Každý má v pamäti BMW M240i predchádzajúcej generácie, teda vlastne ešte súčasnej, keďže nemá ešte nástupcu. A M235i Gran Coupe je predsa nástupca. Nič nemôže byť vzdialenejšie pravde. Zo zadokolkovej platformy prešlo BMW, pri malých autách, na predokolkovú. Je za tým racionalizácia a otvorenie nových príležitostí, hybridnejších, trochu MPVčkových, ale hlavne trochu lacnejších na výrobu.
Už počujeme hlasy hovoriace pri pive, že BMW 2 Gran Coupe už nie je tým pravým BMW. A je teda ľavé? To sa nedá určiť. Každý nech si to stanoví podľa seba. Stále je to BMW, ktoré má veľké ľadvinky vpredu a tvary evokujúce značku. To, že má primárne pohon prednej nápravy, pre túto verziu teda výhradne xDrive niekto ani spozorovať nemusí.
Na prvý pohľad je jasná inšpirácia väčším Gran Coupe, ktoré nesie číselné označenie 8 a nedávno ste si mohli prečítať test verzie M850i. M235i s rovnakými dvomi písmenami je výrazne menšie a stojí proti takmer jedinému konkurentovi, proti Mercedesu-Benz CLA, toto konkrétne proti CLA35. Nič iné nemá bezrámové dvere. Až na Peugeot 508, len ten akosi nemá zatiaľ dostatočne výkonný motor.
Keď sme pri motore teda, tak ten je vpredu, čo nie je nezvyklé, ale je naprieč, čo už nezvyklé je. Preto netreba veľmi dlhú kapotu a auto môže byť kompaktnejšie. Ale motor samotný je dvojliter s prepĺňaním a má výkon 225 kW (306 k). Teda rovnako ako v X2 M35i, či Countrymane JCW. Lenže tu nemusí so sebou ťahať toľko hmotnosti, stačí 1,6 tony.
Vnútri je dvojka Gran Coupe vlastne rovnaká ako jednotka, akurát vzadu je pocitovo viac miesta, teda ak máte do 180 centimetrov a prekusnete kratšie sedáky a kufor je trochu väčší, plus má miesto pod podlahou. Vlastne toto je praktickejšia verzia jednotky, len nie je tak praktická, lebo má formu sedanu a nie liftbacku. Takže to nie je fancy i30N Performance. Výhoda sedanu je vo väčšej tuhosti karosérie. A tým pádom je menší nakladací otvor. Za krásu a pevnosť sa platí a aj CLA je na tom rovnako. Akurát ten Peugeot ide proti ostatným.
Ovládanie systémov je presne ako sa u BMW patrí. Koliesko na infotainment, ovládanie aj dotykom, môžete mať aj ovládanie gestami, ale to si radšej dajte pár plných nádrží. A teraz vážne, na radiacej páke najmä modelu s logom M by mohla byť alcantara, alebo karbón. Čierny lesklý plast je trochu horšia alternatíva. Po naštartovaní sa však budete sústrediť na všetko iné, len nie na to, že je niekde nejaký plastík, ktorý by mohol byť niečim iným, keď vyrastie.
Štart sprevádza také odkašľanie, teda postrieľanie z výfuku. Áno, M235i strieľa, síce menej ako M850i, ale má aj menej ako polovičný motor. Ale výkon nie je polovičný, je nadpolovičný. Motor je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies xDrive. Iná možnosť neexistuje.
Dá sa jazdiť na Eco Pro režime, kedy je auto otupené a správa sa ako bežný účastník cestnej premávky, nešokuje, ale má dostatok výkonu. Na diaľnici sa dá vtedy dostať aj do 8 litrov spotreby. My sme po 150 kilometroch po tom, čomu sa na Slovensku hovorí D1 mali priemer 6,9 dokonca. Pri priemernej rýchlosti 109 kilometrov za hodinu, čiže predpisovej jazde. A s benzínovým autom s nenormálnym výkonom.
Lenže to si môžete na diaľnice kúpiť aj 220d a spotreba pôjde ešte o tri litre dole. To hlavné je v inom režime. V tom červenom. Nie tom, v režime Sport. Auto začne strieľať nielen z výfuku, ale zároveň strieľa rýchlosti s extrémnou razanciou. Z krotkého baránka sa stáva minimálne drak. Strieľať môžete aj v meste, ale to nevyužijete podvozok.
Pneumatiky Pirelli s priemerom diskov 18 palcov sú na malý športový sedan, alebo skôr štvordverové kupé, asi ideálom. Kým na M340i je jazda taká okázalá s vystrokovaním zadnej časti do boku, na M235i je presná ako skalpel. Skôr sa dostane do nedotáčavého stavu ako do pretáčavého, čo je pre väčšinu vodičov lepšia alternatíva. Lenže to už je na hnedé spodné prádlo, najmä s dobrými pneuamtikami, čo Pirellky bez pochýb sú. Vlastne zlé Pirelli sme ešte na novinárskom aute nemali. Ani na vlastnom, ani na inom požičanom. Dobre, Cinturato sú tvrdšie kvôli väčšiemu nájazdu, ale hodia sa na zadok BRZ, či MX-5, takže aj to je v poriadku.
Športový režim a jazda s ozajstnou radosťou sú možné aj pri predokolkovej platoforme, zábava je v tom ako veľmi auto drží a bezpečne sa správa aj pri naozaj vysokých rýchlostiach. Toto by mohla kľudne byť Octavia RS, keby ju konštruktéri Škodovky mohli vyladiť tak ako sa im prisnilo a nemali by zviazané ruky koncernom. Toto je auto, ktoré je ideálne na každý deň. Nemá vysokú spotrebu, celkový priemer 9 litrov aj so športovým vyžitím je super, na osemnástkach nie je nepohodlné, vlastne spĺňa všetky požiadavky na jazdenie.
A teraz príde tá zásadná dilema. M235i je naozaj výborné auto. Ale stojí 64-tisíc. To už nie je tak málo a za 63 sa dá kúpiť základná verzia bez ničoho M340i. Spotrebu má len o pol litra vyššiu, ale je to zadokolkové BMW s pohonom všetkých kolies. Nech táto formulácia znie akokoľvek divne, tak viete o čom hovoríme. Tak čo by ste mali radšej? M340i bez výbavy, alebo M235i so lepšou výbavou?
BMW M235i
Motor | R4 benzín |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 225 kW (306 k) pri 5000-6250 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1750-4000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4526 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1420 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1645/2105 kg |
Batožinový priestor | 430 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (WLTP komb) | 7,6-8,3 |
Emisie g CO2/km | 172-188 |