Automobilka Subaru už nie je o extrémnych výkonoch ako kedysi. Zo športovo zameranej značky sa vyprofiloval výrobca bezpečných vozidiel, ktorý stále viac a viac zdokonaľuje svoju technológiu eyeSight. To všetko znie nudne. Je to síce paráda, mať bezpečne auto, ale od auta môžete chcieť aj niečo viac. Preto Subaru, teda importér Mikona, spravil zaujímavú akciu s názvom Power on v Šenkviciach. Vďaka tomu som si vyskúšal všetky modely z aktuálneho modelového portfólia. Teda všetky terénnejšie zamerané.
Najskôr treba uznať, že organizátori akcie zvolili naozaj perfektné miesto. Štart bol vo vinárstve Karpatská perla, pričom hneď vedľa je motokrosová trať. Môj zelený lístok predurčil ma na navštívenie viníc s terénnejšími vozidlami po prašných cestách. Tak do čoho skočiť?
Subaru Forester vo viniciach
Z ponuky si vyberám Forester, lebo na XV sme som jazdil minulý rok a tam sa veľa nezmenilo. Láka ma aj Outback, ale ten už je obsadený. No a je tu aj úplná novinka Solterra. Vyrážam po bežných cestách, ktoré sú síce autá Subaru klasicky použiteľné, ale tu Forester neexceluje. Občas sa dokonca zdá, že je jeho podvozok tuhší, ako by mal byť. Lenže potom sa situácia mení.
Z asfaltových ciest sa dostávam na cesty poľné a snažím sa udržať krok s vodičom elektrického modelu, ktorý ide prvý. V niektorých pasážach po poľnej ceste mám viac ako 80 km/h. Všetko funguje priam dokonale a tu Subaru prichádza do svojho živlu. Dvojlitrový hybridný boxer predvádza, v tomto prostredí, dostatok výkonu a podvozok ukazuje svoju dominanciu. Po poľných cestách prechádzam medzi zástupy viniča a trocha skľudňujem jazdu. Na čerstvo pokosenej mokrej tráve sa trošku šmýka. Je to negatívum? Nie! Je to zábava! Ale treba tiež povedať, že Subaru Forester je v prvom rade nastavené ako nedotáčavé vozidlo.
Subaru Solterra vo viniciach
Druhé auto na skúšku vo viniciach je najväčšia novinka v portfóliu. Je to Subaru Solterra, prvý elektrický automobil značky, ktorý bol vyvíjaný spolu s modelom iného japonského výrobcu. Má výkon 160 kW (218 k), krútiaci moment 334 Nm a batériu s kapacitou 74 kWh. Nenechajte sa zmiasť, reálna využiteľná kapacita je 64 kWh, na ktorú auto zájde aj viac ako 450 kilometrov (WLTP a 17-palcové disky). Nabíjanie je možné výkonom až 150 kW a tým som skončil technické okienko.
Aj toto auto funguje mimo spevnených ciest tak, ako ostatné Subaru. Je však razantnejšie v zrýchlení. Najväčší dojem, ktorý však z auta mám je robustnosť a pevnosť spracovania aj pri vyšších rýchlostiach prejazdov. Na cestu späť do vinárstva si však sadám dozadu. Inštruktor povedal, že len jeden z nás, buď ja, alebo kolega Peťo zo SME, môže byť vpredu. Tak si obaja sadáme na zadné sedadlá. Miesta na kolena mám dosť, ale horšie je to s miestom na hlavu. Tam až toľko slávy Solterra nepredvádza.
Subaru Outback na motokrosovej trati
Znie to možno prekvapivo, ale najzákladnejším stavebným prvkom ponuky Subaru nie je to najmenšie, ale to najväčšie auto. Subaru Outback je veľké kombi strednej triedy, ktoré prináša symetrický pohon všetkých štyroch kolies a 2,5-litrový radový štvorvalec kombinovaný s bezstupňovou prevodovkou CVT. Tu sa nehráme na žiadne hybridy, ani len mild.
Po nedávnom facelifte vozidlo ukazuje nové svetlá, ale tiež nový interiér s veľkým vertikálnym displejom. Vlastne túto verziu som videl na motokrosovej trati prvýkrát v živote. Nevadí, vyrážam. Dôležitá je svetla výška 213 milimetrov, ktorá favorizuje podvozok a spôsobuje, že pri akomkoľvek prejazde je miesta dosť. A to sú v tomto areáli aj výrazné terénne prelomy.
