Prvá jazda BMW radu 3, 320d Touring: Menežéris moderna Pro

BMW predstavilo novú vizáž modelu s označením číslom 3 len nedávno a už teraz som mal možnosť sa posadiť za volant. Je to BMW radu 3, ale konkrétne 320d Touring s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive nie je novinkou v ponuke, ale novinkou je to ako vyzerá. Automobilka prerobila vzhľad exteriéru, ale aj interiéru a niektoré technické charakteristiky prešli aktualizačným procesom.

Modernizácia modelu sa určite podarila a vidno to najmä na prednej časti, teda ak sa pozerám zvonka. Predné svetlomety už nemajú tú líniu naznačujúcu rozdelenie, ale sú celistvé a jednoduché. Automobilka chcela, aby vynikli čisté línie. Aj sa to podarilo. Svetlá v noci predvádzajú, teda aj za dňa, nové základné línie svetelných prvkov. Denné svietenie má síce tvar písmena L, ale obráteného. Je písané na vrchnú líniu svetlometu. Automobilka týmto zdôrazňuje tvary nárazníka, ktoré akoby podľa stredovej reflexie odrážali vonkajšie prvky denných svetiel. V M-kovom nárazníku je teda znova tvar písmena L, ktorý zakompúva líniu obsahujúcu otvor na vetranie bŕzd.

BMW M3 a model s číselným označením 4 predvádzajú masívnu veľkú masku chladiča, BMW radu 3 si nechá svoje umiernené predné tvary. Na to je úplne jednoduchý dôvod. Automobilka stavila na konzervatívny prístup, ktorý má udržať viacero zákazníkov. Veď si povedzme na rovinu, veľké masky chladiča nemusia byť po chuti každému. Aj tu ale jemné zväčšenie prichádza a predné ľadvinky sú potiahnuté ďalej na kapotu. Nemusia však byť stále otvorené. Za ľadvinkami je otváracia stena z plastu, ktorá reguluje prívod studeného vzduchu k motoru. V zime je tak potenciál rýchlejšieho zahriatia.

Ďalšia zmena, tak pri kombi, ako pri sedane, prichádza v zadnej časti vo forme vylepšeného nárazníka. Tieto zmeny sú však veľmi decentné a na reálne odhalenie by ste potrebovali oba tohtogeneračné kusy vedľa seba. Pri balíku M však budú viac kričať koncovky výfukov s väčším priemerom. Tie môžu byť nalakované aj čiernou farbou a splynúť tak s výbavou označenou ako Shadow line.

Najväčšia zmena prebehla v strednej časti interiéru, ale poďme sa pozrieť do kufra. Táto verzia je totiž vybavená špeciálnym dnom. Dodáva sa s balíkom kufra a obsahuje akési gumové pásiky, ktoré sú normálne schované v hliníkových lištách, ale za jazdy sa vysunú o 2 mm nahor a udržia batožinu na svojom mieste. Kto nepoznal tento úžasný prvok, ten byt nad ním mal uvažovať pri konfigurácii nového vozidla. Aj mi bolo divné, že mi cestovná taška necestuje po celej šírke auta ani pri ostrejšom prejazde zákrut. Toto je presne dôvod. A je fantastický, aj keď málo známy.

Toto vybavenie do batožinového priestoru však bolo dostupné už pred faceliftom. To, čo nebolo pred faceliftom dostupné je predný displej, či skôr dva displeje schované pod spoločným krycím sklom tiahnucim sa cez dve tretiny prístrojovej dosky. Toto riešenie je známe z BMW i4, ale teraz ho už bude mať štandardne aj BMW radu 3. To tiež znamená použitie nového informačno-zábavného systému iDrive verzie 8. Tá je viac pripojená, viac multimediálna a aj smartfónovejšia ako kedykoľvek doteraz. Reálne na tomto displeji dokážete ovládať jednotlivé funkcie podobne ako na displeji mobilného telefónu. Rozloženie jednotlivých ikon je naozaj veľmi intuitívne a na dotyk reaguje reálne rýchlo. Máte možnosť využiť uloženie niekoľkých skratiek do vrchného panelu. Ale stále, v trojke, existuje možnosť ovládania štandardným kolieskom, ako sme pri BMW zvyknutá už dlhodobo. Práve pre menej kvalitné cesty je koliesko optimálna voľba. Nestane sa, že by ste netrafili ikonu pri nedokonalosti povrchu. Výrazná zmena je vynechanie panelu klimatizácie a panelu rádia, ale to stále ostáva v tieni nového voliča prevodovky. Má formu malej páčky, či skôr prepínača, podobne ako v dvojke Active Tourer. BMW prešlo od klasickej páky v rámci zjednodušenia línii a tým pádom stratilo možnosť radiť jednotlivé stupne práve pákou. Ak chcete manuálne podradiť, či radiť smerom nahor, tak musíte jednoducho využiť pádla, ktoré sú na zadnej strane volantu.

To, čo je pod kapotou sa však nemuselo extrémne meniť. Motor s objemom 2 litre a výkonom 140 kW (190 k) je takmer rovnaký a využíva mild hybridný doplnok. V spolupráci s osemstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies pôsobí auto síce trochu menej dynamicky, ale reálne čísla sú na veľmi dobrej úrovni. BMW radu 3 teda výborne maskuje rýchlosť. A aj s výkonom 140 kW (190 k) sa dá naozaj slušne jazdiť, veď na stovku, podľa papierov, zrýchli za 7,5 sekundy.

Ak by to bolo málo, tak je stále v ponuke aj potenciál 6-valca. Ten prichádza nielen v nafte ako M340d, ale tiež ako benzínové M340i. Oba modely majú vynikajúci výkon a dokážu sa pohybovať s celkom rozumnou hodnotou spotreby.

Vylepšené BMW radu 3 môže byť síce trochu konzervatívnejšie ako pôvodné, ale nič to nemení na jeho príťažlivosti. V ponuke je tiež niekoľko nových farieb, s ktorými dokážete vozidlu prepožičať ten správny výraz. Ak by to bolo málo, tak stále existuje ponuka lakov Individual, ktoré môžu priniesť úplne iné dimenzie výzoru vozidla. V ponuke je viac ako 150 odtieňov.

Dá sa očakávať, že cena inovovaného modelu bude o niečo väčšia, nakoľko sa zlepšila aj výbava a trojzónová automatická klimatizácia je v štandardnej ponuke, rovnako ako 8-stupňová automatická prevodovka. To ale znamená, že ak chcete BMW radu 3 s manuálnou prevodovkou, tak máte v Európe už iba jedinú možnosť. Máte možnosť stiahnuť po zadokolke BMW M3, ktorá má jediná 6-stupňový manuál, ale na veľké nasávacie otvory, ktoré veľa ľudí kritizuje. Mne sa páčia, ak sú spojené s vhodnou farbou karosérie, ako som hovoril vyššie.