Navrhované poplatky za prihlásenie auta sú…

Posledné slovo si doplňte sami. Nás napadá veľa termínov, ale málo z nich je publikovateľných. Dopredu všetkých upozorňujeme, že tento názor je náš a niektorí jedinci s ním nemusia súhlasiť. Ak si myslíte, že takéto poplatky podľa výkonu sú správne, tak radšej ďalej ani nečítajte.

Nedávno sa z temných hlbín parlamentu dostal návrh, ktorý zvýši poplatky za prihlasovanie auta. Normálne by človek zvyknutý na panské maniere bol stotožnený s tým, že bude platiť o pár eur viac, lebo to tak je a miesto pomoci zhora sa dole valí jedna katastrofa za druhou.

Ale to, čo sa majstrom slova a zboja podarilo predčilo všetky očakávania. Rozdeliť autá na výkonnostné stupne a podľa výkonu určiť koľko sa bude za prihlásenie platiť je na úrovni situácie, že by po predkladateľa mali prísť páni v bielych plášťoch so zvieracími kazajkami.

Začiatok nevyzerá tak tragicky. Za autá do 80 kW sa platí normálne 33 eur. Horšie to je s vyšším výkonom. Tam tá logika akosi chýba. Teda nie logika, ale zdravý rozum, úsudok a akákoľvek forma chápania.

Vyberáme zo zákona:

Prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1 do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov, ak je výkon motora

nad 80 kW do 86 kW………………………………………………………………………………………167 eur

nad 86 kW do 92 kW………………………………………………………………………………………217 eur

nad 92 kW do 98 kW………………………………………………………………………………………267 eur

nad 98 kW do 104 kW…………………………………………………………………………………….327 eur

nad 104 kW do 110 kW…………………………………………………………………………………..397 eur

nad 110 kW do 121 kW……………………………………………………………………………………477 eur

nad 121 kW do 132 kW……………………………………………………………………………………657 eur

nad 132 kW do 143 kW…………………………………………………………………………………..787 eur

nad 143 kW do 154 kW……………………………………………………………………………………957 eur

nad 154 kW do 165 kW…………………………………………………………………………………1 157 eur

nad 165 kW do 176 kW…………………………………………………………………………………1 397 eur

nad 176 kW do 202 kW…………………………………………………………………………………1 697 eur

nad 202 kW do 228 kW…………………………………………………………………………………2 047 eur

nad 228 kW do 254 kW…………………………………………………………………………………2 467 eur

nad 254 kW …………………………………………………………………………………………….2 997 eur

 

O čo vlastne ide? No v prvom rade o prachy. Naplnenie štátnej kasy za peniaze tých, ktorí si kupujú autá. Logické, ale či správne?

Volvo má motto, že výkon je prvok aktívnej bezpečnosti. V preklade to znamená, že ak má auto vyšší výkon dokáže bezpečnejšie predbehnúť, prípadne vyjsť z krízovej situácie. Na základe toho sa natíska myšlienka o zámernom znižovaní počtu obyvateľov a potenciálnych poberateľov dôchodku.

Druhým faktom, ktorý je neodškriepiteľný je, že drvivá väčšina áut bude platiť aspoň 167 eur. Veľa má totiž výkon 81 kW (110 k). To zámerne môže viesť k šachom a úplatkom kvôli zapísaniu výkonu nižšieho o kilowatt alebo dva.

A čo situácia s dodávkami? Tie predsa s výkonom do 80 kW vôbec nejdú. Na celkovú hmotnosť 3,5 tony treba aspoň 110 kW (150 k), aby sa hýbala svižnejšie a nežrala aj ľudí z prechodov. To však znamená poplatok 477 eur. To pri obstarávacej cene približne 15000 eur nie je zanedbateľná položka.

V princípe z toho bude možno o niečo viac peňazí za prihlasovanie, ale páni hore si asi neuvedomili, že opatreniami proti výkonným autám si sami odstraňujú príjmy. Myslíme tým, že pri rozhodnutí medzi výkonom 80 kW (110 k) a 105 kW (143 k) je väčšia pravdepodobnosť, že potenciálny majiteľ si kúpi to slabšie, čím nezaplatí do štátneho rozpočtu toľko dane z pridanej hodnoty a tiež zaplatí menej spotrebných daní na palive, keď má nižšiu spotrebu. Je to kontraproduktívne.

My v redakcii by sme platili 1157 respektíve 957 eur za prihlásenie, keď by sme si autá kupovali v čase navrhovanej platnosti. Pevne dúfame, že takýto nezmysel zatrhne, podobne ako v Maďarsku, Európska únia.

V prípade podnikateľských subjektov sa môže teoreticky stať, že firma spraví zahraničnú organizačnú jednotku, na ktorú bude prihlasovať autá. Alebo si rovno spraví centrálu na krachujúcom Cypre prípadne na Kajmanských ostrovoch a Slovensko bude mať v konečnom dôsledku horšiu situáciu ako pred týmto výplodom.

Update 08.09.2012:

Poplatky by sa mali začať platiť už od 1. 10. 2012. Taktiež odborník na grafy, minister financií, Peter Kažimír oznámil, že pôsobnosť zákona by nemala zahŕňať úžitkové vozidlá kategórie N1: „Priamo na rokovaní vlády sme vylúčili také autá tejto kategórie, ktoré majú len tri miesta na sedenie. Ide o klasické úžitkové vozidlá, ktoré sa používajú na podnikanie,“ vyhlásil po rokovaní kabinetu šéf rezortu financií.Vážený pán minister, a čo ak niekto potrebuje pre podnikanie dodávku, ktorá odvezie aj montérov na stavbu napríklad a nutne potrebuje 6 miest?

9 thoughts to “Navrhované poplatky za prihlásenie auta sú…”

  1. Ak budeme citovať: „Prvý zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie, do evidencie…“ tak ja som si doviezol jazdenku 200HP/ 147kw a má 5 miest, takže ja by som nemal platiť uvedených: „nad 143 kW do 154 kW….957 €“ lebo ten poplatok je pre vozidlá s maximálnym počtom miest do TROCH!!! Ako to teraz teda je? to je skôr otázka pre právnikov?

    1. podla mojho nazoru je to nasledovne:
      poplatok plati pre vozidla L, M1 a N1. Vynimkou su jedine vozidla, ktore su N1 s poctom miest do troch. Tie su vynate z platenia, co v preklade znamena dodavky. Tie su oslobodene.

      Mna skor trapila ina otazka. Keby sa dalo Lamborghini Aventador zapisat ako N1, tak by sa zan teoreticky neplatili prihlasovacie poplatky.

  2. To čo sa deje v tejto banánovej republike už to hraničí zo zdravým rozumom.Tak nech si páni schvaluju to čo im treba,ale nech nepočítajú s pracujucou komunitou.Tak konečne sa zobudte motoristická verejnost!

  3. Čavte,ak sa to schváli,tak to sa bude platiť aj vtedy,ak si budem kupovať auto a prepíšem ho na seba? to nieje registrácia,len prepis,takže predpokladám že nie,no neviem…

    1. v podstate by to malo byt len prve prihlasenie do evidencie, takze pri kupe uz zaregisrovaneho auta by sa poplatok platit nemal, ale nikto nevie, co este v tych hlavach, co toto vymysleli skrsne 🙁

    2. Pokial dobre viem, malo by sa to tykat iba novych aut a aut dovezenych zo zahranicia.

Comments are closed.