Test BMW X1 xDrive20d: Nechce byť terénnym autom

Automobilka BMW má v poslednej dobe fázu hľadania nových segmentov, ktoré by mohla nielen obsadiť, ale niekedy aj vytvoriť. BMW X1 bol jedným z takých pokusov, ktorý skončil úspechom. Ako všetko, čo má znak modro-bielej vrtule. Prvý dotyk s X1 bol trochu rozpačitý. Bola to vtedy základná verzia bez akejkoľvek výbavy naviac, okrem automatu s piatimi stupňami a s motorom 18d. Preto bola luxusnejšie vybavená verzia po facelifte autom, ktoré malo rozbiť všetky neduhy verzie pred modernizáciou.

Ale najskôr trochu názvoslovia. Medzi autami, ktoré sa snažia byť terénnejšími má práve BMW asi najširšiu ponuku. Najmenšie X1 dopĺňa X3, to zase najdlhšie vyrábané SUV BMW X5 a ako imidžový prvok pôsobí X6. Toľko kusov ponúka už len Mercedes, ale ten ich má inak rozdelené. Dôležité je, že BMW X1 má konkurenciu v podobe Audi Q3 a Mercedesu GLA. Teda aspoň teoretickú konkurenciu.

Zvonka sa tvári ako SUV

X1 nie je typickým SUV, aj keď sa tak tvári. Má všetko, čo by zástupca triedy mal mať, najmä vo verzii xLine. Tá je od Sportu rozoznateľná aj bez okuliarov a bez námahy. Ten drsnejší vzhľad v terénnom motíve sa nezaprie. Už vpredu zo spodnej časti vyčnieva strieborná nájazdová lišta pokračujúca zboku imitáciou nástupných prahov. Strieborná časť zadného nárazníka nie je difúzorom, mala by pripomínať lišty chrániace podvozok. Rovnaká farba sa ešte dá nájsť na strešných nosičoch. No a z farby karosérie samozrejme vyčnievajú tradičné ľadvinky na prednej kapote. Lenže akosi mu chýba výraznejšia výška. Na nespevnené cesty je to v poriadku, ale výraznejšie koľaje už môžu zhatiť objaviteľské túžby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kauza farba pri testovanom aute plnila nejednu konverzáciu. Metalíza Sparkling Brown v prítmí a pri horších svetelných podmienkach vyzerá, akoby bola čierna. Lenže v momente ako sa vytiahne slnko spoza mrakov zažiari hnedou so zlatými metalickými čiastočkami. Je super, ale myslíme si, že práve toto auto si zaslúži byť výrazné. Tá oranžová farba, ktorá je na všetkých billboardoch a prezentačných obrázkoch sa javí ako najlepšia alternatíva.

Samostatná kapitola sú svetlá. Tie predné cez deň využívajú prstence nazývané aj Angel Eyes, ktoré od BMW kopírujú všetci výrobcovia aftermarketových svetiel. Zadné so svetelnými trubicami zatiaľ nekopíruje nikto. A pritom vyzerajú výborne.

Vnútri opantá luxusom

Od vozidiel SUV sa neočakáva, že by boli príliš luxusné. Lenže siahodlhá ponuka príplatkovej výbavy v Mníchove ponúka také možnosti, že sa z nich môže zatočiť hlava. SUV-neSUV X1 v testovanej konfigurácii vymenilo štandardné sedadlá za športové. A aké sú? Jednoducho zhrnuté, nedá sa na ne povedať ani jedno krivé slovo. Dokonca ani na farebnú kombináciu. S béžovou vytvára kontrast čierna. Spodná časť prístrojovej dosky, presne tá béžová, je z tvrdého plastu, ale aj napriek tomu nepôsobí lacno.

