Aktuálna, teda tretia generácia populárneho Citroënu Berlingo, je jedným z najuniverzálnejších áut na trhu. Je skvelou voľbou pre veľké rodiny či remeselníkov alebo aktívne povahy. Testovali ho sme už neraz. Tentokrát išlo o verziu s najsilnejším, 130 koňovým naftovým HDi, spriahnutým so šesťstupňovým manuálom v najvyššej výbave Shine.
Napriek tomu, že karoséria Berlinga je vysoká s DNA malej dodávky, zvolená medená farba a 17” hliníkove kolesá Spin zásadne vylepšujú vizuálny dojem. Nie že by bolo Berlingo normálne škaredé, práve naopak. V rámci svojej kategórie ide o veľmi sympatické auto, v tejto farbe a na týchto kolesách ale vyzerá obzvlášť dobre a nemusí sa hanbiť ani medzi bežnými osobákmi. Hlavne predná časť je veľmi podobná s inými modelmi značky Citroën, vyznačujúca sa tenkými svetelnými pásikmi denného svietenia a väčšími reflektormi pod nimi. Veľká tlama chladiča a zalomená maska vpredu vytvárajú dojem, akoby sa Berlingo usmievalo. Pri pohľade zboku vyniknú pekné a relatívne veľké kolesá. Najmenej atraktívna je zadná časť. Rovná, s veľkými výklopnými dverami a úzkym zvislým pásom svetiel. Tu sa najviac prejavuje dodávkový pôvod auta. Lenže to je úplne v poriadku, Berlingo chce byť v prvom rade extrémne praktické a využívať svoj vnútorný priestor na 101 %. A to proste s iným typom karosérie fyzicky nejde, takže takáto zadná časť je úplne v poriadku. Auto v medenej farbe a výbave Shine vyzerá fakt dobre, pomáhajú tomu aj zatmavené zadné okná a čierne airbumpy s bielym akcentom. Ak by sme si toto auto kupovali, táto farebná kombinácia by to u nás bez váhania vyhrala na plnej čiare. Ešte dodajme, že toto auto má síce veľké a ťažké zadné výklopné dvere, ktoré sa otvárajú manuálne, avšak disponuje výklopným oknom. To je veľmi praktické, napríklad v stiesnených podmienkach podzemných garáží, kedy nemusíte vždy otvárať veľké veko.
Posed za volantom je príjemne vyvýšený, ruku si viete pohodlne položiť na mäkkú lakťovú opierku a páka prevodovky je príjemne v dosahu na stredovom portáli. Vrchná časť palubnej dosky je z tvrdého plastu, zaujme však jeho textúra jemného “vesmírneho prachu”. Farebné zladenie rozložitých sedadiel s tyrkysovým pásom a šedými stredmi je tiež vkusné. Súčasťou výbavy Shine je aj head-up displej, ktorý vystupuje z palubnej dosky pred vodičom. Samotná prístrojová doska je analógová, v strede je ale jednoduchý a čitateľný palubný počítač. A vlastne to úplne stačí. Centrálny displej infotainmentu podporuje Apple CarPlay aj Android auto, nechýba parkovacia kamera ani dvojzónová klimatizácia či vyhrievanie sedadiel alebo volič jazdných režimov pre rôzne povrchy. Samotný displej infotainmentu má slušnú grafiku aj odozvu a v aute tejto kategórie a cenovky vonkoncom neurazí. Priestor je obrovský a odkladacích priestorov je tu viac než dosť. Trochu ale zamrzí absencia veľkej uzatvárateľnej skrinky medzi sedadlami, kde sa nachádza iba veľký a nevyužitý priestor. Kompenzuje to ale napríklad polica za predným sklom. Najsilnejšou stránkou Berlinga je pochopiteľne vnútorný priestor a v tejto disciplíne doslova exceluje. Vpredu či vzadu, všade ho je prebytok. Vzadu sú dokonca tri isofixy na detské sedačky a to nenájdete len tak hocikde. Zadné sedadlá sú naviac posuvné a taktiež zadné okná sa už dajú otvárať elektricky. Trúfame si povedať, že ak hľadáte rodinné auto a prvoradým kritériom je veľkosť a variabilita vnútorného priestoru, v danej cene asi nenájdete lepšiu voľbu. Berlingo je auto ako stvorené pre viacdetnú rodina, ktorá potrebuje päť plnohodnotných sedadiel a stále dostatok priestoru v kufri. Jeho objem je v základe 597 litrov. Ak ale deti nemáte a chcete auto na prevoz bicyklov, paraglajdu, gumového nafukovacieho člnu alebo v ňom chcete občas prespať, opäť ste správne. A ak ste napríklad malý podnikateľ či remeselník a chcete prevážať menšie množstvo tovaru, zasa ste na správnej adrese.
