Prvá jazda: Volkswagen Golf R je naozaj divoké zviera

Volkswagen Golf ôsmej generácie je pre mnohých synonymom etalónu hatchbackov nižšej strednej triedy. Ale aj napriek tomu môžu základnej verzie pôsobiť trochu nudne. Proti tomuto tvrdeniu, že Golf celkovo môže byť nudný určite bojujú verzie GTI, Alltrack, ale aj Golf R. Práve posledne menovaný je pozicovaný úplne na vrchole ponuky modelu a je tam úplne právom.

Golf R patrí medzi R-kové modely, ktoré majú dvojlitrový motor a tým pádom aj jemu pribudlo aktuálne 14 kW (20 k) naviac, ale aj možnosť zvýšiť maximálnu rýchlosť s balíkom R performance o 20 km/h. To by znamenalo, že s týmto hothatchom, ktorý má aj výrazné krídlo nad zadným oknom, sa dá ísť rýchlosťou až 270 km/h. Skôr ako reálne využitie v tom vidím pub ammo do hádok ktorý hothatch je najviac. Alebo potom má informácia využitie v klasickej hre kvarteto.

Pohľad na nový Golf okamžite hovorí, že R-ko nie je nudné. Agresívny predný nárazník a agresívny zadný nárazník sú doménou nielen hatchbacku, ale aj kombi s označením Variant. Áno, aj to je dostupné s najvýkonnejším motorom. Pre hatchback však prichádza aj spomenuté obrovské krídlo nad zadným oknom. Reálne sa zdá, že dizajnéri mali v hlave práve R-kové a GTI-čkové modely, keď vytvárali dizajn novej generácie obľúbeného modelu, ktorý patrí medzi najpredávanejšie vozidlá v Európe.

Kým zvonka ešte pribúda nový design diskov a logo R miesto obligátneho nápisu Golf pod logom na zadnom veku kufra, vnútri sú tiež jemné úpravy, aby Golf pôsobil ešte dynamickejšie a brutálnejšie už keď stojí. Tými sú, samozrejme, iné predné sedadlá s veľkým logom R na operadle a tiež tvary s výrazne zväčšenými bočnicami, aby telo nelietalo v zákrute. Volant má na ramenách miesta s ovládaním rôznych funkcií dotykovými plochami. Na ploche pod ľavým palcom pribudlo špecifické tlačidlo R, ktoré má iba verzia R, logicky. Je to tlačidlo na prepínanie režimov. Normálnym stlačením si môžete prepínať medzi jednotlivými režimami, pri dlhšom stlačení prejde rovno na režim Race. Ten má 3 samostatné podrežimy. Zaujímavý je Special, ktorý je nastavený tak, aby čo najlepšie fungoval na Nürburgringu. Všetko je vybičované na maximum, akurát podvozok nie je nastavený tvrdo, ale je mäkší. Režim Drift je asi úplne zrejmé, čo bude robiť.

No dobre, ale tieto autá sú o jazde. Ako Golf R, tak Golf R Variant sú performance modelmi, či skôr performance verziami modelov. Z bežného Golfu sa stáva úplne iný automobil a môže za to aj výkon 235 kW (320 k), ale hlavne podvozok a jeho nastavenie. Špeciálny zadný diferenciál má aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi zadné kolesá a aj medzi nápravami je niečo podobné. Vďaka tomu dokáže auto driftovať. Kto by to však robil? Na videu to vyzerá fajn, keď sa chcete pochváliť pred kamarátmi pred krčmou tiež fajn, ale reálne v bežnom svete toto využitie naozaj nemá. Pritom Golf R je vozidlo, ktoré dokáže ísť tak brutálne čistú stopu, že mi režim drift ani na um neprišiel.

Preťaženia v zákrutách sú naozaj slušné a to najmä na krátkom Golf R na letných pneumatikách. Golf R Variant na zimných ukazuje na výjazde trochu nedotáčavosti a pod plynom sa mení na trochu pretáčavé vozidlo. Je to presne to, čo od takéhoto auta očakávam a neprekvapuje ma to. Tieto efekty však prichádzajú pri prílišnom prestrelení nájazdovej rýchlosti. Inak sú obe karosérie dlho neutrálne, pričom kombi sa zdá ešte neutrálnejšie kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti.

To, čo by ma viac ťahalo krátkemu modelu Golf R je možnosť doplatiť za výborný výfukový systém od slovinskej firmy Akrapović, iba za 3600 eur. Toto výfukové potrubie a celkovo koniec sústavy stojí za každé jedno euro a vytvára naozaj mohutný a hrubý hlboký tón pri jazde. Oproti tomu kombi, ktoré tieto vylepšenia mať nemôže má trochu plechový zvuk. Ak by som ale predtým nepočul práve sústavu od príplatkového súrodenca, tak by som povedal že aj klasický Golf R Variant má veľmi príjemné naladenie výfuku.

Na to, že Golfy R sú naozaj športovými modelmi je jazda v klasickom komfortom režime príjemná a Golf R je vlastne celkom použiteľný aj na každý deň. Samozrejme, v športovom režime sa všetko trochu pritvrdzuje, ale stále sa dá žiť aj s týmto nastavením. Základná cena Golfu R je 48 390 eur, pričom testovaný model stojí, s príplatkami, 60 230 eur. Naproti tomu kombi ktoré je striedmejšie vybavené je o niečo lacnejšie. Má výbavu iba za 9 000 eur a základná cena je 49 290 eur.

A ako je to s konkurenciou? Golf R má vlastne len pár konkurentov a všetkých z prémiovej sekcie trhu. Jedným z nich je určite Mercedes-AMG A35, druhým BMW M135i a tretím Audi S3. Pri verzii kombi je konkurentov ešte menej, keďže BMW ani Audi nič podobné neponúkajú. Takže ako alternatíva by sa mohol zdať maximálne Mercedes-AMG CLA35 Shooting Brake s rovnakým motorom ako má 35-kové Áčko.