Volant s neprehliadnuteľným logom M má ideálny tvar aj hrúbku, lenže v momente ako sa pohodlne usadíte, zistíte, že je jemne vyosený doľava, vľavo je o pár milimetrov ďalej ako vpravo. Teda, skoro to nezistíte. Na to by ste museli byť úplní detailisti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

V interiéri sa akosi automaticky pri BMW vybavuje aj joystick ovládania automatickej prevodovky. X1 má v ponuke aj takúto alternatívu. Naviac ak je za joystickom okrúhly ovládač iDrive, tak celok pôsobí naozaj luxusne. Systém iDrive je asi najintuitívnejšie ovládateľným informačno-zábavným systémom v súčasnosti. A ak ho doplní aj systém reproduktorov Harman/Kardon, tak z pohľadu podania hudby to nevyzerá na žiadne frfľanie.

Veľkosť auta sa nedá oklamať vo vnútorných dimenziách. Vpredu je všetko perfektné, miesta je veľa, lenže trochu horšie sú na tom zadní cestujúci. Ak meria vodič nad 180 cm, tak vzadu rovnako vysoký pasažier bude čakať na odpočívadlo, či cieľ cesty a stále sa pýtať otrepanú frázu, či už tam budeme. Pri nižších postavách až taký problém nie je. Posledným, čo sa týka rozmerov je kufor. Dve dná a priečinky pod prvou podlahou sú príjemným bonusom k dobre využiteľnému priestoru 420 litrov. A sklopenie sedadiel ho ešte zväčší.

Ovláda sa ako…

Motor pod prednou kapotou nie je uložený tak, ako vo väčšine podobne veľkých áut. Prezrádza to už kapota s dĺžkou zaoceánskeho parníka. Motor nie je naprieč, ale pozdĺžne. A za prednou nápravou, čo naznačuje dobré jazdné vlastnosti. Výkon 135 kW (184 k) vyzerá ako optimum z hľadiska jazdnej dynamiky a aj spotreby. S X1 sa dá dynamicky jazdiť už do sedem litrov, ale myslíme si, že spotreba ešte s pribúdajúcimi kilometrami pôjde dole, lebo sme mali motor ešte surový. Pri bežnej jazde sa dajú atakovať aj cifry do 6 litrov.

Kľúčik je už v patričnom priestore, motor naštartovaný, brzda, páka do D a ide sa. Už v prvej ostrejšie prejdenej zákrute spozorniete. Plyn k podlahe môžete poslať omnoho skôr, auto sa zakusne do cesty a vyrazí ako býk za červenou, vlniacou sa plachtou. Náklon sa dá očakávať, lebo výška podvozka nie je zo sfér športových áut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Celý čas rozmýšľame, čo nám pripomína takéto ovládanie. A potom to docvakne. Znie to odvážne, ale X1 má pri ovládaní podobné reakcie ako Subaru Impreza, konkrétne hatch STI. Už počujeme to klopanie na čelo, ale treba to skúsiť. Možno by bavoru sedela lepšia reakcia na plyn, ale jemné nahnutie a potom zahryznutie do asfaltu sú takmer totožné. V momente zabudnete na všetky neduhy spojené s pohľadom do cenníka, veď aj toto BMW ponúka radosť z jazdy.

Bolo by ešte lepšie

BMW X1 xDrive20d vyzerá doteraz ako výborné auto. Lenže má jedno výrazné mínus. Asi tušíte, že to je cena. Takto vybavený model vychádza 50 777 eur, čo znamená príplatky za 15 177 eur. My však máme jedno riešenie ako znížiť cenu a ešte zlepšiť pocit z riadenia. Len dve slová, sDrive (zadokolka) a manuál. To už by vôbec nebolo X1 ako SUV, ako skôr X1 ako zvýšený hothatch. V tejto polohe sa nám páči viac. Vyzerá tak ako mestské auto, od ktorého by rýchle reakcie a perfektné ovládanie čakal málokto. Ale od xDrive a automatu nikoho odhovárať nebudeme. Fungujú výborne.

Martin Ofúkaný Gallery

Motor R4
Objem 1995 cm3
Výkon 135 kW (184 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1750-2750 ot/min
Prevodovka Automat 8 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4477 mm
Šírka 1798 mm
Výška 1545 mm
Rázvor osí kolies 2760 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1660/2145 kg
Batožinový priestor 420/1350 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,1/5,1/5,4
Emisie g CO2/km 143