Nie je to tak dávno, čo Dacia Duster prešla výraznejším faceliftom svojej druhej generácie. Už vtedy sa objavili aj možnosti, ktoré neboli predtým dostupné. Novinkou je aj kombinácia turbomotora s automatickou prevodovkou. Toto kombo sa skrýva za označením TCe 150 a prevodovka zase EDC6. A možno práve táto verzia je najlepšia, ktorú Duster aktuálne ponúka pre väčšinu ľudí.
Nie každý predsa potrebuje naftový motor a pohon všetkých štyroch kolies. Ten je dôležitý tak pre tretinu ľudí. Naozaj viacej ho nevyužije. V aute je tým pádom takmer zbytočný a len zvyšuje spotrebu a znamená, že nosíte so sebou záťaž naviac. Hrdinský Duster teda môže byť ideálnou voľbou pre naozaj široké spektrum zákazníkov.
Duster má rád oranžovú
Modernizácia tvár Dusteru veľmi nezmenila. Stále vyniká masívny široký bok so svalnatými blatníkmi. Ale to, čo sa zmenilo sú predné svetlá a predná maska, podľa ktorých sa dá nový model rozoznať. Tieto tvary lepšie sedia do korporátneho vzhľadu diktovaného Sanderom a Loganom. Nové sú aj zadné svetlá s úplne novou grafikou a rozložením svetelných prvkov. Toto ale nie je výrazný krok vpred a je to len kozmetické skrášlenie a vylepšenie, ktoré je pri facelifte naozaj naozaj nutné. Musí sa predsa niečo posunúť vpred. Pozitívom zadných svetiel je však, že svietia aj pri dennom svietení a zvyšujú tak bezpečnosť.
Praktickosť karosérie s malými prevismi ostala úplne nedotknutá a ani zmena predného nárazníka si nevyžiadala žiadnu daň. Vlastne toto je krok správnym smerom a dizajn sa ubral tou dobrou cestou. Nemôžeme čakať výstrelky prémiového segmentu, ale na to sa Duster ani nehrá. Vlastne, predné svetla sa veľmi ľahko dajú prirovnať k tým, ktoré má Volvo. Thorove kladivo nie je, zjavne, doménou iba tejto severskej značky.
Veľkým prekvapením je, že na Duster sa hodí akákoľvek farba zo vzorkovníka. To znamená že nech zvolíte bielu, červenú, modrú a akúkoľvek, tak Duster bude vyzerať dobre. Toto je fakt najmä pre výbavu Prestige. Avšak Dacia už ponúka aj limitku vo forme výbavy Extreme. Tá má obmedzenú farebnú škálu, ale zase ponúkne sivú, ktorá je teraz veľmi moderná vďaka štvorkrúžkovej značke.
Interiér má viac miesta s pohonom prednej nápravy
Vnútro Dustera sa veľmi nezmenilo. Znova je to rovnaký recept ako pri exteriéri. To čo je dobré treba nechať na pokoji a netreba to meniť. Vlastne, čo sa zmenilo? Systém nový nie je, volant je tiež pôvodný, prístrojová doska je taká ako predtým. Aha, vlastne áno, ak máte verziu LPG, tak sa zapína špeciálnym tlačidlom vľavo pod volantom. Už to nie je tlačidlo dorobené ako na prestavbe v dedinskom servise. A veľký pomocník je sledovanie mŕtveho uhla. To je celkom novinka. Pri jazde tak nezostane auto ktoré vás predchádza neviditeľné.
To, že skoro všetko ostalo pri starom je pozitívna správa, lebo už pred modernizáciou bol interiér naozaj podarený. Klimatizácia s ovládaním, za ktoré by sa nehanbilo ani Audi je teraz používaná aj v modeloch Renault. A informačno-zábavný systém podporuje zrkadlenie telefónov, čo pomôže tým ktorým sa nepáči originálny systém. Výraznou novinkou interiéru je lakťová opierka. Už nie je pevne spojená so sedadlom vodiča a je pripojená na stredový tunel a zakrýva celkom veľký odkladací priestor. Toto riešenie však znamená, že pre nižšie osoby môže byť trochu nedosiahnuteľná. Výbornou správou ale je, že je dostatočne široká aj na dva lakte čiže spolujazdec s vodičom nebudú musieť bojovať o každý milimeter.
