Test Citroën C4 Cactus: Komfort je cool

Nová generácia kontroverzného modelu od francúzskej značky Citroën priniesla nielen veľké zmeny vo výzore auta, ale aj nové nastavenie podvozku, teda úplne nový podvozok. Podobný systém poznáme z rally áut, ale čo hľadá v prakticky lacnom Cactuse?

Najprv si ho poďme rozobrať zvonku. Celkový dizajn za dostupné peniaze bol vždy to, čo toto auto odlišovalo od konkurencie. Za tie peniaze sa málokomu chce pohrávať s krivkami auta a vymýšľať niečo nové a hlavne experimentovať. Citroën využil túto medzeru na trhu a už prvý Cactus vyzeral jednoznačne lepšie, ako nudné, monochromatické autá iných značiek vo verziách výbavy, ktorá stojí rovnaké peniaze. AirBumpy chránili karosériu predchodcu pred poškodením od dverí okolostojacich áut a dalo by sa diskutovať aj o tom, že farebné kombinácie karosérie mal v ponuke taktiež Cactus medzi prvými.

Druhá generácia sa výzorom chce priblížiť viac mladším zákazníkom. Tvary sú opäť guľatejšie, gumená ochrana laku sa presunula na spodok dverí a auto dostalo taký milší vzhľad. Milší, až do toho momentu, kým ho neobídete dookola a nevšimnete si, aké dostal zadné svetlá. Podvečer, keď už ich LEDky svietia, to nie je také zlé, ale inžinieri mali jedinečnú možnosť dotiahnuť nápaditosť Cactusu do konca, no nevyužili ju úplne na stopercentne.

Tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, o ktoré tu celý čas ide, nie sú veľkou neznámou pre túto značku. Venovala im už značnú časť vývoja v rokoch minulých a ako posledný vyšiel s takýmto pružením model C5. Autá vyrábané pred ním boli väčšinou z kategórie tých komfortnejších a jazda sľubovala obrovské pohodlie. V dnešnom Cactuse tieto dorazy fungujú na princípe, že po náraze, prepružení, až do konca zdvihu tlmiča, progresívne stlmia následný tupý náraz od dorazu tlmiča a auto tak na rozbitých cestách menej poskakuje.Výrobca pri predstavení prezentoval aj nové sedadlá Advanced Comfort, ktoré by mali pripomínať pocit sedenia v domácom kresle, niekde pri televízore. Ak máme byť úprimní, podarilo sa im to dokonale. Použité nové materiály sú natoľko mäkké, napodobňujúce gauč, že pri dlhej jazde si musíte hľadať ďalšiu polohu na sedenie.

V praxi sa však podarilo vytvoriť šikovné mestské auto, schopné vydržať stav našich vyjazdených ciest a s podvozkom tlmiacim snáď všetky druhy povrchov. Možno tlmí až prekvapivo dobre, čo by mohlo znamenať, že sa bude vlniť na ceste ako pirátska loď, ale nič také sa nedeje. Je to všetko v norme a dokonca sa s ním aj výborne zatáča. Odpor vo volante cítiť minimálny, v meste rýchlo predbehnete suseda pri parkovaní a ani sa nenarobíte. Testovaný model mal aj zadné parkovacie senzory doplnené kamerou. Jej kvalita sa dá označiť ako priemerná, ale málo áut sa môže pochváliť tým, že sa podľa nej dá aj pekne zaparkovať. Jednoducho povedané, ak ste hľadali komfortné auto len na bežné vozenie, nič extra drahé a s trochou odlišného štýlu, taký presne je Cactus.

