Test BMW M5 (F10): Dvojitý život

Tento test som si z nejakého dôvodu odkladal, ale veľmi dlho. Nie je to kvôli tomu, že by sa mi o tomto aute zle písalo, na to sú iné autá. M5 je stále príťažlivým vozidlom, aj keď nie je úplne nová. Veď toto BMW M5 je predchádzajúca generácia legendárneho športového sedanu, ktorý zatieni nejedno superšportové auto. A je fantastický!

Priznávam, sú autá o ktorých sa píše naozaj ťažko. A to vonkoncom nemusia byť zlé auta, ťažko sa píše napríklad All-Terrainoch od Mercedesu. Tie sú síce výborné, ale ako si im chýbajú emócie, chýba im to, čoho by sa dalo chytiť a s čím by sa dalo pracovať v texte. Sú tak dokonalé, až nie je o čom veľmi hovoriť a všetko funguje presne tak ako by malo. Vlastne takto funguje aj M5, ale s tým rozdielom, že pri vypnutých systémoch sa snaží vodiča dokonale zabiť. Bodka. Toto je predsa posledná generácia, ktorá má pohon výlučne zadnej nápravy. F10, ak ste skratku nevedeli.

Tento model sa ukázal v roku 2011 na frankfurtskom autosalóne a konkrétne táto verzia je z druhej časti výroby, kedy auto dostalo facelift. Naviac je vidno, že tento konkrétny kus má iné sfarbenie. Nie, nie je to strieborná je to niečo iné. Toto je, vážení, metalíza Silverstone. Nie je to obyčajná farba, teda nie je to obyčajná strieborná, lebo má až nádych do modrej v odleskoch. A k sedanu sa náramne hodí. Nie je to tá modrá, ktorá je na každom propagačnom videu, v každej propagačnej brožúre, je nenápadná a zároveň má veľký potenciál otočenia sa pri odchádzaní od auta. Priťahuje pohľady ak človek vie, že toto nie je obyčajný naftový bavorák. Vlastne toto je pozitívom aj negatívom M5. Na jednu stranu sa tvári ako obyčajný sedan, len s inými nárazníkmi a dorobeným výfukom, ale realita nemôže byť viac vzdialená zdaniu. Nenápadné, veľké, takmer obyčajné, ale pritom úplne neobyčajné. Až do naštartovania to môže byť len potunená 520d, ale potom ukazuje M5 svoj potenciál.

Ani vnútri nedokáže šokovať lebo je, v podstate znova bežné vozidlo, ktoré by mohlo mať aj nižší výkon. Všetko je v znamení komfortu a luxusu a jedinou pripomienkou, že toto je niečo naozaj špeciálne je hlavica radiacej páky. Tá je úplne iná ako v prípade ostatných verzií modelu. V nafte takúto nenájdete. A rovnako tam nenájdete dvojspojkovú sedemstupňovú automatickú prevodovku.

Alebo že by bolo pripomienkou ešte aj M v otáčkomeri, či prešívanie trikolórou, ktorá je charakteristická práve pre divíziu M? Či ciachovanie rýchlomera až do 330? To všetko je jedno, toto vidia len tí, ktorí reálne o aute niečo môžu vedieť. Pre ostatných to môže stále byť len obyčajný sedan.

Ale obyčajný sedan je to maximálne do naštartovania. V tom momente jasné, že toto nebude nič naftové a že to nebude ani benzínový motor so základnou špecifikáciou. Toto má predsa osemvalec objemom 4,4 litra a dvoma turbami. Práve táto generácia je posledná, ktorej sa nedostal pohon všetkých štyroch kolies a motor s označením S63 poháňa iba zadné kolesá. Na zlepšenie trakcie využíva služieb M-kového diferenciálu s Torque Vectoringom, rozdeľujúcim krútiaci moment tak, aby auto, aspoň čiastočne, zvládalo jazdu priamym smerom aj pod plným plynom. Na zastavenie má 6-piestikové predné brzdy a že fungujú úplne brutálne!

