Kto videl ikonický film Matrix vie o červenej a modrej tabletke, ktorú si Neo musel dať, aby buď ostal tam kde je, alebo sa posunul do reality. Realita pre nás už onedlho bude naozaj asi elektrická a ak by bola vo forme iX M60, tak sem s červenou tabletkou! Po úvodných prvých jazdách s týmto autom sa mi podobný kúsok dostal na celotýždňové vyskúšanie a som naozaj milo prekvapený. Nie iba výkonom, ale aj komfortom a vo finále aj spotrebou. Ale všetko postupne.
BMW iX M60 patrí k tým najkontroverznejším modelom nemeckej značky. Nielenže je elektromobil, ale zároveň ma dizajn, ktorý nebol prijatý so stopercentným nadšením. Obrovská predná maska je vlastne akýsi štít, ktorý má povrchovú úpravu odolnú voči škrabancom a samozaceľujúcu funkciu. K modrej farbe karosérie sa elegantne hodí aj zlatá doplnková farba na niektorých detailoch. Je aj na prednej maske a v prednej časti na nárazníku zase vidno, že toto auto má niečo naviac. Má to povestné M a balík doplnkov s rovnakým logom. Veď musí. Je to predsa iX M60.
Kontroverzný dizajn pokračuje naprieč celým zovňajškom auta. Môžu to byť bezrámové dvere na obrovskom SUV, môže to byť nové stvárnenie batožinového priestoru, otvárané aj so svetlami s prídavnými svetlami na samotnej zostatkovej karosérii, ale vo finále pôsobí iX M60 celistvo a vyzerá majestátne. To mu nemôže uprieť nikto, ani ten, kto sa sťažuje na obrovskú prednú masku.
Kým zvonka vidíme kontroverzie, interiér je už dokonale luxusný a nadčasový. Má zahnutý displej s najnovším operačným systémom iDrive 8. Teda vlastne nie je najnovším, veď už je aj 8,5. Tak s tým novším ako s legendárnou sedmičkou. Ovládanie stále zabezpečuje koliesko vo forme kryštálového skla. Dotykové ovládanie drevených tlačidiel je už len jemným bonusom. Lenže koliesko môže vyzerať akokoľvek dobre, klasické sa ovláda o niečo lepšie. Tu však design vyhráva a je úplne strhujúci a dychberúci.
Rovnako sú aj predné sedadlá s ventiláciu a čalúnením béžovou kožou. Komfort je až neskutočný a v tomto aute jednoducho chcete byť. Chcete v ňom tráviť čas, lebo predné kreslá sú lepšie ako tie, čo máte v obývačke. Prepracoval som sa aj dozadu a tu to nie je inak.
BMW stavilo na pohovkový princíp a predvádza komfort kľudne aj pre trojicu. Ak sa nahneváte a nepotrebujete isofix, tak na zadné sedadlá viete natlačiť až 3 detské sedačky. Pri tom všetkom ostáva stále batožinový priestor s objemom 500 litrov a ak vzadu sedia dvaja pasažieri, tak sa môžu jemne natočiť na čalúnenú časť karosérie a vystrieť si nohy smerom do stredu. Toľko miesta tu je!
Lenže toto je charakteristika aj základných verzií s trochou príplatkovej výbavy. M60 je o niečom inom. Má síce vzduchový podvozok, ktorý dokáže predvádzať komfortnú jazdu, ale dokáže aj pritvrdiť pre športový nádych. Dokáže tiež využiť zdvihnutie pri prejazdoch nerovností. Postavte vedľa seba toto a Model X od Tesly a uvidíte ktoré auto je vlastne pokrokové. Toto BMW iX M60 je ako auto z budúcnosti.
