Presne v závere tohto leta sme boli pozvaní na zoznámenie sa s novým Santa Fe u nás na Slovensku, v krásnom prostredí Liptovskej Mary a blízkeho okolia. Bola to dvojdňová akcia blízko hôr, tak sme zbalili veci na chladnejšie počasie a štvrtok ráno počkali na náš odvoz. Kolega z druhej redakcie nás vyzdvihol rovno doma, s novým Santa Fe, v nádhernej červenej farbe. „Krajší ani nemohol byť,“ sme si hneď na úvod povedali. Po pár kilometroch začala diskusia a porovnávanie s tým predchádzajúcim. Zo sedadla spolujazdca sme mohli len skonštatovať, pohodlie posádky sa opäť o nejakú tú pomyslenú úroveň zlepšilo. Výhľad z auta je super, nemáte pocit, že by ste s ním nezvládli nástrahy veľkomesta, ako malé parkovacie miesta. Interiér s koženými sedačkami a zladením dohneda pôsobil luxusne. Vzory na nich sú použité aj na krytoch reproduktorov a dotvárajú celkový super dojem zo spracovania interiéru. Stredový panel dostal úplne nový tvar, s prehľadným rozmiestnením tlačidiel, ktoré nepodľahli trendu a nepreskočili na vlnu ovládania pomocou displeja. Aj ten je samozrejme nový, nezabudlo sa naň, no absolútnou novinkou je Head-up displej pred vodičom s uhlopriečkou 8 palcov, ktorý zobrazuje plnohodnotne na čelné sklo pokyny navigácie, stav paliva, alebo informácie o bezpečnostných prvkoch.Vďaka najvyššej svietivosti v triede vyše 10 000 candela na štvorcový meter HUD zaručuje vynikajúcu viditeľnosť vo všetkých svetelných podmienkach.
Ako aj pri prezentácií odznelo, Hyundai nerobí kroky, ale skoky. Mali sme tú možnosť odjazdiť si kilometre s predchádzajúcim Santa Fe a už vtedy bolo auto super, ale čo je z neho teraz? Veľké rodinné SUV, s ktorým sa nebude hanbiť žiaden majiteľ zapojiť do debaty, prečo práve kórejské auto a nie jedno z ponuky tých prémiovo známych značiek. Aby splnil najvyššie európske bezpečnostné štandardy, Hyundai Santa Fe štvrtej generácie, prichádza s jedným z najlepších kompletov bezpečnostných technológií Hyundai SmartSense. Zahŕňa systémy Blind-Spot Collision Warning, Forward Collision-Avoidance Assist s detekciou chodcov, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Rear Occupant Alert, Safety Exit Assist a Speed Limit Info Function. Spomedzi nich musíme určite spomenúť Safety Exit Assist rovno na príklade. Veziete deti do školy, čaká vás ťažký deň a lúčite sa s nimi pred školou. Chystajú sa vystúpiť, no v tom prichádza zozadu auto a samozrejme je neskoro na to, aby ste zakričali neotváraj tie dvere. Na to ale myslí Santa Fe a uzamkne ich. Jednoduchý nápad na nový prvok, no môže zachrániť životy, alebo minimálne zdravie. Ďalším z užitočných asistentov je jednoznačne aj Rear Occupant Alert, ktorý sme si vyskúšali, pre istotu, rovno na mieste. Určite ste počuli o smutných príbehoch zabudnutých detí alebo domácich miláčikov v aute. Pri zastavení vozidla vás Santa Fe najprv upozorní aby ste si skontrolovali priestor za vami, ak aj tak auto opustíte, po zamknutí a preskenovaní priestoru ultrazvukovými snímačmi vás upozorní zvukovými signálmi alarmu. Ale Santa Fe nie je len o bezpečnostných prvkoch.
Za volantom sa vodič cíti rovnako dobre ako zvyšok posádky na svojich miestach, zvykne si na jazdu so Santa Fe behom pár minút. Odpor volantu je dobrý, ľahko sa s autom manévruje a vďaka novým technológiám vodičovi stačí len sledovať cestu a zaradiť Dčko. Medzi novinky v tomto aute patrí určite režim SMART, ktorý podľa štýlu jazdy prepína režimy Eco,Comfort a Sport. Systém pohonu všetkých kolies Hyundai HTRAC variabilne reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá.V športovom režime HTRAC zlepšuje akceleráciu kedy prenáša do 50 % krútiaceho momentu na zadné kolesá. V komfortnom režime zlepšuje stabilitu kedy prenáša na zadné kolesá do 35 % krútiaceho momentu. V ekonomickom režime HTRAC znižuje spotrebu paliva keď celý krútiaci moment motora prenáša iba na predné kolesá. Základný naftový motor 2,0 CRDi je na výber v dvoch modifikáciách, s výkonom 110 kW (150 k) a 136 kW (185 k), obe dosahujú rovnaký maximálny krútiaci moment 400 Nm. Motory sa môžu kombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a to s pohonom predných i všetkých kolies alebo s novovyvinutou 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Väčší turbodiesel 2,2 CRDi s výkonom 147 kW (200 k) a maximálnym krútiacim momentom 440 Nm je k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v obidvoch prípadoch s pohonom predných alebo všetkých kolies. Benzínový štvorvalec 2.4 GDI s priamym vstrekovaním paliva dosahuje výkon 136 kW (185 k) a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Tento motor sa štandardne montuje so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.Keďže štatistiky hovoria jasne, minulú generáciu si takmer všetci kúpili v plnej výbave, tak aj my sme jazdili ten naj, s naftovým motorom v silnejšej modifikácií. S prihliadnutím na to, že sa predáva aj 7- miestna verzia, pár koníkov naviac by bolo ideálnych a nebolo by mu už čo vytknúť.
Santa Fe predstavuje pre značku 4 živly a v tomto duchu sa niesol aj program akcie. Na úvod sme mali plavbu po Liptovskej Mare katamaranom, čo bol vďaka krásnemu počasiu pekný zážitok, ale ešte nie ten najlepší. Ten nás čakal hneď ako prvých a po plavbe sme absolvovali let vrtuľníkom. Neopísateľný zážitok, zopakovali by sme si ho určite znova. Pár výhľadov z letu nájdete aj nižšie v galérií. Po ňom sme si vybrali trasu na testovacie jazdy, nasadli opäť do krásneho, červeného Santa Fe a vyrazili sme preskúmať okolie. Rozbité cesty ani mierny terén neubrali na komforte z jazdy a opäť sa potvrdilo, že sa jedná o vlajkovú loď SUV segmentu značky Hyundai. Už nám teda chýba len jeden živel a to oheň. Večerná grilovačka spojená s posedením pri ohni bola ideálnym zakončením posledných letných dní, aj samotnej akcie. Koliba Gréta má výborné priestory o ktorých ste už museli počuť a ak nie, cestou na Liptov sa tam určite zastavte, minimálne najesť. My sme si odtiaľ doniesli nové zážitky, za ktoré ďakujeme automobilke Hyundai a tešíme sa na dlhšie stretnutie s novým Santa Fe. Jeho plnohodnotný test sa u nás určite objaví.