BMW radu 3 je na trhu už poriadne dlho. Začínalo ešte s kruhovými svetlami a postupne sa stalo tým autom, s ktorým všetci porovnávali ostatné podobne zamerané autá. S BMW radu 3 a s Volkswagenom Passat. Prémiové sekcie segmentov sú však neúprosné a BMW má všetky potrebné ingrediencie, aby sa dostal aj do flotíl firiem.
Najnovšiu generáciu G20 sme už na prvých jazdách skúsili ako 330i. Ale teraz sme skúsili niečo, čo je samo o sebe pojem. Tak ako je pojmom 911, či 1,9 TDI, tak je pojmom aj 320d. A naviac keď je s doplnkom xDrive. Srandičky bokom. Nakoniec iné auto možno ani netreba.
Uhladený elegán
Svetlá z Peugeotu? Vôbec nie. Skôr by sme videli paralelu so sedmičkou E38 po facelifte, tá tiež mala zárez v spodnej časti. Celkovo sa dizajn novej trojky podaril vynikajúco. Pôsobí vyvážene a dynamicky, ale to je pri sedanoch BMW asi štandardom.
Relatívne dynamické tvary sú na trojke aj bez toho, aby mala balík doplnkov M. Chrómové prvky v nárazníku pridávajú eleganciu a aj veľká maska chladiča so spojenými ľadvinkami pôsobí dôstojne. Dobre, teraz otázka, sú to stále ľadvinky? Nie sú to už krídla?
Rovnaký motív ako na prednom nárazníku sa opakuje aj na tom zadnom. Chrómové prvky okolo hmloviek sú výrazné. Rovnako výrazné ako koncovky výfukov. BMW ich priznalo a nie sú iba atrapou, ako to býva u niektorých iných výrobcov, napríklad o 220 kilometrov ďalej majú záľubu vo falošných koncovkách implementovaných do nárazníka.
Muselo to prísť. Všetci vedia, že v rámci redakcie príliš nemusíme čierno-bielu škálu farieb. Avšak tá sivá na trojke akosi zvláštne dobre funguje. A s osemnásťpalcovými zliatinovými diskami pôsobí príťažlivo, ale nie vyzývavo. Vieme si však predstaviť, že perfektne by táto generácia trojky vyzerala s červenou Melbourne.
Komfort a tech
Interiér trojky je v duchu nového dizajnu, ktorý automobilka používa aj pri ostatných, najmä väčších modeloch. Preto je, tak ako v X5, displej klimatizácie medzi výduchmi v strede. Mimochodom, klimatizácia má samostatné ovládanie a rovnako tak ho má aj rádio. Možno ho nepoužijete, ale pre konzervatívnejších zákazníkov je práve toto ideálna voľba. A ideálna je aj pre tých menej konzervatívnych.
Ovládať informačno-zábavný systém viete gestami. Tie budete používať maximálne na odmietnutie hovoru, alebo na jeho prijatie. Prípadne si nastavíte vlastné gesto. Prostredník sme neskúšali nahodiť ako vlastné gesto. Omnoho lepšie sa systém ovláda kolieskom. Nikto ešte nič lepšie nevymyslel. Dá sa používať aj za jazdy a nie je to tak otravné ako ovládanie dotykového displeja. Avšak aj takto viete ovládať jednotlivé funkcie.
Vodič sedí v sedadlách, ktoré sú pohodlné a dokážu aj v zákrute adekvátne podržať. Volant má hrubší veniec, na ktorý si však tak zvyknete, že pri každom presadnutí do iného auta sa tie vence budú zdať príliš tenké. Za volantom je nový displej. Už nemá okrúhle stupnice, skôr pôsobí ako adaptácia niečoho zo stíhačky. Aj keď sa to spočiatku môže zdať divné, displej je dokonale logický a čitateľný.
Priestor vpredu je na veľmi dobrej úrovni. Vzadu je tiež. Veď veľkostne sa táto trojka dostala na úroveň päťky spred 10 rokov. Akurát vyššie postavy môžu mať problém s priestorom nad hlavou. Ležérnejší posed však toto vyrieši. Naozaj je trojka veľké auto. Aj priestorom pre posádku aj kufrom. A vizuálne pridáva aj nečierny interiér. Táto kombinácia je pre trojku ako stvorená.
Nafta úplne stačí
Vozili sme sa na 330i. Dvojliter vytlačený na 190 kW (258 k) je výborný, ale asi ho veľmi netreba. Keď chcete niečo naozaj výkonné, aj tak musíte siahnuť po M340i. Ale to asi nebudete chodiť s nízkou spotrebou. Ak chcete výkon a nízku spotrebu, tak môžete siahnuť po nafte. A práve 320d vyzerá ako optimálna voľba.
Motor s objemom dva litre dosahuje výkon 140 kW (190 k). Pritom krútiaci moment je až 400 Nm, čo je cítiť pri zrýchlení. Na stovku mu trvá zrýchlenie iba 6,9 sekundy. Ak by bolo auto iba zadokolka, tak by zrýchlenie trvalo o desatinu sekundy menej. Výborné hodnoty zrýchlenia sú aj zásluhou perfektnej automatickej prevodovku. ZF s ôsmimi stupňami je s týmto motorom vynikajúcou kombináciou. Až vytvára pochybnosti, či chce vôbec BMW predávať manuálne.
Po diaľnici je to nuda ako v každom inom aute, ale máte adaptívny tempomat a udržiavanie v pruhoch. Fungujú. Avšak potom prídete mimo diaľnic, na bočné cesty a zistíte, že funguje aj podvozok v zákrutách. Aj napriek štvorkolke je stále primárne krútiacim momentom zásobovaná zadná náprava. Do zákrut sa trojka vrhá s vervou a dokáže spôsobiť príval endorfínov. Adrenalínu až toľko nebude, ale to nevadí, na to sú iné verzie.
Verziu 320d si kúpite ak veľa najazdíte a potrebujete aj celkom nízku spotrebu. Pri naozaj opatrnej jazde sa viete dostať niekde k päťlitrovej hranici. Avšak reálne sa budete hýbať okolo šestky. Ale stále budete mať viac ako 700 kilometrov dojazdu.
Konkurencia nespí
Audi má svoj model A4, Mercedes má Céčko. Avšak hranice toho, čo je prémiová stredná trieda sú širšie. Patrí sem aj Jaguar XE a tiež sem môžeme zaradiť aj nové Volvo S60. Ale trojka je stávka na istotu. Istotu rýchleho predaja po uplynutí leasingových zmlúv, istotu dobrých jazdných vlastností a istotu vnímania okolia. Nezabúdajte dopĺňať blinkrovú kvapalinu a budete búrať mýty o vodičoch týchto vozidiel. Na jazdenie je trojka G20 s naftovým motorom stále vynikajúcim autom a v tejto verzii máte aj pocit komfortu a luxusu. Win-win situácia. Až teda na cenu. Tento kus sa určite dostal cez 60-tisíc eur. Na prémiu je to adekvátne, ale niekto to prehryznúť nemusí. Za trochu viac peňazí je však veľmi veľa muziky.
BMW 320d xDrive
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-2250 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4709 mm |
Šírka | 1827 mm |
Výška | 1435 mm |
Rázvor osí kolies | 2851 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1615/2170 kg |
Batožinový priestor | 480 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,9 s |
Spotreba | 5,3-6,2 l/100km |
Emisie g CO2/km | 138-159 |