiek. Jednou z nich je Forthing, ktorý je luxusnou divíziou. No a na náš trh sa pod touto značkou dostáva model U-Tour, ktorý v niektorých krajinách funguje s menom Yacht. Ja som sa ku tomuto vozidlu dostal vďaka predajcovi Auto Koiš, ktorý je novým dílerom značky v Trenčíne.
Priznám to hneď na úvod, nemal som až tak vysoké očakávania a dokonca som mal aj chybu v názore o veľkosti. Myslel som si, že model U-Tour bude veľkostne ako Volkswagen Touran, alebo kedysi Citroën C4 Spacetourer. Ale nemohol som sa mýliť viac. Toto je veľké MPV a zjavne je v tejto kategórií jediné na trhu.
Kontroverzný tvar
Keď sa na Dongfeng Forthing U-Tour pozriete zozadu, tak vidíte rozumné tvary a veľa nápisov hovoriacich o príslušnosti k automobilke a tiež o konkrétnom modeli. Vzadu sú prepojené svetlomety, ktoré vytvárajú dojem luxusu a zadné svetlá celkovo odkazujú na niektoré kórejské modely.
Bočný profil modelu U-Tour je prísne jednopriestorový, tak ako to bolo kedysi zvykom a v najlepšom svetle ukazuje karosériu MPV. V tomto prípade je všetko ešte ozvláštnené nálepkami s dílerom Auto Koiš a názvom modelu.
Ale neprehliadnuteľne vyzerajú zadné veľké dvere a chrómový lem okolo okien. Auto stojí na 18-palcových zliatinových diskoch, ktoré majú plastové pukličky s medenými prvkami. Možno by to aj bez tých medených prvkov vyzeralo dobre. A kolesá sú trochu utopené, ale U-Tour je aj tak absolútnym štandardom toho, čo by malo MPV byť.
Vlastne sa dá povedať, že výzor tohto modelu je kontroverzný len vpredu. Prečo? Je to predsa jachta a vpredu má tú plachtu, napríklad Spinnaker ako na reálnych plachetniciach. Akurát tu je to maska chladiča. Auto evokuje naozaj plavidlo vďaka prednej časti s napnutým jachtárskym štýlom. Ale vpredu sú aj LED svetlá, ktoré svietia celkom prijateľne, akurát nemajú žiadnu adaptivitu. Veď toto auto je reálne lacné a aj tak má luxus inde.
Takou malou čerešničkou na torte zvonka nie sú ani disky s medenými časťami, ani zaujímavé zadné svetlá. Tým dizajnérskym herným princípom má byť predný znak Forthing s blikajúcim podsvietením, ktoré je v strede masky pod samotným logom. No a od začiatku som si hovoril, že najlepšia farba na Forthing U-Tour bude bledomodrá, ale nakoniec táto tmavá vyzerá azda ešte lepšie. Je vlastne najlepšou farbou, ktorú toto auto môže mať.
Nezvyklý štýl usporiadania interiéru U-Tour
Ak zvonka vyzerá Forthing U-Tour zaujímavo, vnútri je reálne pekným miestom na život. Teda pekným najmä v ponímaní sedadiel. Obklad prístrojovej dosky môže byť pre niekoho až príliš. Je v prevedení falošného dreva, ktoré jednoducho nemusí vždy pôsobiť harmonicky a ani pravo. Ale ďalší druh obkladu je trochu šokujúci a zaujímavý. Veď stredová konzola okolo radiacej páky ma imitáciu kameňa. To som asi ešte v aute nevidel.
Vráťme sa ale ku tomu drevu. V strede je výklopný otvor, do ktorého viete umiestniť držiak na mobilný telefón. Ale ani ho vlastne nie je treba. Nový informačno-zábavný systém, ktorý je za príplatok 590 € je priam povinnosťou. Je celkom logický a použiteľný a nezaprie svoje pôvody v Androidovom svete. To ale neznamená, že nepodporuje bezdrôtový Apple CarPlay.
Vlastne Dongfeng Forthing U-Tour, ktorý mi požičal Auto Koiš v Trenčíne, nový predajca značky, funguje až prekvapivo dobre. Istú inšpiráciu si zobral určite v Mercedese, lebo naň sa ponášajú výduchy, ale aj displej pred vodičom. Tak ako v Mercedese nevidím časť rýchlomera, tu tiež nevidím, pri mojom nastavení, koľko idem.
Predné sedadlá majú elektrické ovládanie a sú ale bez pamäti. Majú však niečo naviac. Vodičove má masáž a obidve, teda aj všetky prvé štyri majú dokonca vetranie a vyhrievanie. Vpredu ho ovládate cez displej, čo je trochu škoda, možno že by sa mi hodilo na to nejaké dedikované tlačidlo, alebo kolieskové prepínanie priamo na sedadle pri ovládaní posúvania.
Sedadlá sú rozumne pohodlné, nemám im čo vytknúť, cestuje sa v nich adekvátne a sedíte vyššie, lebo toto je relatívne veľké auto. Veď Dongfeng Forthing U-Toor má byť štýl Alhambry a Galaxy.
