Americké muscle cars sú ikonami. Znamená to, že o ne bude vždy záujem. Aj keď budú len stáť pri ceste. Aj keď nebudú mať až také jazdné vlastnosti ako sa tvária. Ak trpíte výrazne extrovertnými sklonmi, tak americké auto v Európe je vždy dobrou voľbou. A ak to je naviac kupé, alebo dokonca kabriolet, tak máte záujem okolia vybavený.
Nie je to len o Mustangu, aj keď ten sa už konečne dováža do Európy. Medzi dostupných svalovcov sa radí aj Chevrolet Camaro. Vďaka požičovni American Cars sa nám kupé dostalo do rúk. A že ho občas nebolo možné v rukách udržať!
Keď biela nezanikne
Pre niekoho je svet čierno-biely. Buď všetko, alebo nič. Žiadne odtiene sivej. Možno aj preto je po čiernom Mustangu Camaro symbolicky biele. Ale aby nepôsobilo ako čisto a nevinne, mal náš kus čiernu kapotu a čierne disky.
Rýchlosť z Camara srší. Vyzerá, že skočí po prvom koníkovi a zje ho aj s podkovami a ani kosti nenechá. Takto pôsobí najmä po facelifte s jemne primračenými prednými svetlami a hranatejším nárazníkom.
Profil kupé predvádza úzke okná a celková mohutnosť karosérie výrazne neprezentuje obrovské disky. Veď si skúste pozrieť rozmer. Také kotúče s 305 milimetremi vzadu by sa ani na SUV ako Audi Q7 nestratili.
Facelift výrazne zmenil zadnú časť. Okrem nárazníka za obeť padli svetlá. Rozloženie prvkov zostalo približne rovnaké, ale ich tvar je akoby zjemnený a menej drsný ako doteraz. Na muscle car sa obrovské krídla príliš nehodia. Teda pokiaľ nemáme pred sebou Pontiac Superbird. Camaro zadok tlačí k zemi len relatívne decentná odtrhová hrana.
Kvalita sa zlepšila
Kedysi sa tradovalo, že americké autá majú interiér vyrobený z rovnakých plastov ako popolnice. Len na okraj, americké popolnice sú z plastu, nie plechové ako väčšinou u nás. S radosťou môžeme konštatovať, že až na pár detailov vyzerá interiér Camara kvalitne.
Tým zlým prvkom je páka automatickej prevodovky. Nielen to, že samotná páka, aj napriek koženému poťahu, vyzerá divne, plast okolo je priam strašný a pôsobí strašne lacno. Takže máte jasno, treba manuál, alebo shifter hneď prehodiť. Ebay je plný aftermarketových hlavíc. Možno nejakú tematickú pošle zo svojho jadrového programu aj Kim Čong Un.
Naopak úplne fantastické sú sedadlá Recaro. Telo adekvátne podržia v zákrutách a, na prekvapenie, sú celkom pohodlné na cestovanie. Predpokladáme, že sú príplatkové. Ale stoja za všetky prachy.
Veľké kupé má veľký kufor. To áno. Aj miesta vpredu je akurát. Ale pohľad na zadné sedadlá potvrdí zatriedenie medzi 2+2. Ak sa dvaja vpredu neuskromnia, dozadu vojde maximálne batožina, lebo také tenké nohy nemá určite nikto. Reálne zostáva len pár centimetrov.
Tvary prístrojovky majú pripomínať modely z minulosti. Hranaté otvory na rýchlomer a otáčkomer ešte dopĺňa niekoľko ukazovateľov pred pákou na radenie rýchlostných stupňov. Veľmi dobré sú displeje v aute. Či už ten medzi prístrojmi vpredu, alebo HUD pred vodičom premietaný priamo na sklo, nie na malý plast. Displej v strede väčšinou zíva prázdnotou, lebo ovládacie prvky sú po krajoch. Ale dobre na ňom vidieť obraz kamery s faceliftovo väčším rozlíšením.
S mocou prichádza zodpovednosť
Vybalíme to rovno. Camaro má hmotnosť skoro dve tony. A to celkom predurčuje ako sa bude ovládať. Počkať, toľko má aj Nissan GT-R, ale ten Japonci napchali elektronickou mágiou, čo je trochu iná situácia. Tu je surová sila zápasiaca so surovou hmotnosťou ocele.
