Test Citroën Grand C4 Spacetourer: Poďme na výlet

Kľúče od tohto Citroënu nám v rukách pristali pomerne nečakane a bez dlhšieho plánovania, o to viac teda potešili. Mali sme ho k dispozícii síce iba na predĺžený víkend, čo však vôbec nebránilo tomu, aby sme ho poriadne preskúmali a prevetrali. A o akom aute že je to reč? Citroën Grand C4 Spacetourer so 130 koňovým HDI motorom. Jeho názov môže byť trochu mätucí, avšak ide o nástupcu starého známeho a rokmi overeného MPV C4 Picasso. Grand je jeho dlhšia a priestornejšia verzia, ktorá dokáže poskytnúť odvoz až siedmym osobám. Sedem figurantov sme bohužiaľ na účely testu nezohnali, tradične ale máme bicykle a priestorové možnosti „vesmírnej lode“ teda otestujeme naplno.

Šedá farba exteriéru nie je tak úplne šedá, je v nej aj azda aj náznak béžovej a vlastne sa nám celkom páči. Konzervatívny a seriózny odtieň zaoblenej karosérií stredne veľkého vanu svedčí. Jednoliate strieborné hliníkové A stĺpiky plynule prechádzajúce cez strechu až do lemovania zadného okna sú dizajnový prvok, za ktorý si konštruktéri Citroënu zaslúžia pochvalu a fľašu dobrého francúzskeho vína. Jednoduchá a vkusná vec, ktorá vo výsledku pridá body za krásu. Taktiež je zaujímavým prvkom predné sklo, ktorého zaoblená vrchná časť prechádza do strechy. Úzke obdĺžnikové svetlá prechádzajúce do prednej masky s dvomi hliníkovými lištami zdieľa Spacetourer s viacerými ďalšími Citroënmi. To ale nie je výčitka, je to bežný príklad unifikácie ako u takmer každej automobilky a v tomto prípade to nevyzerá zle. Zadná časť je tiež zaoblená a svetlomety sú akoby zložené z dvoch častí. Hliníkové  disky kolies s čiernymi vnútrami majú  17“ a sú ideálom, čo sa týka vzhľadu aj komfortu. Celkový dizajn karosérie je francúzsky hravý, nenudí, nie je extrémne výstredný ale ani príliš konzervatívny. Môže byť.

Interiér pôsobí pri prvom kontakte stroho a akosi mu chýba iskra. Dosť veľký podiel ale na tom má kombinácia šedej a čiernej. Inak sme veľkými fanúšikmi interiérového minimalizmu, ale tento nás nejako nevedel zaujať, srší z neho prílišná plastovosť a šeď a proste mu niečo chýba. Ale aby sme neboli len kritickí, oceňujeme veľký združený centrálny displej s jazdnými ukazovateľmi, ktorý je dobre zatienený a teda viditeľnosť je výborná aj pri ostrom svetle. Centrálne umiestnenie síce nemusí sadnúť každému a je fakt, že klasické umiestnenie za volantom je viac na očiach a intuitívnejšie. Ale aj takéto prevedenie má svoje výhody, konkrétne že nezacláňa vo výhľade pred vozidlo. Výhľad z pozície vodiča je inak perfektný, môže za to veľké čelné sklo aj presklenie bočných plôch za A stĺpikom. Za volantom si viete v pogumovanej priehlbine odložiť napríklad telefón či peňaženku. Volant má štyri ramená a pekné hliníkové olemovanie, škoda že takých prvkov nie je v kabíne viac. Sedadlá sú komfortné a mäkké a nechýbajú im lakťové opierky. A asi také v takomto type auta chcete a očakávate, pokiaľ ste skôr pohodová ako dynamická nátura. Medzi nimi je zasúvací odkladací priestor, do ktorého vojdú aj väčšie veci. Ďalšia väčšia otváracia skrinka je dole v strede nad stojanmi pohárov. Objemovo je fajn a ukrýva v sebe aj USB konektor. Lenže, ak chcete pripojiť telefón a nabíjať ho či púštať si z neho hudbu, máte dve možnosti. Buď ho proste do skrinky zavriete alebo ju budete mať otvorenú čím prídete o možnosť využiť stojany na nápoje. Alebo proste skrinku násilne zavriete aj cez trčiaci kábel, ktorý sa vám za to určite nepoďakuje. Nad skirnkou je štrbina na kľúč, ktorý ale môže zostať aj vo vašom vrecku, keďže štartovanie je bezkľúčové. A tiež je tu združený displej audia, navigácie, telefónu, ovládania teploty a údajov o aute. Ten má okolo seba peknú, jemne textúrovanú čiernu dekoráciu, ktorú by sme kľudne uvítali aj na viacerých miestach interiéru. Okrem spomínanej výbavy je tu aj vyhrievanie sedadiel, cúvacia kamera či tempomat. Takže komfort je fajn, nič zásadné nechýba, len tá spomínaná iskra. Hlavnou devízou interiéru ale nie je dizajn a pekné farbičky, ale jeho priestornosť a variabilita. Zadné sedadlá sú naviac posuvné a tak je možné laborovať s priestorom pre nohy cestujúcich, za cenu zmenšenia batožinového priestoru, samozrejme. Tiež je možné ich sklopiť do roviny alebo sklopené postaviť nastojato, podľa aktuálnych potrieb. A keďže sme testovali verziu Grand, znamená to, že v kufri pod podlahou sme mali ešte dve sedadlá. Áno, samozrejme, sú skôr detské či núdzové, pri troche šikovnosti a rozumnom posunutí druhého radu sedadiel ale vytvoríte dostatok miesta pre nohy aj dospelých jedincov. Je ale jasné, že na dovolenku naprieč Európu tak nebude chcieť testovať nikto, kto nemá masochistické sklony. A pri použití tretieho radu sedadiel vám vlastne ani nezostane takmer žiaden batožinový priestor.

