Priemerné emisie modelového radu, nové a nové emisné normy, všetko akosi zhoršuje podmineky pre výrobcov automobilov. Jasné, chceme čistejší vzduch, ale je tento hon naozaj až taký zásadný? Veď, logicky, niektoré menšie motory s turbom vydržia menej ako tie veľké atmosférické s rovnakým výkonom. Výmena túrb a samotných motorov tiež skrýva nepriame emisie.
Znižovať priemerné emisie sa dá pomocou elektromobilov. Tento krok podstúpilo aj BMW so svojim modelom i3. Lenže čas plynie a niečo bolo treba vylepšiť. Batérie získavajú kapacitu kontinuálne, ale BMW spravilo iný ťah. Vytvorilo športovejší elektromobil. BMW i3S. Označenie ako pri iPhonoch, však?
Je iný
Základom výzoru väčšiny elektromobilov je výkrik do tmy, že aha, toto auto zachraňuje svet. Práve na to stavila Tesla a aj Nissan s Leafom. Hyundai s elektrickým Ioniqom a Renault so Zoe sa držia skôr nenápadného dizajnérskeho štýlu. Ale BMW i3S rozhodne kričí, navonok, že je elektrickým autom, teda skôr, že je iným autom ako ostatné bežné.
Zaradiť karosériu do bežných tried je trochu zvláštne. Vyzerá ako hatchback, ale s výškou takmer ako MPV. A otváranie dverí je tiež veľmi zvláštne. Predné sú konvenčné, ale tie zadné sa otvárajú oproti tým predným. Ako na Rolls-Royce, alebo na Opli Meriva, akurát, že tu nemajú stredový stĺpik. To tiež znamená, že bezpečnostný pás modrej farby je umiestnený práve na hrane zadných dverí. Pokiaľ sa predné dvere neotvoria a vodič/spolujazdec neodpúta, tak zozadu nikto nevystúpi.
Azda najdiskutovanejšou témou i3, či už slabšej, alebo výkonnejšej i3S sú disky a pneumatiky. Disky majú priemer 20 palcov, ale šírka pneumatík je vpredu 175 milimetrov a vzadu 195 milimetrov. Pôsobia, na BMW, až príliš úzko. Ale znižujú valivý odpor a v zime sú užšie predsa lepšie, pozrite si na akých úzkych pneumatikách jazdia autá rally.
Ku všetkým tým ostrým hranám a predelom sa hodí aj červená farba, doplnená čiernymi lesklými plochami. Kapota je napríklad celá čierna. A model S spoznáte podľa väčších čiernych plôch na nárazníku vpredu. Vzadu na to slúži hlavne označenie na veku kufra. To je celé zo skla. Možno sa i3 niekomu nepáči, ale reálne je to naozaj zaujímavé auto.
Za tým je jedna story, keď počas testu prišla policajná kontrola. Klasika, zastavenie, „pánvodičdoklady“ a potom to šlo. To má také malé auto taký výkon? A ako to ide? Koľko to stojí? Môžete nám fúknuť do trubičky? Pokračujte v jazde.
Ani interiér nie je bežný
Nie, toto nie je obyčajné BMW. Oproti tomuto interiéru vyzerajú všetky ostatné interiéry BMW akosi všedne. Dokonca aj ten v i8. i3 je proste iné. Loft? Možno. Ale priestorovo na tom nie je vôbec zle. Prístup na zadné sedadlá nie je obmedzený na dvere, dajú sa preklopiť aj operadlá predných sedadiel. Potom už nastupovaniu na zadné dve sedadlá nič nebráni. Naozaj, sú tam iba dve. Priestor je na tri príliš úzky, tak konštruktéri radšej pridali dva držiaky pohárov. Ale dva ISOFIXy máte aj tak.
Vodič sa tiež necíti ako v bežnom BMW. Pred sebou má dvojramenný volant, za ktorým je malý displej. Ale hlavne je tam prepínač režimov. Dopredu idete, keď ho potlačíte vpred, keď ho potiahnete vzad, cúvate. V ostatných autách je to trochu opačne. Poloha D je vzadu a R je vpredu, ale dá sa na to zvyknúť. Zaujímavý je plast v prednej časti a na výplniach dverí. Vyzerá akoby bol naruby, ale má to tak má byť.
