Test BMW X4 xDrive20d: Aj s naftovým základom je zábava

BMW je presne tá automobilka, ktorá spropagovala kategóriu vozidiel kupé SUV. Stojí za ňou úspech modelu X6 prvej generácie. Ten už úspešne prešiel do druhej a čaká na tretiu, kým konkurenti sa potýkajú len s prvogeneračnými vozidlami. Dobre, GLE Coupe bude asi tiež nové onedlho. Ale aj tak X6 nebola zakladateľom kategórie v ostatnej dobe. To skôr Ssangyong Actyon, ale na ten si už málokto spomenie.

BMW X4 je už na trhu tiež vo svojej druhej generácii, lenže tá prvá slúžila krátko. Teraz zdieľa základy a riešenia s normálne vyzerajúcim SUV X3. Nielen základy, ale vlastne celé konštrukčné a dizajnové riešenia. Rozdiel je hlavne v zadnej časti a v zvažujúcej sa streche. Menej praktickosti vyvažuje omnoho väčší štýl.

Kupé SUV naozaj funguje, vizuálne

BMW sa pustilo aj do menších áut so špecifickým štýlom karosérie. Jasné, črty s X3 sú naozaj očividné, ale niečo sa zmenilo. Strecha je úplne iná, začína klesať skôr a reálne klesá, nie je rovná ako v prípade plnohodnotného SUV. Veď to tak aj má byť. Toto má byť úplne iné auto.

Druhý pokus BMW s modelom X4 vyšiel lepšie ako ten prvý. Prvý bol dizajnovo menej súrodý a toto vyzerá ako jednoliaty celok, takto to malo byť od začiatku. Nebudeme sa hádať, aj predchádzajúca generácia si našla svojich priaznivcov. Tiež sa však hovorí, že keby dá BMW logo na praženicu, tak je o ňu záujem. Minulá X4 nebola praženica, ale nedala sa nazvať ani najkrajším autom.

Druhá generácia prináša väčšiu masku chladiča. Má veľké ľadviny vpredu a tiež má adaptívne LED svetlá. Svietia veľmi dobre a vynikajúco im funguje aj automatické prepínanie diaľkových svetiel. Celkovo, kombinácia tohto kusu je na úrovni. Červená farba, balík vizuálnych doplnkov M, veľké kolesá aj na zimných pneumatikách, všetko vyzerá výborne.

Lenže problém predchodcu boli zadné partie. Tam to naozaj bolo kontroverzné. Teraz to už je inak. Zadok druhej generácie je elegantnejší a výrazne k tomu prispieva tvar svetiel. Kompletne vyzerá X4 elegantnejšie a celistvejšie.

Príjemný interiér, len nesmiete mať vzadu nad 180 cm

Prístrojová doska je jasná, tá je takmer rovnaká ako v SUV X3. Prečo takmer? Lebo pred radiacou pákou je malý štítok, ktorý sa mení. Z X3 na X4. BMW je jedna z posledných automobiliek, ktorá ešte uznáva samostatnú klimatizáciu a ovládanie rádia. Veľmi často, najmä to rádio, používať nebudete, ale stále tu máte možnosť a nemusíte hľadať akcie, ktoré rýchlo potrebujete cez menu.

Ovládanie informačno-zábavného systému je intuitívne. Dobre, môžete do displeja ťukať aj prstom a riešiť veci dotykovo, avšak iDrive je dotiahnutý k dokonalosti a koliesko vyžaduje omnoho menej pozornosti ako triafanie virtuálnych tlačidiel na displeji. Ku všetkému sa pridáva možnosť ovládať niektoré funkcie gestami. Dobre, krútenie prstom kvôli hlasitosti nie je práve praktické, najmä, keď na toto ostalo koliesko. Ale také prijímanie hovoru gestom je už o niečom inom. Stále je však pohodlnejšie stlačiť tlačidlo na volante. Ak chcete ovládať funkcie gestami, tak vrelo odporúčame zatmavené zadné okná, nech sa na vás nesmejú tí v aute za vami.

Pred vodičom je ďalší displej, ktorý mení svoj vzhľad podľa zvoleného režimu, ale to je už známe z iných modelov a BMW to ponúka už dlhšie. Nám stále prišiel režim Comfort najprehľadnejší. Jedine Head-up displej vyvolával zmiešané pocity. Cez deň bol super, ale v noci žiaril, aj napriek nastaveniam, až príliš. A to nie iba samotné čísla a informácie, ale je vidno celú plochu displeja, ktorý premieta na čelné okno. Niekoľkokrát sme ho radšej vypli, aby neodpútaval pozornosť, pričom jeho úloha je presne opačná.

