Test BMW 640d GT: Teleport

Sadnete ráno do auta, odparkujete pred letiskom, zaplatíte niekoľko eur za deň,  ak letíte z Viedne, tak kľudne aj 30-50, podľa toho kde parkujete. Jasné, prídete skôr, lebo môžu byť nejaké zádrhle pri kontrolách. Vyzujete sa, prezrú vás, prehmatajú, ak ste podozrivou entitou. Potom si dáte predražené kávové nápoje a preletíte sa do, napríklad Milána. Potom ste znova odkázaní na cestovanie v rozlíšení MHD. A pritom to tak nemusí byť.

Do 1 500 kilometrov sa lietať neoplatí. Teda, oplatí, ak máte Fabiu, ale ak lietate často, tak ako alternatívu ku letenkám si môžete zvoliť vlastné privátne lietadlo. Teda skôr teleport. Presne tým je BMW radu 6 GT. Označenie GT už asi ani netreba použivať, lebo v 6tke už ostalo samotné. Ale stále je super a to aj s naftovým motorom schovaným za označením 640d.

Netreba mu ani balík M

Keď sme testovali verziu s benzínovým motorom, tak bola na chrómových diskoch s červeno-fialovou farbou. Teraz je vizáž menej elegantná. Balík doplnkov M s odlišnými nárazníkmi a charakteristické zliatinové disky s päťlúčovým dizajnom sú agresívnejšie ako v štandardne. Aj preto sa k autu hodí nenápadná antracitová metalíza.

Predok má klasické rozloženie a ešte malú masku chladiča. V nárazníku sú tri mohutné otvory. Ale hlavné sú adaptívne LED svetlá. Tie svietia naozaj výborne. Adaptívny lúč nikoho neoslepuje, všetko funguje tak ako má. Aj to je dôvod, prečo je transfer do Monaka naozaj v pohode aj autom. Síce tam nikto 640d GT nebude velebiť a nikto z neho nepadne na zadok, ale vy budete mať príjemné cestovanie.

Bočný profil je až príliš ako krídlo lietadla, čo by mohlo znamenať, že zadok bude mať tendenciu byť ľahší vo vyšších rýchlostiach. Tomu zamedzuje spojler, ktorý sa vysúva v zadnej časti pri rýchlostiach nad 120 kilometrov za hodinu a zabezpečuje tak stabilitu. A áno, dá sa vysunúť aj tlačidlom dokonca aj pri parkovaní.

Zadok už nie je ako na predchádzajúcej 5 GT, lebo nemá možnosť otvárania ako sedan a ako liftback. Jeden druh otvárania predsa stačí. Pre 6 GT ostalo to liftbackové. Jediný jeho problém môže byť, že sa otvára až príliš vysoko. Teda normálne to problém nie je, ale v nízkych garážach treba pozorovať výšku, kam až ide, aby ste predišli, povedzme, že nehode. Čudujeme sa, že nikto nemontuje senzor, ktorý určí maximálnu výšku otvorenia.

Komfort na prvotriednej úrovni

Nastupovanie je cez bezrámové dvere. To by ste asi úplne okamžite nečakali. Ale pohľad na sedadlá hovorí, že takýto komfort nie je v business triede takmer žiadneho leteckého prepravcu. A to so sebou ešte môžete zobrať troch pasažierov. Štyroch síce tiež, ale tí už nebudú mať ten perfektný luxus a komfort.

Predná časť hýčka vodiča a spolujazdca sedadlami, ktoré majú takmer dokonalé možnosti nastavenia, dokonca aj uhol vrchnej časti operadla je nastaviteľný. Po nastavení je možné využiť pamäť, ktorá si pamätá aj volant. Plus si môžete pustiť na dotykovej ploche displeja klimatizácie ventiláciu a vyhrievanie. To však ešte nie je všetko, čo dokážu. Ešte vedia aj masírovať a veľmi príjemne.