Najsilnejším motorom pre Berlingo je aktuálne práve 130 koňové HDi s objemom 1.5 litra a výkonom 96 kW/130 koní. Presne to, ktoré sme testovali. Na výber je aj s osemstupňovým automatom, my sme ale šli cestou poctivého šesťstupňového manuálu. Samotný manuál nie je zlý, nečakajte super presné a krátke dráhy. Do pohodového rodinného auta tohto typu je ale úplne v norme a ak z nejakého dôvodu nechcete automat alebo ste vyslovene zaťažený na manuálne radenie, nespravíte jeho voľbou chybou. My by sme ale osobne šli radšej do automatu, ktorý nám k tomuto ležérnemu autu pasuje viac. Nevidíme pri ňom úplne dôvod radiť manuálne, ak je v ponuke dobrý automat. Ak to ale z nejakého dôvodu preferujete, tak smelo do toho. Samotné 130 koňové HDi je jednoznačne tou najlepšou motorizáciou pre Berlingo. Slabší motor je vždy kompromisom, keďže úžitkové možnosti auta sú vysoké a tak je aspoň týchto 130 koní úplne na mieste. S nimi jazdí vcelku svižne, 300 Nm je predsa len obstojná hodnota. Pri prázdnom aute je dynamika vážne dostatočná, vzhľadom k vysokej karosérií a celkovému naladeniu podvozka a riadenia ani netreba omnoho viac. Pri plnom obsadení paluby už ale prichádza pocit, že pár koní naviac by sa hodilo. Stále to však nie je žiadne výrazné trápenie a pokojnejší vodiči s tým nebudú mať problém, treba to však mať na pamäti pri predbiehaní. V globále sme ale s týmto motorom spokojní, dokonca aj spotreba sa pohybovala na príjemných 5,5 l/100 km po týždňovom jazdení. Ideálny motor pre toto auto by mal v našich očiach okolo 160 koní, aby zvládal aj prípadné vyššie zaťaženie. Avšak je jasné, že by sa to prejavilo v cene. Naladenie podvozka je komfortnejšie než by ste čakali. Nie je to žiadna uskákaná dodávka ale príjemne utlmené rodinné auto, ktoré nemá problém pohodlne odfiltrovať aj väčšie nerovnosti. Do zákrut sa mu s vervou vrhať nechce. To sa ale nebude chcieť ani vám, na to existujú iné autá a majiteľ Berlinga má úplne iné priority. S týmto autom sa nepotrebujete baviť za jeho volantom, ono ale vie v pohode odviezť všetku vašu športovú výbavu, ktorá vám tu zábavu poskytne.
Opäť sa nám potvrdilo, že Citroën Berlingo je jedno z najuniverzálnejších a najvyužiteľnejších áut na trhu. Vo výbave Shine je prakticky všetko, čo pre bežný deň potrebujete. Samozrejme, ak si nepotrpíte na rozmaznávanie a veľký luxus. Neexistuje prakticky žiadne iné auto, ktoré by za danú cenovku vedelo robiť viac vecí než toto. Prevoz rodiny aj s batožinou, športového náradia, nástrojov, materiálu či tovaru. Berlingo je pripravené na všetko a so 130 koňmi pod kapotou nebude ani žiadnou brzdou premávky. Za cenu 21 790 eur s DPH ide o ponuku nad akou netreba dlho premýšľať.
Citroën Berlingo BlueHDi 130
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 96 kW (130 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4403 mm |
Šírka | 1833 mm |
Výška | 1844 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1682/2280 kg |
Batožinový priestor | 597/2126 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 187 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 4,8/3,8/4,2 |
Emisie g CO2/km | 138-142 |