Ale z budúcnosti prichádzajú šialené výkony. S výkonom 455 kW (619 k) a krútiacim momentom 1 070 Nm dokáže zrýchliť na stovku za 3,8 sekundy. Stále sa bavíme o aute vážiacom 2,6 tony. Na celom procese nie je ani tak zaujímavé samotné časové hľadisko, ale nástup výkonu. V športovom režime je okamžitý. Dostanete ranu do chrbta a spolujazdcom radšej povedzte, nech si oprú hlavu o opierku, lebo inak pocítia náraz temenom.
Povedal by som, že toto auto zvláda zákruty masívne dobre, čo by bola pravda, ale trochu neistoty mu pridávajú pneumatiky Bridgestone Alenza 001. Možno sú eko, možno sú dôvodom nízkej spotreby, ale pri takto veľkom aute chcete v prvom rade priľnavosť, ktorá vás udrží na ceste čo najdlhšie. A tiež za každého počasia. Tu sú reakcie pneumatík trochu rozpačité. Pritom viem, že samotný podvozok auta je nastavený výborne a zvládne aj drsnejšie prejazdy. Lenže tie budú tvoriť len veľmi malú časť repertoára. Toto auto zvláda aj normálnu jazdu. Normálnu jazdu v adekvátnom komforte pre všetkých pasažierov.
Máte teda auto s obrovským výkonom a mamutím krútiacim momentom. Čakáte teda aj vysokú spotrebu? Asi áno, ale realita je trochu iná. BMW iX M60 si spotrebou môže podať ruky s o niečo menším Hyundaiom Ioniq 5 z pôvodnej výrobnej série. V reále to znamená diaľnice za 25 kWh na 100 km, mimo diaľnic kľudne do 20 a ak sa posnažíte, tak sa viete dostať na necelých 17 kWh na 100 km.
Pri kapacite kapacite batérie 111 kWh zvládate na jedno nabitie prejsť až 500 km pri uskromňovaní sa bez rýchlostných komunikácií. Ak však budete smerovať aj na diaľnice, tak stále dokážete z batérie vytiahnuť takmer 400 km. A to ju stále nebudete mať prázdnu. Ak prídete na nabíjačku, tak môžete využívať aj tie najvýkonnejšie, lebo toto auto podporuje nabíjanie výkonom až 195 kW. V praxi som zastavil v Auparku a za 20 minút sa batéria dostala z 23 na 83 percent. To už je celkom dobré a pridáva viac ako 200 kilometrov dojazdu.
Čiže máme kontroverzné vyzerajúce auto so zdrvujúcim zrýchlením a maximálkou presahujúcou 250 km/h. Máme tiež auto, ktoré dokáže byť rozumne úsporné a pritom v sebe skrýva nečakanú silu. Je tiež obrovské vnútri a vzadu ponúka viac miesta na nohy pasažierov ako BMW X7 v druhom rade.
Koľko takéto auto môže stáť? BMW iX M60 je za cenníkovú cenu 142 000 €. Vzhľadom na značku a technológie je to úplne opodstatnená suma. Veď akékoľvek rozumnejšie SUV už stojí cez 100 000 €. A čo má teda ako konkurentov z pohľadu elektrických vozidiel? No predsa spomenutú Teslu Model X a tiež Mercedes EQE SUV vo verzii AMG. Skúste si ten konfigurovať a zistíte, že vlastne toto je výhodná ponuka. Oproti nej Audi Q8 e-tron nesiaha ani po náboje kolies.
BMW iX M60
Motor |
Elektromotor vpredu a vzadu |
Kapacita batérie | 111,5 kWh brutto/105,2 kWh netto |
Výkon | 455 kW/619 koní |
Krútiaci moment | 1070 Nm |
Nabíjací výkon maximálny | 195 kW (DC), 11 kW (AC) |
Prevodovka | Automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4953 mm |
Šírka | 1967 mm |
Výška | 1646 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 2670/565 kg |
Batožinový priestor | 500/1750 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Spotreba (kWh/100km) | 21,8-24,7 |
Dojazd | 566 km WLTP |