Mercedes minulou generáciou preskupil usporiadanie najmenšieho modelu, triedy A. A zjavne sa táto nová koncepcia osvedčila. Sendvičová konštrukcia prvých dvoch generácií bola náročnejšia na výrobu a to zvyšovalo náklady. Pri hatcbhacku táto náročnejšia konštrukcia odpadáva. A aj štvrtá generácia modelu ostáva hatchbackom.
Ako sa často stáva, nová generácia Áčka narástla. Na dĺžku pribudlo celých 12 centimetrov. Tri centimetre pribudli na rázvore, čo sa pozitívne prejavilo v priestore na nohy zadných pasažierov. Nárast zaznamenal aj batožinový priestor. Toto je dokonca vidieť aj voľným okom. Zväčšila sa aj šírka auta, ale celkovo so zrkadlami je, vďaka ich odlišnej konštrukcii a uchyteniu, šírka menšia.
Zvonka je jasná príbuznosť s novým CLS. Malé svetlá dávajú hatchbacku dynamickejšie tvary ako mal predchodca. Zadné horizontálne svetlá sú rozdelené na dve časti, čo pomohlo pri zväčšovaní nakladacieho otvoru batožinového priestoru.
Ale najzásadnejšou zmenou je interiér. Ten je úplne iný ako všetko, čo asi existuje. Široký displej má dve časti. Jedna z nich je dotyková. Mercedes sa zbavil ovládacieho kolieska, ale dotykový segment ostal aj na stredovom tuneli. Dá sa naň rýchlo zvyknúť, ale koliesko bolo intuitívnejšie a ovládateľnejšie aj bez pohľadov. Ovláda aj navigáciu, ktorá podporuje rozšírenú realitu. Táto sa prejavuje tak, že na displej je prepojený obraz z prednej kamery a do neho priamo systém umiestňuje navigačné pokyny. Je to prehľadné a ľahko pochopiteľné. Môžeme tvrdiť, že prešvihnúť odbočku s týmto systémom bude takmer nemožné.
Úplnou revolúciou je nové rozhranie MBUX – Mercedes-Benz User Experience. V rámci neho dokážete všetko ovládať hlasom. A stačí osloviť auto spojením „Hej, Mercedes“. Následne môžete povedať svoje želania a dať pokyny. Upravíte teplotu, vyhrievanie sedadiel, osvetlenie, vlastne všetko dokážete hlasom vyriešiť. Keď máte na displejoch Slovenčinu, tak komunikujete po anglicky. Ak však zvolíte Češtinu, tak aj povely môžete zadávať po česky. S autom sa tak môžete porozprávať, nikdy nebudete sami. Reálne sa všetko dá ovládať aj iným spôsobom, ale tento je zaujímavý. Vraj má pribudnúť update, ktorý povolí vyhľadávať aj na internete a tiež budete môcť zmeniť oslovenie. Ak by vám táto komunikácia bola málo, tak môžete využiť online služby Mercedes Me, kde operátor dokáže odoslať napríklad najlepšiu trasu bez kolón priamo do vášho auta.
Počas jázd sme skúsili dve verzie modelu. Prvá bola benzínová A200. Nenechajte sa zmiasť označením. Auto poháňa 1,3-litrový štvorvalec. Číslo 200 je už len intervalové označenie podľa výkonu. Dosahuje 120 kW (163 k) pri 5500 otáčkach. Spojený bol s automatickou prevodovkou. Tá niekedy točila vyššie ako by agregátu sedelo, ale inak bola kombinácia celkom podarená. Práve A200 s príplatkovými kolesami malo aj multilink zadnú nápravu. Tá ponúka lepšie držanie kolies na ceste najmä pri prejazdoch horších úsekov. Cena tejto verzie, na fotkách sivej matnej, bola 52-tisíc eur.
Druhá verzia, ktorá nám prišla do rúk bola A180d. Prepracovaný 1,5-litrový naftový štvorvalec má výkon 85 kW (115 k) a dá sa povedať, že aj dobrý zvuk. S automatom je asi ešte lepšie zladený ako benzínový protikus. Cítiť menej výkonu, ale auto sa chová naozaj výborne. Dokonca aj s vlečnou zadnou nápravou je úplne v poriadku. Pod komfort sa určite podpísali aj menšie zliatinové disky. Kým A200 malo osemnástky, A180d iba sedemnástky. A možno práve menšie kolesá sú aj lepšou voľbou. Auto je s nimi čitateľnejšie na hrane. Avšak to mohlo byť spôsobené aj pneumatikami. Slabšie vybavená verzia s lesklou sivou metalízou mala cenníkovú cenu 36-tisíc eur.
Mercedes nekončí týmito motormi. Onedlho, už tento mesiac (07/2018) pribudne dvojliter na benzín A250 s 165 kW (225 k). Koncom roka sa na trhu objaví aj verzia AMG A35 4Matic, ktorá bude mať až 225 kW (306 k).