Dacia je na trhu desať rokov. Teda nie celkovo, ale po obnovení značky. V roku 2005 sa objavil nový Logan, ktorý ukázal nové ciele automobilky. Dovtedy sa potácala medzi stále dokola inovovanými verziami Renaultu 12, ktorý vznikol v roku 1969.
To, čo je na trhu teraz je naozaj vyvážená ponuka modelov zasahujúca viaceré segmenty. Sandero, Logan, Logan MCV, Dokker, Duster a ešte Lodgy. Najväčší model so siedmimi miestami je najdostupnejším takto priestranným vozidlom na trhu. A Celebration sa nachádza úplne na vrchu ponuky.
Robustná vizáž
Veľké MPV sa spredu podobá na Dokker. V rámci identity značky je to logické. A ešte logickejšie je, že rovnaké svetlá a kapota pôsobia blahodárne na zníženie nákladov na výrobu. Jednoducho stačilo vyvinúť jeden tvar a hotovo.
Výrazná predná maska spája svetlomety chrómovou lištou. Ale niečo tu nesedí. Testovaná verzia mala nárazník pripomínajúci verziu Stepway. Takže Lodgy Celebration Stepway? Nám to znie dobre. A vyzerá ešte omnoho lepšie ako samotný názov.
Bok sa k Stepway vzhľadu pridáva. Mohutné bočné lišty a lemy blatníkov sú jasným znakom. Lenže celý vzhľad korunuje hlboká modrá metalíza. Keď auto umyjete a zasvieti vám naň slnko, tak budete okamžite vedieť, že toto je asi tá najlepšia v ponuke. O tmavších diskoch a zrkadlách v tom momente rozmýšľať nebudete. Tie plastové doplnky sú výsadou balíka Styling, ktorý je v ponuke príslušenstva za 499 eur bez montáže.
Asi jediným výraznejším mínusom na vzhľade Lodgy je rybársky prút nad oknom miesto antény. Pri súčasnej miniaturizácii vyzerá fakt obrovský. Ryby naň síce nechytíte, ale rádia lapá výborne. K Lodgy by sa ale viac hodila žraločia plutva vzadu na streche. Lenže výrobné náklady, výsledná cena, dobre, prút je úplne v poriadku.
Sedem ako nič
Ako dnu vlezie sedem ľudí? No, dverami. Ale ako sa budú cítiť? Tak akosi normálne a prirodzene. Lodgy nás prekvapilo miestom v treťom rade sedadiel. Normálne ho môžeme označiť za sedemmiestne, nie za päť plus dva.
Každému musí byť jasné, že ak je sedem miest, tak nebudete mať veľký batožinový priestor. Aspoň na menšiu príručnú batožinu stačí. Ak však z auta spravíte normálne päťmiestne a necháte sklopený posledný rad sedadiel, tak dostanete naozaj obrovský priestor na každú absurdnosť, čo si deti/manželka/šéf vymyslia. Pes? Bez problému! Dvaja psi? Nič ľahšie. Práčka? To nevieme, ale ak sklopíte aj stredný rad, tak preveziete aj chladničku.
Ergonomicky sa Lodgy ani verziou Celebration nezmenilo. Volant má trochu väčší stred, ovládanie rádia našlo miesto pod volantom, okrúhle výduchy klimatizácie sú úplne jednoduché a displej navigačno-zábavného systému by mohol byť o pár centimetrov vyššie. Ale v podstate interiéru nemáte čo vyčítať. Počujeme niečo o tvrdých plastoch? Na tie zabudnete už pri prezeraní cenníka.
Možno ešte budete rozmýšľať, že prečo nemá sériovo lakťovú opierku. Nie je to závažný problém. Za pár eur sa dá nájsť v príslušenstve. Viac problémov budete mať s inovovaným displejom v strede. Stále je logický a ľahko ovládateľný, ale najmä v noci budete preklínať novú výzorovú tému s výraznejšími farbami. Tá predtým bola decentnejšia a v noci najmä pri nastavení prehrávania MP3 neťahá oči.