Veľmi ľahko sa dá zvyknúť na vyšší posed, veľmi dobrú navigáciu a aparatúru Harman Kardon. Plusom je vymakané ovládanie iDrive. To koliesko je lepšie ako používanie dotyku. Síce displej podporuje aj ten, ale reálne ho nikdy nebudete potrebovať.
Normálne by toto mohlo byť aj auto so spaľovacím motorom. Lenže nie je. Batérie sú v podlahe, motory sú relatívne kompaktné. Tak ako Tesla, aj i3 má dva batožinové priestory. Jeden, malý je pod prednou kapotou. Tam môžete skladovať napríklad nabíjačku. A zadný kufor nie je na zahodenie, ale 261 nie je ani nijako oslnivá hodnota. Našťastie sa aspoň zadné sedadlá dajú skopiť.
Je to eHothatch?
BMW i3S má viac výkonu. Reálne to znamená výkon 135 kW (184 k), ale krútiaci moment je 270 Nm. A to nie je málo. Lineárny ťah predvádza naozaj divy. Pružné zrýchlenie je úplne famózne, rovnako ako zrýchlenie. Veď len stovku výrobca udáva v priebehu 7,7 sekundy. Dobre, nie je to úplne hothatchové teritórium, ale dokáže to prekvapiť.
Elektromobil ale nie je primárne o naháňaní sa. Aspoň pokiaľ to nie je Tesla s Ludicrous mode. BMW i3S by malo mať aj nejaký dojazd. Reálne sme zvládli 140-150 kilometrov. To nie je zlé. Veď podľa WLTP je to 185-195 kilometrov. Kapacita batérie je 94 Ah a pri rýchlom nabíjaní 50 kW nabíjačkou je 80-percentný stav za 39 minút. Bežným káblom do 220V to trvá omnoho dlhšie. BMW však pripravilo verziu s väčším, 120 Ah akumulátorom.
Výhodou tejto verzie je REX. Nie, psa tam naozaj nenájdete. Skratka znamená Range Extender. Niečo, čo ukázal aj Fisker. Predlžovač dojazdu je malý motor, ktorý dobíja batérie, aby ste došli na najbližšiu pumpu. Palivo čerpá z 9-litrovej benzínovej nádrže. A je ho počuť. Bežne je i3S úplne tichá, ale ako sa zapne, tak je počuť rovnomerný hluk od agregátu. Ako keby ste zapli elektrocentrálu, ale veľmi kultivovanú a tichú.
Zrýchľovanie a spomaľovanie sa deje pomocou e-pedalu. V reálnom svete, pri predvídaní, ani nebudete potrebovať brzdy. Potrebovať ich budete až pri ostrejšej jazde. Tento model má značne tuhý podvozok, čo by mohlo znamenať športovejšie ambície. Lenže tomu nesekundujú ekopneumatiky s malou šírkou. Podľa nás to bude mestský agresor viac ako reálne kopcové a okruhové športové náčinie.
Za koľko?
No a teraz to príde. Takéto i3S môže stáť až 60 litrov. Nie, nerobíme si srandu. Konštrukcia, technológie, inakosť, to všetko niečo stojí. Je to jeden z najlepších mestských elektromobilov. Akurát za cenu takto vybavenej verzie máte takmer aj BMW M2. Je to úplne iná trieda, ale chápete. Vlastne nie, nie je to úplne iné auto. Veď i3S má byť športovou verziou. M2 športová reálne je.
Ak však potrebujete elektromobil na presuny, tak smelo do toho. Za viac peňazí je viac štýlu, po novom aj viac kapacity batérií. Ale dopočuli sme sa aj, že BMW už nebude robiť verziu s REXom. To je veľká škoda. Aj keď to už nie je čistý elektromobil, ale hybrid.
Údaje o dvojvalcovom REX, keďže by do tabuľky nevošli:
Objem: 647 cm3
Výkon: 28 kW (38 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment: 56 Nm pri 4500 ot/min
REX neslúži na pohon auta ako takého, ale na dobíjanie akumulátorov.
BMW i3S REX (94 Ah)
Motor | Elektromotor + dvojvalec na benzín |
Objem | – |
Výkon | 135 kW (184 k) pri 7000 ot/min |
Krútiaci moment | 270 |
Prevodovka | Automat 1 stupeň |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4006 mm |
Šírka | 1791 mm |
Výška | 1570 mm |
Rázvor osí kolies | 2570 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1460/1780 kg |
Batožinový priestor | 261/1099 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Spotreba kombinovaná | 14,3 kWh/100 km |
Emisie g CO2/km | – |