Zápas samozrejme vyhráva motor. Ten dokáže ľahko zvíťaziť aj nad zadnými, naozaj širokými, pneumatikami. Zhupnúť Camaro do driftu nevyžaduje žiadnu vedu a ani snaženie. Výkon a ochotná prevodovka dokážu zapáliť zadné pneumatiky pre našu vec naozaj promptne. Teda keď si počkáte na podradenie.
Radenie smerom hore je výborné, plynulé a hladké. A dokonca aj rýchle. Ale povedzme, že keď máte piaty stupeň, len tak sa motáte, a dupnete na plyn, musíte počkať. Prevodovka si nechá čas na zhodnotenie kickdownu a analýzu situácie. Najskôr skúsi štvorku a následne tam kopne trojku, ktorá pretočí zadné kolesá, auto sa zhupne a vyrazí vpred. Vyrazí naozaj brutálne. Zrýchlenie auta vážiaceho ako priemerná dodávka je úplne fantastické. Len asi skôr odporúčame manuálnu prevodovku. Má aj o pár kW viac. A môžete sa tešiť na lepšie radenie a na vôňu spálenej spojky.
Rovinky sú teritóriom väčšiny muscle cars. Zákruty tiež dokážu, ale rešpekt pred žoviálnou prevodovkou strieľajúcou rýchlosti s miernym oneskorením a s poriadnym kopancom hovorí, že opatrne s tým plynom. V nesprávnej konštelácii hviezd môžete vyjsť zo zákruty opačným koncom ako ste do nej vošli. Ale to je vlastnou charakteristikou všetkých silných zadokoliek. Camaro je však bonusovo celkom citlivé na vyjazdené koľaje. Zadné 305ky sa nevedia rozhodnúť a poskakujú v nich, predné kolesá zase ťahajú volant z ruky. Toto je jazda, nie pretechnizované a príliš preposilované „so called“ superšporty. Camaro V8 je auto, ktoré okamžite zväčšuje gule a robí z chlapcov mužov, drsných a odhodlaných prežiť aj koniec sveta. Jeho krotenie dáva obrazne cojones aj ženám. Po jazde máte pocit, že zvladnete zdvihnúť ten Landcruiser a odhodiť ho z vášho parkovacieho miesta. Dve tony lieku na slabé sebavedomie naozaj odporúčame minimálne vyskúšať.
Vieme, že to nikoho nezaujíma, ale na dlhších trasách s občasným využívaním potenciálu motora sa vraj dá jazdiť za 12 litrov. Pri krátkodobej nakladačke nemá problém s výrazne väčšími prísunmi paliva.
Neuveriteľný zjav na ceste
Ľudia okolo budú vytáčať krčiská aj ak práve nebude z výfuku strieľať. Camaro naozaj púta pozornosť. Veď má pôdorys rodinného minivanu a úžasne svalnato vyrysované zadné blatníky. S V8, pokiaľ to nie je tá kompresorom prepĺňaná, však nie je superšportom. Je to skôr stále pohodlný Grand Tourer, ktorý ale dokáže nahnať strach a vyškoliť zelenáčov.
Amerika ponúka dokonca aj pod automobilkou Chevrolet niečo, čo plní aj funkciu superšportu. Je to Corvette. Ale tá nie je pre každého. Camaro na superrýchlu jazdu nie je. Vlní sa, prská a ak chcete ísť naozaj rýchlo, musíte mať spomenuté cojones a pevné držanie volantu. Tí frajeríkovia z bavorákov a kruhov s ležatou sedačkou a rukou na vrchu volantu by sa hneď prebudili. Toto auto pózuje, ale nie je pre pózerov. Naozaj si ho choďte do American Cars vyskúšať pred dôležitým meetingom, pred skúškou, či inou ťažkou situáciou. Budete mať odvahy na rozdávanie.
Chevrolet Camaro V8
Motor | V8 benzín |
Objem | 6162 cm3 |
Výkon | 318 kW (432 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 620 Nm pri 4400 ot/min |
Prevodovka | Automatická 6 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4783 mm |
Šírka | 1898 mm |
Výška | 1389 mm |
Rázvor osí kolies | 2812 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1890/- kg |
Batožinový priestor | 258 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | – km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | cca 4,5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | -/-/14,9 |
Emisie g CO2/km | – |