Test BMW X3M Competition: Šesťvalcová odysea

BMW X3 je po facelifte znova o niečo lepšie. A pridáva aj vrcholné verzie, ktoré doteraz dostupné neboli. Pred faceliftom sme skúšali maximum vo forme X3 M40i. A bolo vynikajúce. Lenže verzia X3M posúva toto SUV ešte ďalej. Veď má 353 kW (480 k).

Ale to nie je všetko, ak by bol tento výkon málo, tak ponuka obsahuje ešte balík Competition. A ten pridáva výkon. A tiež BMW M Performance výfukovú sústavu. Nemusíte čítať až na koniec, ak chcete cenu. Tento kus stojí 111 671 eur. A so všetkým. To nie je veľa, ale zase ani málo. Na to, že toto auto patrí do sekcie zbytočných, ktoré potrebujete.

X3 je veľkostne akurát

Autá rastú a príkladom je aj každý model BMW, vlastne. Kým X1 s už chytá na X3 prvej generácie, tak X3 je väčšia ako prvá evolúcia X5. Takže práve X3 je príjemne veľkým autom, ktoré je viac športové ako by väčšina ľudí čakala. Teda hovoríme o tejto verzii, s M v názve. Vrchol je predsa len jeden.

Na oko sa Mko líši, samozrejme, inými nárazníkmi, tie sú základom premeny. K nim sa pridávajú prahy, mohutnejšie blatníky a tiež, pre balík Competition čierne ľadvinky. Disky v tomto prípade až tak nekričia, lebo v čase testu sme mali zimnú sadu, nemali priemer 21 palcov, ale o dva palce menej. Stále však nevyzerali malé, za čo môže aj samotný tvar so zdvojenými lúčmi.

Vlastne aj napriek tomu, že pod kapotou sa skrýva to najvýkonnejšie, čo BMW v ponuke pre X3 má, táto X3 ničím nešokuje. Podobne predsa vyzerá aj verzia s balíkom doplnkov M a kľudne so základným naftovým motorom. Susedia až tak závidieť teda nebudú. Teda až do momentu, v ktorom sa pozrú na auto zozadu.

Práve vzadu je tá najdôležitejšia zmena. Na kufri je nápis X3M Competition. Dobre, teraz vážne, tento nápis je fajn, ale omnoho dôležitejšie sú koncovky výfuku. Tie hovoria najjasnejšou rečou a zároveň sa tak ľahko nedajú premontovať na dvojlitrovú naftu. Na trojlitrový benzínový motor v M40i by však sedieť mohli. Toto auto je nenápadné aj keď je na vrchole toho, čo X3 ponúka.

Vnútri sa udialo omnoho viac

Veľkosť interiéru sme trochu naznačili, je to veľké SUV, do ktorého bez problémov naložíte rodinu a na priestor sa nebude sťažovať ani na zadných sedadlách. Asi ani nebude mať čas žiadny pasažier na sťažnosti. Veď sa bude musieť držať. Toto je jedno z najrýchlejších SUV tejto veľkosti.

Vodičove miesto je tým, kde chcete sedieť. Veď práve vpredu sú tie najlepšie sedadlá v celom aute. Nečakané, že? Sú dostatočne pohodlné aj na dlhších trasách, majú vyhrievanie a dobré bočné vedenie, ktoré vás nesekne do obličiek keď nastupujete. Rovnaké vymoženosti sedenia si užíva aj spolujazdec. A ani sa príliš lakťami dvojica nedotýka, lebo stredový tunel je dosť široký.

Veľkým plusom všetkých BMW je infotainment. Ten je, aj napriek tomu, že napríklad X5 má novší, stále aktuálny a stále veľmi dobre ovládateľný. Práve iDrive, s ktorým BMW prišlo už pred poriadne dlhou dobou, je najlepšie ovládanie systému. Teda máme na mysli to koliesko. Aktuálne je na ňom možné písať prstom a zadávať tak napríklad adresu do navigácie, či vyhľadávať kontakty. Bonusom systému je bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto.

Dobre a čím sa teda od bežných modelov líši X3M? Tieto sedadlá nemôžu byť v hocijakom kuse, ale najväčším rozdielom sú dve tlačidlá na volante. A, samozrejme, radiaca páka. Ak viete zaradiť v ostatných BMW, tak tu budete musieť pozrieť na páku a následne sa zorientovať, aby ste vedeli ako na to.