Aj keď ten osemvalec naštartujem, nemusím nutné počuť extrémny hluk a prejavy sú skôr veľmi jemné. Je počuť že toto je niečo viac, avšak počas zahrievania je auto veľmi civilizovane kľudné a jazda s ním bezproblémová. Dokonca môžem povedať, že by som s ním zvládal jazdiť na každodennej báze. Nastavenie podvozku v štandardnom a komfortnom režime naozaj favorizuje takéto používanie. Lenže kupujete si takéto auto kvôli kultivovanosti? Predsa každý, kto stiahne po tomto vozidle chce niečo viac.

To niečo viac sa aktivuje stlačením niekoľkých tlačidiel za sebou. Nastavenie motora, podvozku a riadenia do športového režimu, prevodovky do sekvenčného radenia pádlami a obmedzenie trakcie robia z M5 absolútnu šialenosť. Výkon 412 kW (560 k), smerujúci na zadné kolesa, už naozaj potrebuje v takomto režime gule ako melóny. Minimálne. A tiež potrebuje adekvátnu rýchlosť reakcií. Dávať v tomto režime kontra je na dennom poriadku a boj o zotrvanie na ceste vôbec nie je vopred vyhraný. Pri ostrej jazde prichádza pocit, že to, čo som nazval kultivovaným autom, je zrazu úplne niečo iné, niečo, načo by bolo treba ešte zaviesť špeciálne povolenia.

Stále však treba rátať, že toto auto má dve tony, aj keď to tak vôbec nevyzerá. Nielenže nevyzerá, BMW dokáže spraviť autá tak, že brutálne maskujú hmotnosť. A tu je to ešte extra. Dokonca aj v tom normálnom komfortnom a efektívnom režime ukazuje M5, že by chcela trhať zadnou účasťou že sa chce krútiť, že chce tancovať, že chce navštíviť priekopu, že sa chce omotať okolo toho stĺpu, proste, že toto nie je obyčajné auto a že je tak trochu rebel. Možno nie trochu, ale brutálne viac.

Práve tá jazda na hrane priľnavosti je neuveriteľne oživujúca. Ak v tom základnom režime dokážete jazdiť každý deň a už máte pocit, že život je nudný, tak stačí jednoducho prepnúť režim a všetko bude zrazu inak. Zrazu príde pot na čele, ruky sa začnú potiť tiež, auto sa zmení na adrenalínovú tabletku s hmotnosťou priemerného rodinného SUV. Prevodovka s siedmimi stupňami a dvomi spojkami začne v najšportovejšom režime kopať a strieľa tam stupne s takou razanciou, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani naozajstné pretekárske špeciály. A to stále sedím luxusnom 5-metrovom sedane. Hovorí sa, teda dá sa to dohľadať v štatistikách, že tento model zvládol prejsť kolo na Nürburgringu za 7 minút a 55 sekúnd. Ale pritom chcel určite pilota poslať do zvodidiel minimálne 8-krát.

Je mi jasné, že toto auto bude náročné na údržbu, lebo horúce véčko od BMW nemá najlepšiu povesť. Ale aj tak si viem živo predstaviť, že toto by mohlo byť jediné auto, ktoré by som mal. A je zaujímavé kam už padli ceny tejto generácie. Zase na druhu stranu, náročnosť na údržbu bude určite menšia, ako v prípade predchodcu s motorom V10. Keď pozerám inzeráty, tak je jasné, že tieto M5 sú v ponuke už od 30 000 €. Avšak po facelifte, so zaujímavou farbou naň treba aspoň 40 a viac. Keď však zrátam koľko toho auto ponúka a ako sa s nimi jazdí, tak je to brutálne výhodná ponuka. Za to šialenstvo to naozaj stojí. Veď za podobné peniaze je predsa lepšie vybavené kombi strednej triedy, či dokonca nižšej strednej triedy. A to sa nikoho nebude snažiť zabiť. Z tohto auta mám podobné pocity ako kedysi z M5, ale generácie E34. Brutalita v nenápadnom balení.

BMW M5 F10

Motor V8 benzín
Objem 4395 cm3
Výkon 412 kW (560 k) pri 6000-7000 ot/min
Krútiaci moment 680 Nm pri 1500-5750 ot/min
   
Prevodovka 7-stupňová automatická, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4910 mm
Šírka 1891 mm
Výška 1467 mm
Rázvor osí kolies 2964 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1870/540 kg
Batožinový priestor 520 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h (320 M Driver’s Package)
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,3 s
Spotreba  9,9
Emisie g CO2/km 232