Ford Capri EV 2025

Prvá jazda: Ford Capri dá naozaj 600 kilometrov na nabitie

Pozrime sa na cestu Fordu k elektrickým autám. Aktuálne má také tri samostatne smery. Jeden je úžitkový, druhý je vlastný s Mustangom Mach-E a Pumou Gen-E, ale tretí je v spolupráci s koncernom Volkswagen a prináša už druhý automobil. Volá sa Ford Capri a už pri oznámení vyvolal extrémne vášne. Veď to nie je to Capri, čo pred 40 rokmi! A presne tak to aj má byť.

Prečo je Capri takéto? Tím dizajnérov dostal za úlohu vytvoriť transformáciu v čase od toho roku 1986, kedy sa auto prestalo vyrábať, a prišli ku faktu, že asi by malo vyzerať ako SUV. No a ako SUV vyzerá a je elektrické. To už asi pochopil každý.

Predok auta je mohutný a už na ňom vidno, že vozidlo je iným zvieraťom ako pôvodne. Z pôvodného dvojdverového kupé sa stalo štvordverové SUV kupé, ktoré má vlastne dverí 5. Je to z dôvodu, že má karosériu na štýl liftback, kvôli praktickosti.

Keď už som začal o prednej mohutnej časti, tak pod prepájacím čiernym pásom medzi svetlometmi pripomínajúcimi tie originálne, je nápis Capri, aby ste vedeli, čo je toto za auto. Rovnako nápis Capri figuruje aj v zadnej časti znova v prepojovacom páse medzi dobovo inšpirovanými svetlami.

Ford Capri EV 2025

Ale najzásadnejší odkaz do rokov minulých je na boku. Veď má líniu okien ako staré Capri! Takže áno, dizajnéri použili veľa inšpirácie, ale dostala moderný charakter, veď vpredu sú, podľa výbavy, maticové LED svetlá. A vzadu sú LED svetlá vlastne tiež. No a zboku vidno aj, že auto má relatívne veľké kolesá.

To, čo vidíte na fotkách, aj žlté, aj čierne, je výbava Capri Premium, ktorá má štandardne priemer diskov 20 palcov. Práve zväčšenie priemeru o jeden palec, oproti základu, môže za zníženie dojazdu a zvýšenie spotreby, ale to vie asi každý. V ponuke sú aj disky s priemerom 21 palcov, ale tie zase zhoršia sledované parametre elektrických vozidiel.

Automobilka Ford na dĺžke 4 634 mm s rázvorom 2 767 milimetrov pripravila priestranné auto s batožinovým priestorom s objemom 572 litrov po dekel v úrovni vrchu zadných sedadiel. V kufri sú rôzne háčiky, ale aj podlahy na rozdelenie, prípadne na oddelenie nielen vertikálne, ale aj horizontálne. Sedadlá sa dajú sklápať, v aute je tunel na prevoz lyží, zadní pasažieri majú lakťovú opierku a vlastne celkom veľa miesta. Tu je všetko ako má byť.

Výraznou odlišnosťou oproti modelu Explorer bude použitie sedadiel pre Capri. Predné sedadlá sú totiž znova inšpirované škrupinovým štýlom z osemdesiatych rokov, majú zabudovanú opierku hlavy, ale tentoraz aj certifikát AGR (podľa výbavy) a veľmi pekné kosoštvorcové prešívanie. Toto je presne ten odkaz, ktorý v aute chcete mať.

Ford Capri EV 2025

A chcete mať aj spodný lúč volantu pripomínajúci tiež vozidlá spred niekoľkých desiatok rokov. Akurát tu nie je spodný lúč kovový, ale pekne plastový, aby nebol nebezpečný.

Ostatné časti sú príbuzné tomu, čo automobilka ponúka pre model Explorer. Capri má tiež posuvný displej, ale aj odkladací priestor za displejom, ktorý je ale trochu špecifický. Má mikrospínač na uvoľnenie, čo znamená, že bez naštartovaného auta, alebo aspoň bez spusteného elektrického okruhu, tento otvor nevyberiete.

Druhý displej je pred vodičom, tretí je head-up displej. Na displeji sa všetko ovláda veľmi jednoducho, Capri je intuitívne a intuitívne je aj radenie pod volantom. V strede je megalomanský mega box s objemom až 17 litrov a možnosťou variabilne prehadzovať jednotlivé časti.