Subjektívne dojmy a zážitky

Motor je trojliter s dvomi turbami. Produkuje 375 kW (510 k) a je o 22 kW (30 k) výkonnejší ako v X3M, veď toto je verzia Competition. Už z minulého testu vrcholnej verzie X3, teda X3 M40i som očakával minimálne podobný zvukový prejav. Vtedy auto strieľalo do výfuku, pľulo, proste bolo takým chuligánom. Teraz má výborný zvuk, ale vďaka GPF trochu utlmený a na streľbu do výfuku treba zabudnúť rovno. Aspoň to neotravuje posádku.

Toto je prvá X3M, doteraz nebola, ale je jasné prečo existuje. Veď Mercedes má AMG 63S verziu svojho modelu GLC. Lenže BMW na rovnaké výkony používa motor so šiestimi valcami v rade. Ešte raz to zopakujem, šesť valcov, tri litre objemu, dve turbá, 510 koní, čiže 375 kW. To sú brutálne hodnoty. A ako fungujú v praxi?

Naštartovanie prezrádza, že toto nafta nebude, ale aj so studeným motorom a zavretými klapkami je auto kultivované. Na niektorých režimoch dokáže jazdiť takmer každý, kto šoféroval auto s výkonom cez 200 koní (147 kW). Ale treba aj tak opatrne manipulovať s plynovým pedálom. Stovka za 4,2 sekundy je pre slabšiu verziu bez balíka Competition. Toto dvojtonové SUV dá stovku ešte o desatinu sekundy rýchlejšie.

Prvé metre znamenajú eufóriu z výkonu a motora. Uvedomenie si menej výrazného zvuku prichádza o niečo neskôr. To nevadí, ak chcete zvuk, tak na to sú iné modely. X3M má byť aj dostatočne komfortná, akusticky. To spĺňa aj pri otvorených klapkách. Zvuk je príjemný a zároveň neobťažuje ani psa v kufri.

Prvé zákruty a prichádza k slovu tuhší podvozok, ktorý usmerňuje výkon o niečo viac na zadné kolesá. Verím, že na snehu by som chodil bokom, ale na suchu mám prirodzený rešpekt. Na rovnom asfalte je proste auto fantasticky rýchle a nestratí sa ani na okruhu. Dvojtonové SUV, ktoré zvláda okruh teda nie je oxymoron. Ale takéto autá nejazdia len po okruhu. Na normálnych cestách je poznať tvrdší podvozok a v niektorých prípadoch je nastavenie až príliš tuhé a to aj v prípade, že podvozok má režim komfort. Inak, režimy sa prepínajú tlačidlami priamo na volante. To je ideálne, lebo z normálneho na športový stačí jedno stlačenie M2. Z relatívne bežného auta, ktoré má ale príjemnejší a mäkší podvozok ako Mazda CX-30 na 18-tkach sa razom stane takmer okruhová zbraň. Už vidím ako niekto s týmto ide do Zeleného pekla. Nürburgring by mu sedel. Reálne by sa tam vodič dostal s priemernou spotrebou 12,5 litra a potom naspäť s ešte nižšou, lebo by musel brať ohľad na gumy, ktoré dostali na okruhu zabrať.

Čo je viac?

Aj keď to nevyzerá, tak X3M má aj ako Competition celkom veľa konkurentov. Teda veľa, je ich dosť. Napríklad Mercedes-AMG GLC63S, Jaguar F-Pace SVR, či niečo od Porsche, asi Macan. Ale najväčšiu konkurenciu mu robí X5 M50i s takmer rovankou cenou. Tá je však väčšia, spotrebuje viac (ako keby na tom záležalo) a nie je plnokrvným Mkom. Za podobné peniaze však je aj kombinácia M2 Competition a X3 xDrive20d. Takže dve autá, jedno na víkendové závodenie a jedno na každodenné jazdy. X3M Competition je úplne šialené auto, iba šialený by si ho kúpil. A pre takých jedincov ho postavili. My v redakcii šialení sme. X3M Competition je super, jediné, čo mu chýba je trochu poddajnejší podvozok v komfortnom nastavení. Inak sa mu nedá vytknúť takmer nič.

BMW X3M Competition

Motor R6 benzín
Objem 2993 cm3
Výkon 375 kW (510 k) pri 6250 ot/min
Krútiaci moment 600 Nm pri 2600-5950 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4726 mm
Šírka 1897 mm
Výška 1669 mm
Rázvor osí kolies 2864 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2045/2500 kg
Batožinový priestor 550/1600 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 285 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,1 s
Spotreba (komb)  10,5 l/100 km
Emisie g CO2/km 239