Jeho jedinečný dizajn, ktorý mal v začiatkoch aj veľa odporcov, nezostal viditeľný len zvonku. V interiéri je čo objavovať a okrem pohodlných sedačiek tu nájdete po ruke všetko potrebné. Palubovka pred vami je prehľadná, v strede svieti 7-palcový displej a nezavadzia vám žiadna mohutná stredová konzola. Odkladacie priestory sú fajn, pred spolujazdcom je dokonca Top Box, do ktorého zmestíte tablet, všetky káble a nám sa tam vošiel počas testovania k nim aj foťák. Do dverí sa toho vojde veľa, no jediný nedotiahnutý detail sú držiaky na pohár v strede. Sú príliš nízke, ako poznáme z pár áut značky Peugeot, a akýkoľvek pohár, či malá fľaša vám odtiaľ pri prvom zatočení vyletia, ako keby tam boli voľne pohodené. Tu je tá podobnosť s inou značkou. „Króla lwa,“ ako mu Poliaci hovoria spoznáte aj podľa radiacej páky a kulisy prevodovky. Tá má dosť benevolentné dráhy a z dvojky do trojky pohnete v aute snáď celým telom o 30 cm dopredu, aby ste zaradili prevodový stupeň. Nevadí, nefunguje zle, ale my by sme od nej už upustili a šli jednoznačne vlastnou cestou. Takže ak sa vám Cactus páči, skúste si aj automat.

Vo výbave testovaného auta sme mali dažďový senzor, automatické svetlá alebo aj vyhrievané sedačky. Prakticky vrátane automatickej klimatizácie všetko, čo k životu treba. Prejdime však na displej pred vodičom, ten za zmienku určite stojí. Vyzerá, že toho dokáže mnoho, no opak je pravdou. Ukazuje len rýchlosť jazdy, tempomat a stav paliva v nádrži, ekvivalent Virtual Cockpitu nehľadajte, ani nič podobné ako i-Cockpit z Peugeotu. No, ak máme byť presní tak radí vodičovi aj ktorý rýchlostný stupeň zaradiť, ale otáčky by ste tu hľadali márne, teplotu tak isto a dokonca si na ňom nepozriete ani dojazd alebo priemernú spotrebu. Na toto nájdete na pravej páčke volantu tlačidlo, ktoré však zobrazí tieto údaje jazdy len na stredovom displeji. Možno riešime maličkosť, no nám skrátka tieto základné údaje pred vodičom chýbali. Citroën to možno zobral z iného uhľa pohľadu a inžinieri si povedali, že ak dokážu spraviť benzínové auto s malou spotrebou, ľudia takéto údaje nebudú potrebovať. V tom prípade im to berieme, lebo 1,2-ka PureTech so svojimi 110 koňmi (81 kW) si veľa paliva nevypýta. Počas testu sme najazdili asi polovicu kilometrov po diaľnici a polovicu v meste. Výsledná bola priemerná spotreba okolo 5,5 litra na 100 kilometrov, čo je dosť slušné na to, že sme ho vôbec nešetrili pomalou jazdou po mimomestských cestách. Zvuk motora je typický pre daný objem, nič sa nezmenilo a výkon je úplne dostačujúci. Sem-tam s ním aj nejakého staršieho odporcu Cactusu na ceste prekvapíte. Naša šedá myš mala 5-stupňový manuál a jednalo sa teda takmer o úplne prvú možnosť z cenníka. Je prvá oturbená.

Comfort is the new cool  – tak znie slogan C4 Cactusu a opisuje skutočnosť dokonale. Auto je taký väčší rebel. Za základnú cenu 12 490 € nepoznáme iné, čo by bolo tak pohodlné a v danej cene aj vyzeralo zaujímavo. Opäť sa jeho predaje posunú ku zelenším číslam, teda čiernejším, a ak si vyberiete aj vy z ponuky 31 individuálnych úprav exteriéru, nie je čo riešiť. Snáď len toľko, že si zaslúži pekné hliníkové disky ako z reklamy a nie plechové, na ktorých sme testované auto dostali my.  Citroën je aj sponzorom najväčšieho festivalu u nás, Pohoda. Máme ešte jednu radu, Cactus chce byť farebný, netrápte ho sivými farbami. Je však fakt, že oproti predchodcovi sa vzorkovník šialených odtieňov scvrkol.

Citroën C4 Cactus PureTech 1,2

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 205 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4170 mm
Šírka 1714 mm
Výška 1480 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1191/1575 kg
Batožinový priestor 348/1170 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,6/5,2
Emisie g CO2/km 119