Poďme si ale povedať v čom sa líši model Celebration. Kým normálne je v Lodgy bledý pás cez prístrojovú dosku, teda vo lepších výbavách, ako sme mali v teste, špeciálna séria ho má čierny. Klavírne lakovanie je štandard a Media Nav 2.0 dotiahol spomenutý nový vzhľad. Ale celý interiér podčiarkujú detaily. Na sedadlách sú tmavomodré prvky na bočniciach. Najviac však zapôsobia modré bezpečnostné pásy zladené s farbou exteriéru.
ESP je veľký pán
Po naštartovaní sa prejaví drsný chod motora 1,5 dCi. Má normálne štyri valce, turbo a všetko, ale pôsobí trochu industriálnejším dojmom. Po zohriatí menšiu kultivovanosť až tak registrovať nebudete, ale ak sa na ňu budete sústrediť, stále ju odhalíte, aj keď v malej miere.
Odmenou za vydržanie drsnejšieho chodu je spotreba. S veľkým vanom sa dá kľudne jazdiť za 5 litrov. A to sa nemusíte ani veľmi krotiť. Krotiť vás vtedy bude ECO režim obmedzujúci klímu a hlavne výkon. Okrem tlačidla ho môžete zrušiť dupnutím na plyn a preskočením cez spínač na konci dráhy plynového pedálu.
O reálnej teplote motora nebudete veľa vedieť, lebo Dacia nedala ani len kontrolku na to, že už je zohriaty ako má Renault Clio. Nejaká začne svietiť v momente prehriatia. Z budíkov budete mať ešte hokej v hladine paliva. Digitálne ukazovatele kritizujeme už dlhšie. Síce sa naň dá zvyknúť, ale analógový a presnejší by bol jednoducho lepší.
Jazdné vlastnosti plne zodpovedajú triede. Komfort je prvoradý. Veď pri sedemmiestnom aute je možnosť viacerých nadávajúcich pasažierov. Na kľukatejších cestách sa Lodgy drží zubami-nechtami. Výsledok však ovplyvňuje ESP. Keď už sa mu zdá, že by sa niečo mohlo stať, tak zasiahne. Ale nie jemne, rovno akoby hodilo tehlu pod koleso, agresívne a autoritatívne. Už si rozmyslíte, či budete vymýšľať s ostrými prejazdami s autom, ktorému sa to veľmi nepáči. Pokus o nevhodné správanie je hneď razantne potrestaný. Aspoň, že ESP nemá možnosť rozdávať elektrošoky.
Negatíva nehrajú žiadnu úlohu
Komparz vo filme má dôležitejšiu úlohu ako mínusy pri Lodgy. Tvrdé plasty, veľký prút antény a aj ESP s razanciou až prekvapujúco brutálnou, to všetko akosi zabudnete hneď pri pohľade na cenu. Sedem miest, klimatizácia, dostatočný výkon pri vypnutom ECO režime sú slušnými lákadlami. V základe je jedno miesto za 1500 eur. V testovanej verzii za necelých 2300. To je stále vzdialené podobne vybaveným konkurentom. A zásadná otázka nakoniec. Kúpili by sme si ho za vlastné peniaze? V prípade potreby prevozu 6 alebo 7 ľudí áno. Dacia, palce hore! Toto auto sa podarilo a kombinácia Celebration s prvkami Stepway je úplne najlepšia!
Pozrite si aj reportáž z návštevy fabriky na výrobu.
Dacia Lodgy Celebration 1,5 dCi 110
Motor | R4 |
Objem | 1461 cm3 |
Výkon | 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4498 mm |
Šírka | 1751 mm |
Výška | 1679 mm |
Rázvor osí kolies | 2810 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1280/1920 kg |
Batožinový priestor | 207/827/2617 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 177 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,4/3,8/4,0 |
Emisie g CO2/km | 105 |