Elektromobilita sa síce rozvíja a onedlho bude našou každodennou povinnosťou, ale stále je opradená mnohými mýtami. Stále sú ľudia, ktorí jej veria menej ako výskytu ufa a tomu, že vo vakcínach sú čipy. Elektromobilita v súčasnosti stále ale prichádza s určitými zmenami. Čo sa deje s batériami po ich poškodení, čo sa s nimi deje po skončení životnosti, čo sa deje s drahými kovmi v nich? Na tieto otázky a ešte jednu prídavnú nám odpovedali odborníci z automobilky Škoda. Poďme si teda pozrieť celý priebeh opráv.
Automobilka Škoda má aktuálne niekoľko servisov, ktoré dokážu servisovať najvyššiu úroveň potrieb elektromobilov. V zásade sú 3 samostatné úrovne, do ktorých servisy patria. Prvá úroveň, ktorú spĺňa každý jeden servis znamená kontakt s 12V sieťou a mechanickými časťami. Táto úroveň dokáže aj vymeniť brzdy a vyriešiť niektoré základné havárie, ktoré sa nedotýkajú batérie. Druhý stupeň prichádza so zložitejším deaktivovaním a vypustením šťavy z vozidla a taktiež dokážete vymontovať batériu. Na to je potrebné odpojiť chladiaci okruh a konektory, ktoré sú pripojené ku batérií. Takisto sa v tomto bode dáva na vozidlo zámok, aby ho nikto neskúšal oživovať. Tretia úroveň je tá, ktorá dokáže už batériu rozobrať. Týchto servisov tretej úrovne nie je 100 % zo všetkých na Slovensku, ale postupne pribúdajú napríklad, keď predajca predá flotilu elektrických vozidiel a následne nechce prenechávať starostlivosť o nej partnerskému servisu.
Jednotlivé úrovne servisov sa nelíšia len požiadavkami na personálne vybavenie, ale aj na vybavenie technológiami a náradím. Vstup do tretieho levelu je preto najdrahší, ale dočasne dokáže pomôcť sám importér, ktorý požičia niektorú výbavu konkrétnemu servisu. Môže to byť napríklad mašina na vyrovnanie stavu nového modulu. Servisy tretej úrovne totiž dokážu rozobrať batériu a dokážu z nej vybrať chybný modul. Modul pozostáva z článkov a je uzavretý. Je to z dôvodu bezpečnosti. Ale aj tak musia pracovníci dbať na všetky pokyny a procesy. Predsa, úraz s jednosmerným prúdom je omnoho horší ako striedavý. Ak sa dá vôbec kvalifikovať podobná nepríjemnosť takýmto spôsobom.
Z doterajších skúsenosti je jasné, že batérie v Enyaqoch a aj v modeloch Citigo sú celkom bezproblémové. Najčastejšie sa v servisoch riešili výmeny modulov pri zvolávacích akciách. Nebolo treba riešiť žiadne reklamácie, ale dokonca, našťastie, ani totálne škody a opravy po výraznejšej nehode.
Takže čo sa stane s batériou Enyaqu keď doslúži? Je to veľmi jednoduché, záruka na batériu 8 rokov alebo 160 000 km a pritom pri 160 000 km má batéria stále okolo 90 % kapacity. Takže je stále použiteľná elektromobile Škoda. Dokonca aj pri 50 % nabíjania rýchlym prúdom. Ak však kapacita klesne pod 80 % v priebehu záruky, tak ju výrobca vymení, alebo opraví na vlastné náklady. Taktiež dokáže opätovne použiť starý kus, ktorý už nespĺňa podmienky použitia v elektromobile. Škoda napríklad takéto batérie stohuje a dáva ich po určitom počte do kontajnerov, ktoré dokážu pomôcť nabíjacím staniciam k vyššiemu výkonu. V preklade to znamená, že ak máte nabíjaciu stanicu s výkonom 50 kW a postavíte k nej sústavu týchto batérií v kontajneri, tak môžete autá nabíjať výkonom až 150 kW, prípadne viac. Enyaq však podporuje 135 kW. Všetko záleží od ich nabitia. To čo sa vybije sa následne nabije v ďalšom menej frekventovanom čase. Ak však dôjde už ku úplnému zlyhaniu batérie, tak má Škoda vytvorený rezervný fond, z ktorého platí recykláciu a rozloženie na pôvodné prvky. Jednotlivé prvky je možné znova použiť, aj keď nie do nových batérií. Na tomto opätovnom využití v procese sa stále pracuje a v budúcnosti je plán mať obrovskú fabriku, kde sa budú batérie recyklovať komplexne.
A aby sme sa dostali do fázy, kedy nie je elektromobilita až tak zásadne drahá, tak Škoda pripravila nový operatívny leasing, ktorý dokáže Enyaq ponúknuť za cenu len o kúsok vyššiu ako má operatívny leasing podobne veľkého modelu Kodiaq. Odbúrava sa tým starosť o náhradné diely, o servis, ale aj o stratu hodnoty pri opätovnom predaji. Treba preto uznať, že Škoda svojmu modelu verí natoľko, že očakáva vysokú zostatkovú hodnotu. Realita je taká, že za Enyaq s výbavou Loft a kapacitu batérie 82 kWh Brutto, 77 kWh netto zaplatíte mesačne 649 eur bez DPH pri kontrakte na 3 roky a 45 000 kilometrov ročne.
Po tomto Mythbusters workshope je asi jasné, že elektromobilita nebude len výstrelom do tmy, bude to stále použiteľnejšia a žiadanejšia alternatíva vo fungovaní dopravy. Len pre pripomenutie, za 500 € dokážete mať Prius na operatívny leasing, elektrický Enyaq stojí len o 149 eur viac. Samozrejme ceny sú bez DPH.