Duster dokáže ponúknuť dostatok miesta aj pre štvorčlennú rodinu napríklad. Kým o priestore vpredu nikto nepochybuje, tak na zadných sedadlách jeho až prekvapivo veľa. Toto je pravda nielen nad hlavou, čomu nahráva samotný tvar karosérie, ale aj na nohy je miesta dostatok. Batožinový priestor pritom tiež nezostal mimo pozornosti. Vďaka absencii zadného diferenciálu má väčší objem ako vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. Možno sa to zdá ako malichernosť, ale niekedy aj tých pár litrov pomôže.
Interiér Dusteru s výbavou Prestige stavil na čiernu tému. Okrem stropu je vlastne čierne všetko a jediný kontrast na sedadlách vytvára prežívanie a nápis s označením modelu. Nič tak neruší vodičovu sústredenosť na cestu a nič neťahá oči, okrem farebného displeja s dotykovým ovládaním. Treba uznať, že toto ovládanie je trošku pomalšie, ale tvrdenie sa vzťahuje len na reakcie displeja nie na reakcie systému samotného.
Benzínové turbo môže byť optimálna voľba
To, čo sa nachádza pod kapotou, môže byť najlepší motor, ktorý sa kedy montoval do Dusteru. Menší štvorvalec ponúka veľa výkonu v akomkoľvek jazdnom režime. Jeho spojenie s automatickou šesťstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami by sa dalo nazvať optimálnym. Odstupňovanie je vynikajúce a prevodovka motor zbytočne nepodtáča. Výsledkom je veľmi dobrá dynamika a tiež naozaj slušná spotreba. Na relatívne veľké SUV s veľkou čelnou plochou je dlhodobý priemer 7 litrov veľmi dobrý výsledok, naviac v kombinácii s trochu viac žerúcimi zimnými pneumatikami.
Jedinou nevýhodou pri takejto kombinácii je možno menšia nádrž. Má objem iba 50 litrov. Nie je to veľa, nie je to málo, ale 15 litrov naviac by sa hodilo v každej situácii. Určite je na to miesto. Duster dokáže s týmto objemom dať 550 kilometrov bez zopnutia svetielka rezervy. Rezerva je, v tomto prípade, naozaj štedrá.
To, že Duster ponúka veľa je jasné. Chcete automat? Nech sa páči. Chcete štvorkolku? Nech sa páči. Chcete LPG? Aj to má. Chcete všetko naraz? Nopey nope! Všetko naraz mať nemôžete. Takže základné rozhodovanie je o niečo zložitejšie. Ale to nevadí. Aj tak si viete vybrať. Ak potrebujete jazdiť lacno, tak LPG, ak chcete komfort bez radenia, tak automat a ak chcete ozajstné terénne predpoklady, tak štvorkolka. Inak, už základný Duster s pohonom prednej nápravy má svetlú výšku 217 milimetrov, čo je aj pri SUV nadmerná hodnota.
A podvozok je celkom príjemne nastavený. Viac sa nakláňa, ale ostal komfortný. Svoje na komforte síce majú čo povedať aj sedadlá, ale podvozok je mäkší a po náklone celkom pekne drží. Duster môžete, najmä v tejto generácii a verzii, kľudne považovať aj za normálne rodinné auto.
Duster takmer nemá konkurenciu
Kto konkuruje Dusteru? Vitara? Vraj nie. Ani S-Cross. Nič iné v tejto veľkosti a cenovej kategórii nie je. Veď s najobsiahlejšou výbavou a doplnkami sa takmer nedá dostať nad 21-tisíc eur. Pritom má Duster slušnú výbavu, má vlastný štýl a nedá sa mu, v tejto cene, nič vytknúť. Možno len absencia kombinácie automat/štvorkolka a pri automate trochu chýbajú pádla pod volantom. Toto auto je optimálne pre väčšinu ľudí, ak by neboli rozmaznaní a nechceli úplné zbytočnosti.
Dacia Duster Prestige TCe 150 EDC6
Motor | R4 benzín |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 5250-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 1750-2750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6-stupňová, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4341 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1693 mm |
Rázvor osí kolies | 2673 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1338/515 kg |
Batožinový priestor | 491/1478 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 199 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Spotreba (WLTP komb) | 6,2 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 140-141 |