Ešte teraz si pamätám prvú verziu C4 a edíciu By Loeb, ktorá reprezentovala športovejší prístup k dizajnu. A potom tu bola verzia VTS, ktorá mala aj adekvátny výkon. Buď z dvojlitra benzínu, alebo z dvojlitrovej nafty. Pokračovanie veľmi schopnej Xsary VTS úplne ideálne. Ale čo je teraz to najvýkonnejšie z ponuky C4?
Nová C4 nejako nenabáda na rýchlu jazdu, ale to neznamená, že nemá výkonnejší motor. Na začiatku predaja bol vrcholom výkon 96 kW (130 k). Potom prišiel elektromobil, ktorý priniesol 100 kW (136 k) a tesne po ňom prišla najvýkonnejšia verzia 1,2-litrového trojvalca PureTech, ktorá nesie číselné označenie 155. A logo VTS nikde. Toto nie je o športovom vyžití, ale o komforte. Z tohto pohľadu sa nič nezmenilo.
Červená je dynamická, časť prvá
Sivá karoséria Citroënu C4 nie je práve obvyklá, tvar prednej časti a predných svetiel má naozaj od všednosti ďaleko. Avantgardné tvary, ktorými vyrazil dych kedysi model DS sú naspäť, ale šokovať v dnešnej dobe nie je práve jednoduché. Možno preto je humbuk okolo novej C4 trochu menší ako by sa dalo čakať. Obecenstvo je zhýčkané šialenými tvarmi niektorých áut. Tým pádom sa C4 radí skôr ku avantgardne elegantným vozidlám.
Rovnako ako predok je nezvyklý aj zadok. Dvojsegmentové zadné okno nepotrebuje stierač, ale výhľad nie je úplne dokonalý. Nevadí. Dá sa na to zvyknúť a predel často eliminuje osvietenie od nasledujúceho vozidla, ktoré má zle nastavené svetlá. Apropo, zadné svetlá C4 majú zaujímavý tvar a dva diely, jeden je na veku kufra, druhý na karosérii. Na oboch stranách je to takto.
Avšak toto nie je bežný 5-dverový liftback. Ako veľa iných modelov, aj tento prešiel kombinovaním s kategóriou SUV. Tie sú predsa v kurze a idú na odbyt tak, že v súčasnosti je skôr problém zohnať diely na výrobu ako predať. Všetci vieme, že automobilový priemysel je zasiahnutý nedostatkom čipov. A aj C4 ich má naozaj veľa. Dosť polemiky, pokračujeme o C4.
To, čím sa tento najvýkonnejší kus líši sú tmavočervené lemy hmloviek a tiež prvky na spodných ochranných lištách predných dverí. S tmavosivou farbou je táto kombinácia fakt výborná. Vlastne, jediné, čo na zovňajšku dokáže potrápiť je čistenie diskov. Tie majú plastové kusy, ktoré chladia brzdy. Celkom zaujímavý prístup, ale určite funkčný. Lopatky privádzajúce vzduch k brzdám sú neprehliadnuteľné. A jediný dizajnový prešľap v súčasnosti je prút antény. Síce krátky, ale predsa.
Červená je dynamická, časť druhá
Interiér vôbec dizajnom nezaostáva za exteriérom. Avšak práve tu sa prejavila jedna zásadná retro iniciatíva. Klimatizácia má samostatný panel, čo je proti tomu, čo automobilka presadzovala napríklad pri C4 Picasso premenovanom na C4 Spacetourer. Tam bolo všetko ukryté v displeji, tu je klimatizácia samostatná a má naviac klasické tlačidlá. Takýto návrat sa nám páči a je naozaj efektívnejšie využiteľný ako klikanie po displeji.
To, čo však naozaj prekvapí je farba v interiéri. Nie je sivá, ale červená. Kožené červené čalúnenie sedadiel a výplne dverí je za príplatok, čo je logické. Ale je jedným z najlepšie vyzerajúcich v ponuke modelu. A ku sivej vonkajšej farbe sa perfektne hodí. Kým zvonka auto pôsobí celkom nenápadne, aj napriek dvom koncovkám výfuku, vnútri má prekvapenie vo forme červenej farby. Aby toho nebolo málo, tak predné sedadlá majú aj masážnu funkciu a, samozrejme, vyhrievanie. Zapína sa samostatným tlačidlom v rohu klimatizačného panelu.