Sadol som rovno do verzie Premium, ktorá má aj kameru namierenú dopredu. Je to výhoda, lebo s ňou aspoň trochu vidno za horizont. Inak by som šiel úplne do prázdna a nezmáma, ale aj tak mám rešpekt. Hore strmými stúpaniami s uhlom až 30° idem veľmi opatrne, aby som nechytil podvozok. Auto síce situáciu zvláda, ale ja sa musím do tohto režimu dostať. Vlastne Outback bez problému prešiel všetkým, čo mal prichystané a dokonca aj jedným menším segmentom zameraným na kríženie náprav.
Aj pri väčšom displeji však Outback ponúka presne ten istý dojem, čo ostatné modely v portfóliu. Je to dojem trvácnosti a udržateľnosti vozidla v rovnakom stave na dlhé roky dopredu. Veď už sa určite aj zlepšila antikorózna úprava. V každom prípade je aktuálne Outback veľmi dobrou ponukou, keďže za výbavu Premium zaplatíte 48 500 €. To je približne toľko, koľko zaplatíte za horšie vybavený Golf Alltrack.
Subaru XV na motokrosovej trati
Najmenšie terénne zamerané Subaru som už šoféroval, čo môže byť prekvapením? Asi to, že v minuloročnom teste som mal alternatívu s 1,6-litrovým štvorvalcom. Tento kúsok nalakovaný zlatou farbou má ale dvojlitrový e-Boxer. Ten ponúka omnoho svižnejšie zvezenie a svižnejšie akceleračné parametre. To sa v prípade jazdy po podobnom okruhu reálne hodí. Skúšam preto zastaviť na výjazde do kopca a v tom najstrmšom bode sa bez akýchkoľvek zaváhaní rozbieham. Pri zjazde mi asistuje tradičný systém X-mode, ktorý má v sebe zabudované aj regulovanie rýchlosti z kopca.
Normálne by ma trochu hnevalo, že XV je relatívne malé auto, ale na motokrosovej trati perfektne funguje svetlá výška 220 mm spojená s krátkym rázvorom. Ani v jednom prejazde nedostávam auto do úzkych. Vlastne to som nedostal žiadne z nich a myslel som, že týmto končím. Ale mýlil som sa. Motokrosová trať je až príliš zábavná na to, aby som nepokračoval.
Subaru Forester na motokrosovej trati
Po skúške vo viniciach a naháňaní modelu Solterra som sa teda dostal aj k modelu Forester tu, na motokrosovej tratí. Nedávam tomu veľkú dôležitosť, ale aj tak mám jedno malé prekvapenie. Forester funguje aj v týchto podmienkach úplne fantasticky a zdá sa, že je jedným z najvážnejších vozidiel v celom spektre ponuky automobilky.
Veľkú úlohu v tomto konštatovaní zohráva aj fakt, že už mám naučenú trať, viem kde brzdiť, viem kde ma vynesie, viem kde môžem padnúť do jazierka. Presne tieto veci sú dôležité pre samotnú jazdu a využitie všetkých možností okruhu. Zrazu zisťujem, že ma asi okruhy bavia a že mi stačí zopár zákrut a prevýšení na adrenalín a celkovo dobrý pocit. Ten dobrý pocit mám aj z červeného Forestera, ktorý tu funguje úplne perfektne.
Subaru Solterra na motokrosovej trati
Tá čerešnička na koniec bola vo forme jazdy na motokrosovej tratí s modelom Solterra. Tak akosi podvedome si ťažký elektromobil s traťou príliš nerozumel. Rozdiel svetlej výšky oproti XV je iba 1 cm, ale aj tak sa mi raz podarilo škrtnúť podvozkom. Mám pocit, že aj niektoré výjazdy boli ťažšie aj s ohľadom na použitie ekopneumatík. Tomuto autu viac sedí práve obyčajná cesta a urbanizovaný priestor.
Možno má dostatočný dojazd, možno má dostatočne veľkú batériu, možno bude za rozumnú cenu, ale rozhodne si z génov Subaru zobral len časť. Nemá takú vervu v tomto prostredí ako ktorýkoľvek benzínový protipól. Tým nehovorím, že Solterra je v terénnom prostredí zla, len jednoducho nedosahuje tak fantastické hodnoty ako ostatné modely v aktuálnom terénne zameranom portfóliu.
A ktoré by som si vybral sám pre seba? Najskôr by som bol nalomený na Forester, lebo všetko zvláda úplne perfektne. Ale pohľad do cenníka rozdiel medzi Premium Forestrom a Premium Outbackom hovoril jasnou rečou. Zvolil by som Outback s absolútne plnou výbavou. A chodil výhradne po bočných cestách. Najlepšie tých prašných.