Autonómne autá sú trochu nuda. V určitom momente vás zabijú. Radšej jedného majiteľa ako dvoch cyklistov. Hnusná, ale jasná matematika. Takže sú úplná volovina. Aspoň zatiaľ. Čo ale nie je úplná hovadina je autonómny kamión.
No, to, čo Freightliner ukazuje ako autonómny kamión až tak autonómne nie je. Vodič je stále potrebný. Kamión na diaľnici vďaka systému Highway Pilot dokáže držať smer auta medzi pruhmi a vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla. Na kamión dobré, ale takéto autonómne vozidlo sme po jednom hacku už na test mali. Okrem toho oba systémy sú aj v bežnom modeli Cascadia a v Mercedese Actros. Takže nový Freightliner Inspiration dokáže udržiavať povolenú rýchlosť, zastaviť, brzdiť a držať pruhy. Nedokáže sa pripojiť na diaľnicu a lokálne cesty sú preň španielska dedina.
Ale nič nebráni tomu, aby sa ako autonómne vozidlo s evidenčným číslom autonómneho vozidla používalo v americkej Nevade. Povoleniu však predchádzalo 16 tisíc kilometrov na testovacom okruhu v nemeckom Papenburgu.
Daimler prehlásil, že ako sa Ispiration dostane na diaľnicu, aktivuje systém, vodič má voľno. Teda až do momentu ako bude potrebovať zliezť. Takže v USA je v pohode, v Nemecku tiež, v Švajčiarsku tiež, ale na Slovensku s 400 kilometrami diaľnic by asi zmysel nemal.
Autonómna jazda je okrem menšej únavy vodiča prinesie aj nižšiu spotrebu paliva a optimalizované emisie CO2.