Škoda 1000MB má päťdesiatku

Asi ju videl každý. Niektorí si dokonca pamätajú, ako brázdili cesty Česko-slovenskej socialistickej republiky. Niektorí mali túto ikonu z ČSSR dokonca aj v rodine. A pre niektorých sa stala prvkom sebarealizácie pri reštaurovaní.

Hovoríme o Škode 1000MB. Kompaktné auto pre socialistickú rodinu sa predstavilo presne dnes, 21.3., ale v roku 1964. To znamená, že len necelé dva roky po famóznom Jaguare E-type. Práve toto auto bolo nazývané familiárne eMBéčka, čo Škodovkám ostalo ešte pár rokov aj po ukončení výroby.

Od apríla 1964 do augusta 1969 automobilka vyrobila až 443 tisíc kusov tejto mašiny. Až polovica pritom išla na export. Najexotickejšími destináciami bol Nový Zéland a Austrália. Väčšina kusov mala štvordverovú karosériu, ale od roku 1966 vzniklo aj pár kusov elegantného kupé 1000MBX, ktorý je v súčasnosti zberateľskou raritou.

SKODA 1000MB - 50 years - mid

Už v tom čase používala Škoda usporiadanie, ktoré malo aj Porsche, motor vzadu a pohon zadnej nápravy. Pod oblou kapotou vrčal motor s objemom 988 centimetrov kubických, rozvodom OHV a výkonom 27 kW (37 k). Síce to nevyzerá ako veľa, ale karoséria vážila iba 755 kilogramov. Spotreba v tej dobe skákala medzi siedmymi a ôsmymi litrami na sto kilometrov. Tisícka v ideálnych podmienkach vyvinula až 120 km/h.

Trojpriestorová karoséria sedan bola dlhá 4,17, široká 1,62 a vysoká 1,39 metra. Komfortné malé auto disponovalo batožinovým priestorom s objemom 220 litrov pod prednou kapotou.

eMBéčke gratulujeme! Tiež veríme, že sa nám niekedy podarí aj osobný kontakt s takýmto míľnikom v našich končinách.