Najväčším problémom X4, podľa tvaru karosérie, je vnútorný priestor. To je prvý predpoklad, vzhľadom na klesajúcu líniu strechy. Je jasné, že prední pasažieri sú v poriadku. Ale vzadu to vyzerá trochu horšie. Ak pasažier meria 180 centimetrov, tak sa dotýka hlavou stropnej časti. Riešením je ležérnejší posed, lebo miesta na kolená je dosť. Alebo druhé riešenie má meno X3, ak by ste s týmto neboli stotožnení. Na kufor nemôžeme povedať žiadne krivé slovo. Je dostatočne veľký. Teda je veľmi veľký.

Jazda je kľúč

Ak vás nechytili tvary X4 a máte pocit, že toto auto vás nezaujme, tak sa na ňom musíte odviezť. Je síce veľké, ale schopne maskuje hmotnosť. V športovom režime máte pocit, že zákruty dáva s neuveriteľnou samozrejmosťou a prechádzate nimi vyšším tempom ako by ste na začiatku čakali od takéhoto obra. Vieme, že X6 je ešte väčšia, ale X4 tiež nepatrí medzi trpaslíkov.

Ku výrazne športovej jazde však autu niečo chýba. V testovanom aute je motor s označením xDrive20d. Jasné, prvá časť označenia hovorí o pohone všetkých kolies, ale druhá o tom, že táto X4 má dvojlitrový turbodiesel s výkonom 140 kW (190 k). V spojení s osemstupňovým automatom je to veľmi príjemná kombinácia. Príjemná áno, športová nie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nehovoríme, že máte rovno skočiť do verzie M40i. Teda vlastne áno. Tá dáva pri dynamických tvaroch X4 najväčší zmysel. Ale reálne odporúčame aspoň xDrive25d, prípadne, ak chcete naftové výkony, tak M40d. Ak chcete spotrebu, ktorá je veľmi dobrá, tak kľudne ostaňte pri 20d, s ňou zajazdíte medzi siedmimi a ôsmimi litrami. Nám sa podarilo po týždni skončiť s priemerom 7,4 litra, pri veľkom percente diaľnic. Na diaľnici motor nemá ani 2000 otáčok a v aute panuje ticho.

Výborný zvukový prejav od naftového štvorvalca asi nikto očakávať nebude. Ani ho nemá, ale aj táto verzia ponúka určitú formu zábavy. Dozadu ide viac výkonu ako dopredu, vypnete systém eliminácie preklzu, nastavíte športový režim auta aj prevodovky a z prejazdov zasnežených cestičiek máte zrazu radosť, užívate si ako vám na požiadanie vysunie zadok do boku a prechádzate ich jemným driftom. Vlastne, ak žijete niekde, kde je snehová pokrývka väčšinu roka, tak vám netreba ani výkonnejší motor. M40i by ale pridal aj poriadnu zvukovú kulisu. Vlastne M40i v tomto aute potrebujete v každom prípade.

Adekvátna cena

Pozriete si cenník a zistíte, že tento kus stojí 75-tisíc. Ak si to nerozmeníte na drobné, tak to je vysoká suma. Ale máte za ňu auto, ktoré je svojim vlastným spôsobom výnimočné, je prepracované do najmenšieho detailu, vynikajúco hrá a s touto farbou je pútavé. Keď si sadnete do vnútra, do výborných sedadiel a chytíte perfektne tvarovaný volant, tak vám bude jasné, že požadovaná cena je úplne adekvátna tomu, čo auto ponúka. Len vás stále bude škrieť, že ste mali siahnuť po niečom výkonnejšom, kľudne aj po 25d.

Odporúčame priplatiť aj za väčší kľúčik s displejom. Je fajn si na diaľku skontrolovať, či ste auto zamkli a či má zavreté okná. Keď sme ho zbadali, mali sme obavu o nabíjanie. Ale ani to nebolo problémom, keďže prebiehalo bezdrôtovo v priečinku, kde môžete nabíjať aj mobil.

BMW X4 xDrive20d

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-2500 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4752 mm
Šírka 1918 mm
Výška 1621 mm
Rázvor osí kolies 2864 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1815/2400 kg
Batožinový priestor 525/1430 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 213 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (komb) 5,4-5,6 l/100 km
Emisie g CO2/km 142-149