Pod lakťovou opierkou dokonca nájdete aj prepážku, ktorá môže poslúžiť ako škrabka na ľad, prípadne nájdete aj kladivko na rozbitie okna. Azda jedinou horšou súčasťou interiéru je použitie dotykových polí na volante. Tie reagujú trochu zvláštne, ale to som vlastne kritizoval už pri elektrickom modeli Explorer.

Ford Capri má aktuálne v ponuke tri možnosti pohonu. Dve majú pohon zadnej nápravy, podľa toho ako velí platforma MEB.  A tretia je s pohonom všetkých 4 kolies. Toto auto, ktoré som si vyskúšal ako prvé, je práve štvorkolka a ponúka výkon 250 kW (340 k). Krútiaci moment sa odvíja od 565 Nm zadného elektrického agregátu.

Ford Capri EV 2025

Celkovo to značí zrýchlenie na stovku za 5,3 sekundy a vďaka použitiu batérie s čistou kapacitou 79 kWh vie toto auto prejsť naozaj ďaleko. Nabíjanie je možné výkonom až 185 kW, ale iné je dôležité. Auto má reálne dobré jazdné vlastnosti, keby boli napríklad okorenené aj o lepšie pneumatiky.

Štandardne má Ford Capri obuté Continental Eco Contact 6Q, ktoré sú dobré na nízku spotrebu, ale trošku horšie na akékoľvek iné parametre, najmä na priľnavosť. Mne sa podarilo s týmto autom jazdiť za 14,6 až 14,7 kWh na 100 km. Ale treba jedným dychom povedať, že v testovacej trase absentovali diaľnice a teplota bola príjemných 12 až 15°C, čiže presne taká, ako elektromotorom a batériám vyhovuje.

V extrémnych prípadoch a pri hrubom zaobchádzaní dokonca dokážete s týmto autom spraviť mierny pretáčavý šmyk. Ale nebudete to robiť často, lebo skôr ako zážitky, ktoré auto ponúka, chcete predsa nízku spotrebu.

Najväčší dojazd má prevedenie Capri s pohonom výlučne zadnej nápravy. Má batériu s kapacitou 77 kWh netto a so základnými 19-palcovými zliatinovými diskami dokážete s vozidlom prejsť na nabitie až 627 km. Je to dokonca viac ako má porovnateľný Ford Explorer, lebo Capri je aerodynamicky optimálnejšie. Spôsobuje to nahnutie zadného okna, ktoré je v uhle 17°, čiže znova v takom, ktorý vychádza z historických hodnôt.

Ford Capri EV 2025

Capri s pohonom zadnej nápravy, to čierne v galérii, má nižšiu spotrebu približne o 0,6 kWh. Áno, čítate správne, s týmto autom sa dá dokonca dostať pod 14 kWh na 100 km, znova pri absencií diaľnic a iných rýchlostných komunikácií. Znova ale treba rátať s priaznivým počasím a pre naše podmienky si nezabudnite prikúpiť tepelné čerpadlo, ktoré oceníte najmä v zimných mesiacoch.

Veľkým rozdielom medzi jednotlivými verziami ale aj niečo iné ako dojazd. Je to manévrovanie. Rozdiel priemerov otočenia je síce na papieri celkom zanedbateľných 110 centimetrov, ale v realite to spraví extrémne veľa. Capri s pohonom výlučne zadnej nápravy je jednoducho výrazne obratnejšie. A obe verzie, bez rozdielu, majú štandardne pre Premium aj adaptívny podvozok, ktorý výraznejšie mení nastavenie športového a obyčajného režimu.

A teraz prichádza zásadná otázka . Aké prevedenie by som si vybral ja? Na základe odjazdeného by mi asi stačila verzia s pohonom zadnej nápravy. Je omnoho živelnejšia a omnoho obratnejšia, pričom má aj dlhší dojazd. Reálne by som ale nerátal so základným prevedením, ktoré má menšiu batériu. To by predsa len mohlo byť ešte obratnejšie, ale vo finále by mi chýbalo pár stoviek kilometrov dojazdu.

Základná cena verzie s väčšou batériou a pohonom zadnej nápravy je aktuálne 47 050 eur. Na elektromobil je to veľmi priaznivé. No a ešte si musíme povedať, že Capri vlastne konkuruje aj modelu Cupra Tavascan, Škoda Enyaq Coupe, ale aj Volkswagen ID.5.