Vlastne, sedadlá sú mäkšie a veľmi pohodlné, tie, okrem farby čalúnenia, neponúkajú vôbec žiadne športové odporúčania. Proste sadnete a cítite sa komfortne. Nič viac netreba. Fakt sú dobré a to platí aj o tých zadných. Vzadu je celkom veľa miesta ako v pozdĺžnom smere, tak nad hlavou. Možno je batožinový priestor priemerne veľký, ale ukrýva aj rezervné koleso, tak sa dá priemerne veľký objem ľahko ospravedlniť.
Zvláštne je usporiadanie displejov pred vodičom. Ten v strede necháme na pokoji. Oproti prvým verziám systému v C4 Picasso je rýchlejší a lepšie reaguje na dotyk. Výborná správa. Ale pred vodičom je menší digitálny prístrojový štít doplnený head-up displejom. V prípade, že je druhý menovaný zapnutý, tak zobrazuje kúsok od seba niektoré údaje duplicitne. Vadí to? Nie, ale je to trochu zvláštne. Znova však platí, že deň za volantom so sploštenou vrchnou a spodnou časťou a už to nebudete registrovať.
Ten motor má športový charakter
Teraz poďme od zadnej časti. Trojvalec s dvomi výfukovými koncovkami. A obe sú funkčné! Citroën má u nás plusový bod. Neviem ako sa dá využiť, ale má ho. Tento istý prvok používa aj slabšia 130-tka, ale tu má naozajstné opodstatnenie. Veď 1,2-litrový PureTech s prepĺňaním má najvyšší výkon najvyšší zo všetkých verzií. Má až 114 kW (155 k).
Agregát je spojený s osemstupňovým automatom. Jeho jediný problém tkvie v tom, že má pomalé ovládanie. Preto sa radšej presvedčte, či už máte zaradené pri parkovaní. Z D na R treba poriadne posunúť prepínač v štrbinke stredového tunela. Inak je prevodovka výborná a hyrdodynamický menič funguje vynikajúco nielen v štandardnom, ale aj v športovom režime.
Najšportovejšia časť auta nie je vôbec podvozok. Ten je príjemne komfortný a prístup Citroën Advanced Comfort cítiť v každom detaile. Tým najšportovejším atribútom je zvuk. Trojvalec má zvuk drsnejší ako by väčšina ľudí čakala. Nie, nestrieľa do výfuku, ale má naozaj príjemný prejav a aj ho trochu počuť. Vlastne, zoberte plochý šesťvalec z Porsche 911 (991 pred faceliftom), dajte polovicu motora preč a polovicu zvuku a máte to. Naozaj to nie je zlé, ba priam je to nečakane dobrý a dynamicky pôsobiaci zvuk.
Najvýkonnejší motor spomedzi trojvalcov francúzskej Citroënovej produkcie je však úsporný. Reálne sa s ním dá jazdiť do 7 litrov. Aj pri použití diaľnic. Mimo diaľnic naozaj nie je problém držať sa v okolí 6 litrov. A už záleží len na nohe, či bude to okolie do plusu, alebo pod touto hodnotou. Reálne, ak by ste sa posnažili, tak nie je problém prejsť mimo mesta aj za 5 litrov, ale kvôli tomu zvuku to občas vytočíte.
Lákavá ponuka
Najviac hot C4 stojí len niečo cez 27-tisíc eurokorún. To nie je málo, ale pri súčasných cenách áut to je naozaj ospravedlniteľná hodnota, ktorá naviac vyzerá veľmi priaznivo. Veď takto avantgardne-elegantné auto nie je obvyklé pri pohľade do ponuky trhu. Ale my by sme trochu zmenili charakteristiku pruženia, trochu auto spevnili a rovno tam pridali označenie VTS, ktoré používali športovejšie Citroëny v minulosti. Vážne, táto verzia si to zaslúži. Je až tak dobrá. Vlastne, aj po teste ë-C4 môžeme povedať, že napriek jeho nesporným kvalitám je práve toto tou najlepšou voľbou v modelovom rade. Nízka spotreba, vysoký výkon, dobrý zvuk, adekvátny priestor, táto verzia má všetko.
Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8
Motor | R3 benzín |
Objem motora | 1199 cm3 |
Výkon (celkový) | 114 kW (155 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment (celkový) | 240 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4360 mm |
Šírka | 1834 mm |
Výška | 1525 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1374/1760 kg |
Batožinový priestor | 380/1250 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 208 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Spotreba (WLTP) | 5,9-6,1 |
Emisie g CO2/km | 133-137 |