Test Citroën C4 Cactus RipCurl: Cactus Offroadis Surfis

O rozdelení na skupiny sa baviť nebudeme, nie sme na strednej škole, aby sme sa škatuľkovali. Dobre, možno trochu. Niektorým sa Cactus od Citroënu nepáči. To je ich vec. A naučia sa s tým žiť, väčšinou vo svojom sivom aute z nemeckých koncernov s motorom, čo nežerie benzín a naftu vlastne tiež skoro vôbec.

Nech si každý vyhlasuje svoje približovadlo za najlepšie, za Cactusom sa minimálne obzrie. A je jedno akej je farby. Otočí sa za ním, lebo je niečim iný, lebo nie je ako ostatné monochromatické autá na parkovisku, aj ak práve má ich farbu. Naviac v prípade série RipCurl pridáva nálepky, vykrikujúce o jedinečnosti ešte viac.

Extrovert

Cactus, Airbumps, dvojdielne svetlá, viac farieb karosérie… Áno, to všetko je naozaj nezvyklý crossover. Len výrobca na jednu vec zabudol. Alebo nezabudol a chýba zámerne. Pohon všetkých kolies nie je ani v príplatkovej výbave. Snaha nahradiť ho aspoň niečím je využitie systému Grip Control.

Ani čierna nedokáže z Cactusu spraviť tuctové auto. Najmä v prípade, ak má kontrastné béžové dotykové plochy Airbumps. Sú naplnené vzduchom, sú gumové a umožňujú malú deformáciu. Ak sa v duchu pýtate, načo toto, tak vedzte, že ani neviete ako do auta na parkovisku pred obchoďákom niekto zavadí o tieto partie vozíkom. Cactusu to nespraví nič. Na zamyslenie je, či by takto upravené nemalo byť celé auto, ale fantázia je vzdialená realite.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aby nebol RipCurl úplne nenápadný, dopĺňa k hlasným detailom auta ešte niečo, čo kričí rovnakou silou. Biele štylizované nálepky na blatníku a poslednom stĺpiku karosérie ukazujú odlišnosť série. Zvonka sú síce jediným odlišujúcom prvkom, ale naozaj štýlovým. Ak surfujete, či vyznávate iný šport, ku ktorému RipCurl vyrába tielka, trenky, alebo cvičky, tak máte ideálne auto.

Nič na tom nezmení ani fakt, že auto v základnej výbave disponuje zimnými pneumatikami. Nie je to príprava na lyžovanie a snowboardovanie, ale nutnosť k systému Grip Control. Vraj aby boli lepšie vlastnosti mimo spevnenú cestu. Áno, pravda (preklad z anglického Yeah, right! meme si vygúglite sami).

A kde je ten gauč?

Reklama na pridvihnutý hatchback hovorila o gauči vpredu. Ale ten nie je vo vozidlách s manuálom. A naviac v RipCurl má niečo na stredovom paneli. Čo? Miesto ovládania robotizovaného manuálu tam je ovládanie práve systému Grip Control s voľbou režimu a nastavenia prenosu sily.

Kufrové rúčky miesto držiakov na zatváranie svoje miesto nestratili. Ani odkladacia polica pred spolujazdcom nechýba. Akurát tá vytvára problém s airbagom spolujazdca. Našiel miesto v strope. Zostane aspoň viac placu na dokumenty.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sedadlá sú mäkšie ako asi v každom inom aute. Aj oproti C4 a C4 Picasso sú mäkšie. Nevadí to nejako extrémne, stále sú pohodlné. Bonusom sú oranžové bezpečnostné pásy. Na bezpečnostnej veste sa stratia rovnako ako čierne pásy na čiernom tričku. Priestorovo ste vpredu úplne v pohode. Vzadu toľko miesta na pohyb nie je. O stiesnenosti sa hovoriť nedá, ale ani o veľkorysosti miesta. Vzhľadom na počet miest a potenciálnu veľkosť pasažierov je batožinový priestor adekvátny.

Teraz sa dostaneme k systému ovládajúcemu úplne všetko. Dotykový displej je fajn nápad. Nemôžete ho ovládať v rukaviciach. Ale primrznuté reakcie sa dostavujú aj v lete. Reakcia na dotyk by síce mohla byť celkom rýchla, len sa zdá, že samotný systém je akýsi pomalší. Viac RAMky a rýchlejší procesor by mohli znamenať spásu. Celkom problém predstavuje fakt, že ani audioaparatúra nepredstavuje vrchol dokonalosti. Priemer? Ako-tak sa mu to podarilo neskĺznuť nižšie.

Terén len mierny

Do Cactusu Citroën implementoval Grip Control. To je rovnaký systém, ktorý robí SUV z Peugeotu 2008. Reálne to je stále predokolka. Predná náprava si rozdeľuje krútiaci moment podľa podmienok na ceste a podľa nastavenia otočného prvku na prístrojovke. Spoznať sa dá napríklad pri výjazde na lúku s rannou rosou. Do extrémnejších terénov sa s Cactusom asi nepustíte, ale mal by zvládnuť čiastočne aj pieskové časti cesty. Na Saharu však neodporúčame.

Samotnou časťou je podvozok auta. Kým na šestnástkach funguje celkom príjemne, na sedemnástkach auto s hmotnosťou 825 kilogramov celkom znervóznie. Trochu poskakuje, je náchylnejší na detekciu nerovností. Za sedemnástky nemusíte priplácať, až tak kvalitné cesty nemáme. Ale možno to kvôli vizuálnej stránke zvládnete. Disky sú to naozaj pekné.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

K ovládaniu neprispievajú ani pneumatiky. M+S v lete asi nebudete dávať dobrovoľne. Spôsobujú nedotáčavosť, ale zase na prašnej ceste môžu fungovať lepšie a viacero lamiel na behúni zase pomôže v blate. Lenže viac ako zimné pneumatiky a Grip Control by pomohla štvorkolka. Treba dúfať, že Dangel niečo chystá, keď už dokáže štvorkolku doplniť do úžitkových Citroënov.

Kapota ukrýva vo verzii RipCurl to najvýkonnejšie, čo ponuka Cactusu obsahuje. Cactus má s 1,2 PureTech s výkonom 81 kW (110 k) zabijácky pomer hmotnosti a výkonu. Veď váži iba 825 kilogramov. Zrýchlenie je obstojné, auto je dostatočne pružné. Len prevodovka mu dáva nôž do kufra. Dráhy sú gumové a trochu nepresné. Cieľová skupina však nebude potrebovať mechanickú dokonalosť Civicu Type-R. Takáto prevodovka stačí. Ale Citroën má v ponuke aj niečo lepšie. Šesťstupňová prevodovka v PureTechu s 96 kW (130 k) je omnoho presnejšia a príjemnejšia. Žeby sme mali spustiť petíciu za Cactus VTS?

RipCurl áno

Séria RipCurl je naozaj podarená. Odlišuje sa len v detailoch, ale práve tie sú najdôležitejšie. Nálepky, pásy a ovládač Grip Controlu z neho robia dobrodružnejšie auto. Až tak, že môžete zabudnúť, že poháňaná je len predná náprava. Citroën si vypýta o pár tisícok viac, ale tomu zodpovedá aj úrovni výbavy. RipCurl je predsa najlepším Cactusom aktuálne v ponuke.

Motor R3 Turbo
Objem 1199 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4157 mm
Šírka 1729 mm
Výška 1540 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1190/1555 kg
Batožinový priestor 358/1170 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,8/4,0/4,7
Emisie g CO2/km 107