Stredný rad sedadiel zase prináša len dva kusy. Tie sú elektricky nastaviteľné, ale aj vyhrievané a ventilované ako som už povedal. Zaujímavosťou môže byť, že sa nepreklápajú dopredu, ale do tretieho radu chodíte stredom. Ak nepotrebujete tretí rad, tak si sedadlá viete manuálne prisunúť k sebe, čo som znova asi ešte nevidel od čias prvej generácie Fordu C-Max.
No a tretí rad? Je taký prijateľný. S výškou nad 175 cm budete mať trochu problém s hlavou a v pozdĺžnom smere sa musia uskromniť tí v druhom rade. Ale skôr by som toto auto nazval ako 2+2+2+1. Čo to znamená? Znamená to, že tretí rad je skôr vhodný pre dvoch pasažierov ako pre troch.
Ale interiér neprestáva šokovať. Batožinový priestor je síce relatívne malý pri siedmich sedadlách, odhadujem tak 150 litrov až 200 litrov. Pri sklopení tretieho radu, ktoré sa dá zvládnuť z kufra, je objem okolo 500 litrov do úrovne okien, absentuje tu síce roletka na zakrytie, ale každé jedno operadlo hlavy má v prvých dvoch radoch komfortné naklápanie bokov a tiež vyšitého leva. Nie loď, leva!
Osvedčený motor?
Pohon má na starosti dvojica agregátov, ktoré sú u nás dostupné. Aj o hybride toho vieme ešte málo, ale 1,5-litrový štvorvalec je azda jasný. Vychádza z modelov Mitsubishi z minulosti a je upravený na použitie v súčasnosti. V praxi to znamená, že motor sa vyrába v spoločnom podnikov Mitsubishi Motors a Shenyang Aerospace. Nesie označenie 4A95TD, ktoré vlastne hovorí o turbe a priamom vstrekovaní.
Výkon motora v modeli Dokgfeng Forthing U-Tour dosahuje 130 kW (177 k) a krútiaci moment sa dostáva na 265 Nm. To je na takto veľké auto asi akurát a dynamika je možno trochu lepšia ako kedysi mala Alhambra s 1,4-litrovým motorom TSI. Motor je totiž spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá má 2 spojky a svoj pôvod smeruje do koncernu Magna Steyr.
Dynamika je slušná najmä pri osadení vozidla dvomi pasažiermi. Akonáhle sa budete viezť siedmich, tak bude skôr priemerná. Ale priemerná v súčasnosti je stále lepšia ako veľmi dobrá v minulosti. Vnímanie sa totiž rapídne posúva. Čo však nesmiete zabudnúť, auto je nastavené mäkko. V zákrutách sa výraznejšie nakláňa a akákoľvek snaha o dynamickú jazdu je vopred označená za neúspech.
Vlastne príliš dynamicky s týmto autom jazdiť nechcete. Chcete mať predsa normálnu spotrebu. Pri extrémnej dynamike sa pod 10 nedostanete, ale reálne diaľničné tempo znamená 8,5 litra, pri jazde mimo obcí sa viete dostať až ku sedmičke. Nedivil by som sa, keby je rozumný priemer pre Forthing U-Tour 8 litrov.
Toto auto chce byť jachtou aj v ponímaní jazdných vlastností. U-Tour nechce byť dynamickým vozidlom, ani nim nie je. Pod dynamiku sa určite nepodpisujú ani pneumatiky Linglong, ktoré majú skôr tvrdú charakteristiku. Čiže normálne jazdenie s prehľadom, ale ostrejšie prejazdy ako kedysi s Alhambrou R-line nehrozia.
Fakt stojí iba toľko?
Základná cena Dongfeng Forthing U-Tour je 34 490 eur za prevedenie s prednými senzormi. K tomu vlastne priplácate len lepší informačno-zábavný systém, ktorý je povinnosťou za 590 € a tiež metalickú farbu karosérie za 790 €, ktorá je vlastne povinnosťou tiež. Ak budete chcieť aj adaptívny tempomat, tak ten je v balíku za ďalších 590 eur aj s bezdrôtovým nabíjaním a ďalšími doplnkovými bezpečnostnými prvkami. Čiže plne vybavené auto stojí 36 460 eur a vyzerá ako veľmi konkurencieschopná ponuka. Do toho je ešte naviac záruka na 5 rokov alebo 150 000 km.
Toto auto už vlastne jednorožcom, ktorých nie je len málo, ale je už jediným. Iné MPV tejto veľkosti vlastne neexistuje, prípadne ak chcete niečo väčšie, máte na výber, v menšom máte na výber, ale táto veľkosť už je nahradená modelmi SUV, ktoré sa snažia priblížiť variabilitou a priestorom práve týmto vozidlám.
Ak sa vám páči, tak do toho, v Trenčíne je predajca Auto Koiš, ktorý vám určite pomôže. Samotné auto sa dá teda hodnotiť ako zaujímavý unikát.
Dongfeng Forthing U-Tour Exclusive FR
Motor | R4 benzín 4A95TD |
Objem | 1481 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) pri 5600 ot/min |
Krútiaci moment | 240 Nm pri 1500-4000 ot/min |
Prevodovka | Automatická dvojspojková 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4850 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1715 mm |
Rázvor osí kolies | 2900 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | ?/? kg |
Batožinový priestor | 234 (7 miest)/1056 (4 miesta) l |
Palivová nádrž | 55 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – s |
Spotreba (WLTP) | 7,3/100 km |
Emisie g CO2/km | – |