Sedem stupňov v BMW. Manuálnych!

BMW je známe svojou automatickou prevodovkou s ôsmymi stupňami od ZF. Porsche prišlo s novým konceptom manuálu. Kedysi stačilo päť stupňov, teraz je požadovaný počet ručne radených aspoň 6. Stuttgartský výrobca športových áut má manuál so siedmymi stupňami, kde sedmička je na zníženie otáčok a spotreby vo vyšších rýchlostiach.

BMW má však dlhodobé plány ešte zaujímavejšie. Po sedemstupňovom manuáli vraj môže prísť aj osem a deväťstupňový. Problém zlého zaradenia prevodu by mal riešiť systém, ktorý dovolí zvoliť iba z niekoľkých stupňov naokolo. Z trojky na sedmičku to asi možné nebude. Základom bude magnetoreologická a elektroreologická tekutina v prevodovke okolo radiacej kulisy, ktorá bude prispôsobovať dráhy, aby nedošlo k zámene prevodov. Monitorovať ju bude niekoľko senzorov, podľa ktorých bude aplikované magnetické pole a elektrický prúd meniaci viskozitu kvapaliny. Tým sa fyzicky zabráni zlému preradeniu.

Technológia je použiteľná až do ôsmych prevodových stupňov. Vodič pritom používa radiacu páku a klasicky aj spojku, ale riadiaca jednotka dovolí preradiť iba na niektoré prevodové stupne, čím zabráni rozbehnutiu motora nad sféry obmedzovača otáčok.

BMW pracuje aj na technológii Shift by Wire, kde kombinuje najlepšie z automatického a manuálneho sveta. Teda aspoň to tvrdí. Bude to niečo ako prevodovka SMG, bez spojky, ale s normálnou kulisou radenia ponúkajúcou až 9 prevodových stupňov.

Točí sa vám z toho hlava? Nám tiež. Ale prevodovky s viacerými prevodmi už existujú. V kamiónoch sa používa dvojité háčko. Radíte 1-2-3-4 a potom prepnete prepínač na vysoké prevody a postupujete 5-6-7-8 a každý je naviac s redukciou. Takže teoreticky celkovo 16. Tam sa dúfame že s osobnými autami nedostaneme. Šesťstupňová prevodovka je celkom blbuvzdorná, uvidíme, aké budú tieto výmysly.

Zdroj/Source: e90post.com