Štvorvalec BlueHDi s objemom 1.5 litra a 96kW/130 koňmi sa osvedčil ako celkom vhodná voľba motorizácie. Jeho 300Nm krútiaceho momentu je tiež celkom adekvátna hodnota, ak chcete využívať kapacity priestorného MPV so zachovaním dôstojnej dynamiky. Tento motor sme už testovali, avšak vtedy bol spriahnutý s osemstupňovým automatom a zdal sa nám trochu lenivý. V tomto prípade je však situácia lepšia a zdá sa, že šesťstupňový manuál mu svedčí viac. Dynamika bola v tejto testovanej C4 na obstojnej úrovni,  jazdili sme síce maximálne štyria, ale predbehanie aj zrýchľovanie bolo na prijateľnej úrovni. Asfalt trhať nebudete, ale tento motor k pohodovému a rodinnému naturelu auta celkom pasuje. Dynamika, ktorú s ním dosahuje, je dostatočná a nedá sa povedať, že by auto bolo letargické a vyslovene pomalé. Manuál síce pocitovo pôsobí trochu gumovejšie, ale nikdy nebol problém zaradiť požadovaný stupeň. Takže žiadne zásadné výhrady nemáme. Priemerná spotreba počas nášho párdňového testu sa pohybovala na úrovni niečo cez šesť litrov. Vzhľadom k veľkosti auta, častým mestským presunom a relatívne svižnej jazde ide o priaznivý údaj, ktorý si zaslúži pochvalu. Kultúra motora je tiež celkom fajn, žiadne výrazné vibrácie ani hluk sa z neho neozývajú. Podvozok aj riadenie sú typicky francúzsky zamerané na komfort a pohodlie, o športových ambíciach nemôže byť reč. Žiadnych extrémnych náklonov ani plavnosti podvozka sa ale netreba obávať, len treba mať na pamäti, že toto je pohodlný rodinný van.

Vo výsledku ako celok hodnotíme C4 Spacetourer so zdvihnutými palcami, lebo ponúka presne to, na čo je predurčené. Exteriérovo pekné zaoblené tvary karosérie, interiér je možno trochu nudný ale zato veľmi priestorný a ponúkajúci rôzne triky ako čarovať s jeho využitím a variabilitou. Stredná úroveň výbavy Shine ponúka všetko, čo v modernom a slušne vybavenom aute má byť. Rodina s deťmi sa na jeho palube bude cítiť príjemne a tradičnú letnú dovolenku k moru zvládnu v úplnej pohode a ani sa nebudú musieť obmedzovať pri balení. Je to vlastne také nenápadné auto, ktoré sa ale na nič nehrá. Účel, na ktorý bolo stvorené, odvedie s gráciou a bude verne slúžiť dlhé roky. Za akciovú cenu tesne pod hranicou 21 tisíc Eur ide o veľmi férovú a rozumnú ponuku.

Citroën Grand C4 Spacetourer BlueHDI 130 Shine

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4602 mm
Šírka 1826 mm
Výška 1638 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1505/2015 kg
Batožinový priestor 170/645-725/1843 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,7/3,7/4,1
Emisie g CO2/km 108