Zdieľaná ekonomika je téma diskutovaná stále častejšie. Automobily sú ideálny kandidát na ohnivko v tejto reťazi. Renault ponúka súbor inovatívnych riešení, ktoré prispievajú najmä k ekologickej udržateľnosti v rozmáhajúcej sa urbanizácií.
Renault Morphoz Concept je odpoveďou na stále naliehavejšiu otázku, ako zabezpečiť odľahčenie preplnených miest, zaťaženého ovzdušia, zvýšené nároky na energiu a odpady. Morphoz je crossover plne prispôsobiteľný potrebám a požiadavkám spotrebiteľov, či už z hľadiska dojazdu, výkonu, ako aj interiéru. Samozrejmosťou je elektrická energia z batérií, ktorá automobil poháňa. Bezemisný chod ale nie je tak priateľský k prírode, ako sa na prvý pohľad možno zdá. Environmentálna záťaž pri výrobe akumulátorov je značná, s koncom ich životnosti ešte narastá, keďže nejestvuje šetrný spôsob ich likvidácie. V Renaulte však vyriešili aj tento problém, batérie dostanú druhú šancu, rovnako aj množstvo recyklovaných materiálov použitých v interiéri.
Základom konceptu je 100% elektrická platforma CMF-EV, ktorá bude použitá vo viacerých modeloch zo skupiny Renault Family Petal. Dizajn je tradične futuristický, prvky kupé, limuzíny, SUV sa tu miešajú v snahe ponúknuť atraktívny, no zároveň maximálne praktický model. Zabudnite na kľúče alebo vstupné karty, pre otvorenie a ovládanie postačí smartphone a aplikácia generujúca prístupový kód. Vozidlo samé rozpozná vodiča a prispôsobí sa jeho nastaveniam pre dosiahnutie maxima komfortu. Stiera myšlienku, že vozidlo je výlučne osobným vlastníctvom a podporuje filozofiu „radšej požičať ako zahlcovať“. Odvážny a ambiciózny plán je „rastúca“ koncepcia, zminimalizovaná verzia vhodná len do mesta, kde je objemná karoséria na príťaž, no tá dokáže vyrásť na väčšiu pre rodinné výlety mimo miest, vďaka do seba zapadajúcim, teleskopickým prvkom karosérie . Podľa potreby je možné zmeniť aj konfiguráciu sedadiel vrátane smerovej orientácie, na toto všetko stačí len niekoľko gest, ktoré dajú do pohybu vyžiadané prvky nastavenia. Vnútri sa rozprestrie digitálny svet, ktorý ponúka plnú konektivitu pre všetkých pasažierov. Vozidlo je možné vďaka umelej inteligencií ovládať dotykovými panelmi, gestami ale aj hlasom. Centrálne umiestnený horizontálny panel medzi sedadlami umožňuje socializáciu medzi pasažiermi cez systém Multi Sense.
V Renault-e hovoria o ekosystéme, v ktorom je zabezpečená udržateľnosť a kontinuita. Ekosystémom nazývajú samotnú technológiu, systém zdieľania, no zašli až do myšlienky celých Smart Cities. Silným prvkom je aj bezpečnosť, autonómny režim tretieho stupňa zabezpečí beznehodový priebeh jazdy. Ten je možné aktivovať na predurčených cestách alebo v dopravných zápchach, no vodič musí byť stále schopný prevziať riadenie. V prípade manuálneho režimu je k dispozícií množstvo snímačov podávajúcich informácie umelej inteligencií, ktorá aktívne upozorňuje vodiča na chodcov, cyklistov alebo blížiace sa riziko kolízie. V autonómnom režime vodičovi informácie sprostredkúva 10,2 palcový displej v strede volantu, pri manuálnom režime sa ale aktivuje prístrojová doska a zobrazuje štandardné potrebné informácie.
Ďalším významným smart riešením je zdieľanie batérií. Tie nebudú konvenčne zabudované vo vozidle natrvalo, plánom je zostrojiť sieť staníc, kde momentálne nepoužívané batérie viete odložiť. Tie sa v nich môžu nabíjať z obnoviteľných zdrojov, no pri nedostatku energie vo verejnej sieti ju dokážu poslať naspäť a poslúžiť tak ako zdroj pre domácnosti alebo verejné priestranstvá. Rovnaký systém chcú ponúknuť aj priamo domácnostiam, kedy zaparkované vozidlo dokáže svoju uloženú energiu využiť na napájanie spotrebičov. Samozrejme, primárne budú batérie z nabíjacej stanice k dispozícií na výmenu v Morphoz Concept, klesne tak produkcia nových akumulátorov, zníži sa aj ich potrebná kapacita. Ponúkaný dojazd v závislosti na verzií sa bude pohybovať od 400 km pri 40 kW akumulátore po 700 km s prídavným 50 kW akumulátorom na jednu výmenu batérií, alebo ich nabitie.
Umiestnenie batérií zospodu pod podlahou umožňuje maximálne efektívne využiť vnútorný priestor pre pohodlie pasažierov. Ten sa otvoril najmä vďaka absencií konvenčného motoru a prevodovky, podlaha je tak rovná, priestor na nohy veľkorysý. Mestská verzia City bude mať dĺžku 4 400 mm s rázvorom 2 730 mm. Verzia Travel narastie na 4 800 mm, rázvor sa predĺži na hodnotu 2 930 mm. Otvorí sa tak nielen väčší priestor v kabíne ale aj na batožinu.
Všadeprítomné LED osvetlenie je mierne prehnané, ale uznávame, že ide o prezentáciu celého radu riešení, čo si zaslúži nekonvenčnú a výraznú prezentáciu. To sa naviac mení v závislosti od zvoleného režimu. Karoséria dostala výrazné farebné prevedenie Ivory Gold s detailami vo farbe Electric Yellow, ktoré kontrastujú s lesklým čiernym interiérom. Nemenej výrazné sú 22 palcové disky kolies, zakrytované aby čo najviac znížili odpor, nepriateľa elektrických vozidiel. Vodič má pre ovládanie k dispozícií OLED displej so šírkou 800 mm.
Časový horizont pre doladenie a spustenie týchto riešení je rok 2025. Čas dnes akoby plynul rýchlejšie a potreba udržateľných riešení je stále naliehavejšia. Renault konceptom Morphoz prispieva vlastnými, treba ich však pretaviť do reality a bežnej praxe.