Reportáž BMW M Hype Driving: Ako som dal 508 metrov v drifte na Silesiaringu


Áno, bolo to v kruhu a na BMW M2. Tým by sa dalo zosumarizovať čo najviac sa mi podarilo na tomto okruhu. Ale zďaleka to nebolo všetko. BMW organizuje pre svojich zákazníkov udalosti, ktoré z nich majú spraviť lepších vodičov, prípadne ich majú posunúť vo vedomostiach o ostrej jazde. Ja som sa zúčastnil BMW M Hype Driving Tour na okruhu Silesia Ring v susednom Poľsku, kúsok od Katovíc. Ako toto podujatie prebieha?

Prvé po registrácii máme ozrejmenie pravidiel. Čo to znamená? Inštruktori nám povedia ako sa máme správať, ako nastaviť sedadlá, čo je to APEX a hlavne to, že máme počúvať ľudí z vysielačiek. Sú to celkom logické veci, na ktoré som zvyknutý z iných podujatí, ale nie všetci sú z rovnakej sekcie života. Vlastne novinári sme tu len dvaja. Ja a Jozef z Breaku.

Prvá disciplína, ktorá odštartuje dnešný deň je drift. A priznávam, bez mučenia, driftovanie nejako extrémne nemusím. Áno, niektoré autá nechám skĺznuť zadnou účasťou na rozjazde, ale ísť bokom nejako extrémne dlho ma zatiaľ nechytilo. Možno až do tohoto momentu. Sadám za volant M2 a hneď prvá snaha o prejdenie kruhu driftom končí samostatným kruhom, ktorý robím vlastne na mieste. Áno, pretáčam sa dokola.

BMW Silesiaring

Lenže postupne sa mi darí s M2 pracovať lepšie a už chápem ako treba auto držať v jazde bokom. Výsledok? Dva kruhy a 508 metrov v drifte, päť hviezdičiek v merači vozidla. Zaujímavosťou môže byť, že väčšina ľudí robila jazdy na jednotke, mňa inštruktor poslal rovno na druhý prevodový stupeň. Áno, je to pomaly, ale hlavne bezpečne. Veď cieľom nebolo trhať rekordy, ale naučiť sa. Ja som sa zjavne naučil.

Po driftoch presadám do M4 Competition a prichádzam na slalom. Slalom v tomto poňatí znamená jazdu tam okolo kuželov, otočku 180° a naspäť tiež rovnakým štýlom. Príde mi, že tu by som asi autá vymenil. M4 Competition by som dal na drifty, lebo má dlhší rázvor a je viac času rozmýšľať a na slalom by som dal obratnejšiu M2, ktorá je síce len o kúsok ľahšia, ale je kratšia s kratším rázvorom.

Môj úvodný čas s BMW M4 Competition nie je príliš slávny. Dostáva sa na 27,2 sekundy. Aspoň je čas a priestor na zlepšenie. Postupne sa dostávam nižšie a nižšie až vo finále beriem métu označenú presne číslom 24 sekúnd bez stotín. Celkom pekné zlepšenie za približne hodinu. 

BMW Silesiaring

V rámci môjho zlepšovania ale aj alternujem nastavenia. BMW M4 má niekoľko rôznych štýlov, ale mne najlepšie na slalom sedí športové nastavenie, nie to najextrémnejšie, ale skôr bežné. Prečo? Preto, že v tomto nastavení je auto plynulejšie a pri slalome nepotrebujete maximálnu akceleráciu, nepotrebujete výbušnosť motora ako na okruhu, potrebujete skôr plynule prejsť cez celé ihrisko. 

Po obede nasleduje ďalšia disciplína. Sadám si do M3 Competition a idem jazdiť skrátenú verziu okruhu Silesiaring. Tento okruh, kúsok od poľského Opole, je príjemný, ale je trochu 2D. Je v jednej rovine bez akýchkoľvek kopcov. Na jednu stranu tento princíp funguje, ale postupne sa môže zdať trochu nudný. Podobne ako Slovakia Ring. Ja mám radšej 3D okruhy.

Ale späť do M3 Competition. Je ich tu 5 a šieste šoféruje inštruktor. Všetci ideme pekne za inštruktorom a po každom kole sa striedame, aby sme nabrali aj rýchlosť, ak by bol náhodou niekto pomalší. Každý inštruktor sa prispôsobuje tomu ako má jazdiť podľa vozidla za sebou. Tu jasne prichádza do rovnice raňajší výukový štýl hovoriaci o nájazdoch do zákrut o posunutom vrchole zákruty a o drsnom zaobchádzaní s plynom. Kto počúval a previedol to do reality, ten vyhral. Aj keď jazda za inštruktorom vyzerá spočiatku ako nuda, v momente ako sa dostávam za inštruktorské vozidlo, je všetko inak. Zrazu je rýchlosť vyššia, inštruktora trochu tlačím a jemne utekáme zvyšku skupiny. Práve toto je najadrenalínovejšia časť jazdy na okruhu.

BMW Silesiaring

A keď hovorím o adrenalíne, tak počas driftov pre mňa prichádza BMW X5M Competition, ktoré ma vezie na niečo, čo sa volá BMW M Mixed Reality. Je to niečo na štýl kombinácie reálnj jazdy s počítačovou simuláciou. Ako to? Sadám do M2, ktorá je špeciálne upravená práve tento štýl je použitý v Európe asi druhýkrát. Sadám do auta, na oči si dávam okuliare virtuálnej reality, kalibrujem všetko a dostávam sa do virtuálneho sveta okruhu. Ale stále mám v rukách BMW M2, ktoré riadim ako normálne auto. Áno, na toto treba masívny priestor, ktorý je kompatibilný s takouto jazdou. Pripadám si ako by som išiel v M2 na okruhu s Mario Kart. Zbieram bodíky a snažím sa ísť čo najrýchlejšie. Prvé kolo je také vlažné, zvykám si, ale druhé už idem celkom svižne.

Posledným bodom programu je jazda na vylepšenom BMW XM po cestách okolo okruhu. Toto je najviac ukľudňujúca časť, aj keď občas využívam možnosti zrýchlenia tohto obrovského vozidla. BMW má takýto program pre svojich zákazníkov. A ak dostanete pozvánku, tak sa určite na podujatie vyberte, lebo je to zábava a poučenie v jednom. Viete lepšie nabiehať do zákrut, ale zároveň viete aj ako si máte poriadne nastaviť volant a sedadlo.