Volkswagen zorganizoval akciu s názvom R days, ktorá má ukázať, čo dokážu modely tejto divízie. Nie je to náhoda, lebo práve R-ková divízia oslavuje tento rok 20 rokov od svojho vzniku. Vtedy prvýkrát vyšiel Golf s týmto označením, konkrétne to bola štvrtá generácia a už takmer ikonický Golf R32. A v duchu dvadsiatky sa nesú aj aktuálne vylepšenia všetkých modelov s dvojlitrovým agregátom.
Každý R-kovy model, okrem Touaregu, získava vďaka jubileu 20 koní naviac. To je v prepočte 14,7 kW, ak preferujete metrický systém jednotiek. Pre väčšinu modelov ešte pribudol aj upravený obmedzovač rýchlosti. Už nie je nastavený na 250, ale umožňuje autám dosiahnuť rýchlosť až 270 km/h. V prípade Golfov je toto zvýšenie v rámci balíka R-Performance a pre Arteon je takéto posunutie obmedzovača v príplatkovej výbave. Áno, je to hlavne slovíčko do bitky pri porovnaní s nemeckými prémiovými modelmi, ale v krčme to bude stále viac ako dohodnutých 250 km/h.
Pondelkový večer po 350 kilometroch sa niesol v znamení brífingu a tlačových konferencií k jednotlivým vylepšeniam. Jazdy začínajú až ráno. O ôsmej čakám na prvé auto, ktorým je Volkswagen Tiguan R. Najskôr som v rozpakoch a rozmýšľam, načo je Tiguan R vlastne vhodný. Prelet cez uzavretý úsek trate a následne civilizované presuny na pit stop ukazujú, že práve toto vyladené SUV je vhodné reálne na všetko a na každý deň. Je z neho dostatočne komfortné vozidlo, za čo môže určite aj systém adaptívneho podvozku DCC a tiež neuveriteľne rýchle. Popri tom dokáže jazdiť reálne s prijateľnou spotrebou do 9 litrov.
Výmena vozidiel znamená, že mám kľúčiky od Golfu R Variant. Ostré kombi s pohonom všetkých štyroch kolies má, tak ako Tiguan, špeciálny zadný diferenciál, ale má aj možnosť driftovacieho režimu. Takýto systém som už skúšal na Cupre Formentor VZ5 a, priznám sa, vôbec ma neoslovil. Preto si skôr užívam presnú jazdu v špeciálnom nastavení pre okruh Nürburgring. Všetko je vybičované na maximum a najšportovejšie, okrem podvozku, ktorý dostal naladenie vhodné na slávny okruh a tým pádom aj na slovenské cesty. Nie všade je predsa dokonalý asfalt. Následná jazda na krátkom Golfe R odhalila jednu zásadnú rozdielnosť modelov. Golf R môže mať príplatkový titánový výfukový systém od firmy Akrapović znie hlbšie, menej plechovo a omnoho naliehavejšie. Výfuk síce stojí 3 600 eur, ale určite túto investíciu nikdy neoľutujete.
Ďalšie presadnutie mi dáva do rúk volant v Arteone R Shooting Brake. Tento model je najväčším v nízkej ponuke automobilky a skôr ako športové náčinie pôsobí ako vynikajúce GT. Veď predsa dokáže ostrú jazdu, pri ktorej nádherne počuť výfuk, lepšie ako pri Golfe R Variant, ale zároveň ponúka dostatočný komfort aj na 20-palcových zliatinových diskoch, plus svláda jazdiť s priemernou spotrebou okolo 8 litrov na 100 kilometrov. Stále sa bavíme o vozidle, ktoré je vybavené športovo naladeným agregátom s výkonom 235 kW (320 k). Ak by ste chceli vedieť cenu, za koľko sa dá kúpiť, tak začína na necelých 62 000 eurách. Kus so slovenským evidenčným číslom stál 71 000 eur a nemecký a maďarský boli za 77 000 eur.
Dve jazdy na Arteonoch s rôznymi výbavami a prichádzam do finále dňa. To je v znamení ďalšieho SUV Volkswagen T-Roc R. Aj tento môže mať výfukový systém Akrapović, čo ho stavia do podobnej pozície ako Golf R a Tiguan R. Ale, Nanešťastie, tento konkrétny kus ho nemá. Nanešťastie? Veď znie vynikajúco. Má kratšie výfukové rúry ako Golf R Variant a tým pádom dokáže poskytnúť trošku lepší zvukový prejav. Neberte to negatívne, aj zvukový prejav Golfu R Variant je, na súčasnú dobu, fantastický a dokážete si v ňom dokonca zvoliť aj možnosť nedopĺňať umelé zvuky do audiosústavy. Lenže ak môžem porovnať jednotlivé zvuky, tak Akrapović vyhráva na celej čiare. Ak si kupujete R-ko a je v ponuke, tak neváhajte ani sekundu. Jediný model, ktorý som v testovacej flotile nemal je Volkswagen Touareg R. Ten využíva trojlitrový šesťvalec kombinovaný s elektromotorom a je už úplne iné zviera ako tieto dvojlitrové modely.