Ani vzadu nie sú pasažieri ukrátení o miesto. Môžu si dokonca nastaviť sklon operadla a zvoliť ležérnejšiu pozíciu. To znamená, že ani extra vysoké postavy nebudú nadávať na zvažujúcu sa strechu. A k tomu sa ešte pridáva aj veľký kufor. Je tak veľký, že keď sa niečo dostane za zadné sedadlá, tak to máte trochu problém dostať von bez toho, aby ste nohami neprišli do kontaktu s nárazníkom.

Vodič má v rukách, okrem výborného volantu aj koliesko ovládajúce informačno-zábavný systém. Je to najlepšia možnosť akú kto ponúkol na ovládanie všetkých funkcií. Okrem neho je možné využiť aj gestá a dotyky, ale na tie priamo zabudnete, to koliesko je návykové a jednoducho perfektné. Jediné, čo môže kaziť dojem z interiéru je lesklý čierny lakovaný plast. Ten je magnetom na prach a odtlačky prstov. Ale nemusíte ho mať. Môžete zvoliť drevené dekory.

Ťažké auto s adekvátnym motorom

Trojlitrový šesťvalec s valcami pekne v rade má výkon 235 kW (320 k). Má o jedno turbo viac ako má 630d a krútiaci moment dosahuje o 60 Nm viac. Celkovo je na 680 Nm. Po takejto náloži si fakt nevieme predstaviť ako môže v 6 GT znieť verzia 620d. Aj tá má síce 140 kW (190 k), ale stále je to o 95 kW (130 k) menej ako má štyridsiatka.

Zrýchlenie na stovku autu trvá 5,3 sekundy. Ale nie je to veľmi poznať, lebo motor je veľmi dobre utlmený. Reálne jazdíte omnoho rýchlejšie ako sú bežné limity na pozemných komunikáciách. Proste sa vám zdá, že idete pomaly a prispôsobujete rýchlosť schopnostiam auta.

Aj napriek hmotnosti takmer 2 tony je auto stále obratné a maskuje svoju hmotnosť extrémnym spôsobom. Pocitu pomáha aj natáčanie zadnej nápravy. To zmenšuje polomer otáčania na nevyhnutné minimum. Vlastne každé veľké auto by malo mať natáčanie, lebo to je proste lepšie. Aj tu si nevieme predstaviť, že by to natáčanie nemalo.

Veľká téma je v prípade GTčka pomoc pri riadení. Adaptívny tempomat funguje dokonale, udržiavanie v pruhoch tiež. V podstate auto funguje s autonómnym riadením, ale len v určitom časovom úseku. Vážne, s týmto autom sa jazdí perfektne. Ani v zákrutách sa nenechá zahanbiť a Pirellky držia fakt výborne. Vlastne Pirelli sú fakt dobré pneumatiky. Ale tiež si treba vedieť vybrať tie správne, nie eco.

Dokonalé auto?

Jasné, je to dokonalé auto. A ani cena nie je premrštená. Stojí 106 tisíc. Koľko stojí privátny tryskáč? BMW 640d GT má nízku spotrebu, dokážete jazdiť za 6,5 litra, celkový priemer sme mali 7,2. Na auto s takým výkonom je to famózne. Do 1 500 kilometrov sú vnútrokontinentálne lety naozaj otravné, radšej budete jazdiť na komfortnom aute so vzduchovým podvozkom, s masážnymi sedadlami, s dobrým výkonom. Fakt, toto auto je perfektné. Akurát ten tvar nemusí sadnúť každému, ale to už sú individuálne problémy. A vlastne, má veľkú nádrž. Takže dojazd je reálne 800 a viac kilometrov. A netreba mu ani balík doplnkov M. Aj bez nich vyzerá super. Vlastne jediný problém je, že nemá osemvalec. Ale šesťvalec má.

BMW 640d GT

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 235 kW (320 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 680 Nm pri 1750-2250 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5091 mm
Šírka 1902 mm
Výška 1538 mm
Rázvor osí kolies 3070 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1955/2580 kg
Batožinový priestor 610/1800 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,5/4,9/5,5
Emisie g CO2/km áno