V strednej triede je celkom pretlak. Každý, kto sa v nej chce angažovať musí mať sedan, alebo liftback a kombi. Nehovorím len o bežných značkách, v tejto sfére trhu sa angažujú aj prémiové značky. Nebol to úplne plán, netlačili sme nič, ale akosi sa nám naraz vedľa seba ocitli dve autá z rovnakej triedy, s rovnakým zameraním, s rovnakou cenovkou a predsa úplne iné. Toto nebude ani tak porovnávací test, ako hodnotenie toho ako veľmi sa môžu dve autá jednej triedy líšiť.
Kým Škoda Superb len pred pár mesiacmi začala vybiehať s faceliftom, Renault Talisman na svoj facelift ešte čaká. A to je aj jeho najzásadnejší problém. Niektoré prvky má trochu staršie. Nie reálne, ale morálne. Superb však faceliftom vyzrel a je najlepším Superbom v celej histórii modelu. Povedzme si to na rovinu, Superb je najlepšia Škoda súčasnosti, takže je jasné, že tróni na vrchole ponuky automobilky.
Rovnakú pozíciu má aj Talisman. Ten by sa mal faceliftom zbaviť horšie použiteľného adaptívneho tempomatu bez možnosti zastavenia a opätovného rozbehnutia. Superb už toto má a funguje mu to veľmi dobre. Takisto už má aj maticové LED svetlá, na ktoré Talisman tiež len čaká. Neberte to zle, Talisman je stále veľmi dobre vybavené auto s modernými systémami, ale nietkoré by potrebovali trochu update.
Škoda a Renault ku autu tejto triedy pristupujú úplne iným spôsobom. Superb síce začínal ako sedan, potom bol sedano-liftback a teraz je liftback. Renault Talismanom nahradil Lagunu, takže zase prešiel úplne opačným prerodom, z liftbacku sa razom stal sedan. Výhody a nevýhody oboch karosérií sú asi každému jasné, tak ich rozoberať netreba. Keď sme však vzadu, tak si môžeme pozrieť rozmery kufra. Asi každému je jasné, kto by vyhral a prečúral toho druhého. Superb dokonca vyzerá, že je stavaný nie od priestoru pre posádku, ale od megalomanského a dobre prístupného kufra.
Superb zbiera body aj v prípade miesta na zadných sedadlách. Nad hlavami je to síce porovnateľné, ale na nohy má Superb výrazne väčšiu porciu miesta. To však stále neznamená, že Talisman je malý. Už v ňom je priestoru dostatok a usadí sa aj človek s výškou 190 centimetrov, dokonca rovnako pohodlne. Len v Superbe bude mať pár centimetrov pred kolenami ešte naviac.
Vodičovo miesto je zase o trošíčku príjemnejšie v Talismane. Nie je to kvantifikovateľné žiadnym merateľným parametrom, možno sú sedačky o niečo pohodlnejšie, možno z celého auta dýcha menej strohosti. Je však nad slnko jasné, že každé z áut má svojho fanúšika. Niekto skôr obľubuje strohejšie tvary a niekto trochu hravejšie.
Obe autá majú pod kapotou dvojliter s výkonom 140 kW (190 k), respektíve 147 kW (200 k). Lenže znova nemôžu byť odlišnejšie. Superb má benzínový agregát, Talisman naftový. Prekvapenie Superbu je spotreba. Niekto, kto ho mal pred tým ako ja, spravil 1400 kilometrov a spotrebu mal iba 6,3 litra. To je približne rovnako ako dokáže aj Talisman so šesťstupňovým dvojspojkovým automatom. Superb má o stupeň viac.
Dynamické vlastnosti sú tiež skoro porovnateľné, akurát kým Superbu by sa hodil pohon všetkých kolies, tak Talisman ho nepotrebuje. Ten sa rozbieha naozaj s gráciou a bez zbytočného pretáčania kolies. Na Superbe sa to občas stane, bez ohľadu na to ako je šofér kľudný. No, ale poďme k tomu hlavnému, čo obe autá odlišuje. Superb je stavaný na komfort pre všetkých pasažierov, tak Talisman k tomu pridáva aj brutálnu manévrovateľnosť vďaka natáčaniu zadnej nápravy 4Control. Tá spraví zábavu aj z jazdy s takto veľkým sedanom, dokonca aj s kombi, kľudne aj s naftovým motorom.
Nie, tieto autá nie sú porovnateľné, aj napriek tomu, že sú v tej istej triede. Nie je možné všetkých hádzať do jedného vreca. V tomto prípade, vo voľbe medzi týmito dvomi autami do výberu vstúpia subjektívne podnety. Ten, kto chce Superb sa na Talisman ani nepozrie, ale ten, kto má v hľadáčiku niečo menej všedné, môže siahnuť aj po alternatíve vo forme Talismanu. A nespraví problém ani s 1,8 TCe 225, s benzínovým motorom.
A ktoré auto z týchto dvoch by som si vybral ja? Môžete ma mučiť, fakt neviem. Mne sa páčia obe. Len tak pre istotu si tu nechám jedno číslo. 46 990 €. To je suma, za ktorú sa dá kúpiť Mustang s 5,0 V8, pohonom zadnej nápravy a manuálom. Klopete si na čelo? Viem. Ale to len kvôli tomu, že rozhodovanie medzi týmito odlišnými autami naozaj nie je ľahké a každé má, našťastie, úplne inú klientelu. Vlastne, klientela je rovnaká, spoločnosti ponúkajúce operatívny leasing, mám skôr na mysli, že užívatelia sú odlišní. Kto chce Superba a kúpi si Talisman bude banovať. Podobne to je naopak. Takže finálna voľba je na vás, nenechajte si do nej skákať, choďte si oba modely vyskúšať a ideálne počkajte na facelift Talismanu, ten spraví z áut ešte väčších rivalov, ktorí konkurentami vlastne asi ani nie sú.
Za postavenie Talismanu vedľa nami testovaného Superbu a možnosť porovnať dve odlišné autá ďakujeme kolegom zo servra podkapotou.sk.
Renault Talisman dCi200 | Škoda Superb TSI 190 | |
---|---|---|
Motor | Naftový štvorvalec | Benzínový štvorvalec |
Objem | 1997 cm3 | 1984 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 3500 ot/min | 140 kW (190 k) pri 4200-6000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750 ot/min | 320 Nm pri 1500-4100 ot/min |
Prevodovka | Dvojspojková 6-stupňová | Dvojspojková 7-stupňová |
Rozmery, hmotnosti a výkony | ||
Dĺžka | 4849 mm | 4869 mm |
Šírka | 1868 mm | 1864 mm |
Výška | 1463 mm | 1488 mm |
Rázvor | 2808 mm | 2841 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1595/2197 kg | 1535/2098 kg |
Objem batožinového priestoru | 608/1022 l | 625/1760 l |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h | 240 km/h |
Zrýchlenie | 8,9 s | 7,7 s |
Spotreba | 4,6-4,7 l/100 km | 6,6-8,0 l/100 km |
Emisie | 130-135 | 150-181 |