Pitva nového BMW radu 3, model F30 (sumárne info)

BMW sa musí snažiť. Súčasná trojka s označením E90 je stále vynikajúcim autom. Preto treba ešte niečo lepšie. Vlastne to nie je jediný dôvod, Mercedes svoje Céčko tiež šperkuje a útočí na každé, čo len trochu slabšie miesto.

Získali sme niekoľko fotiek novinky. Nie promo, ale živých. Vraj boli fotené niekde mimo Slovenska. Ale dosť kecania o obrázkoch. My sme tiež mali možnosť prezrieť si detaily nového auta.

   

Aká je nová trojka naživo?

Už prvý pohľad na promo obrázky ukázal, že auto bude pekné. Niektorí možno nesúhlasia, ale to je možno tým, že sú opantaní štyrmi kruhmi. Fotky a realita však ponúkajú dva pohľady. Nie vždy sa to stáva, ale naživo auto vyzerá ešte lepšie ako na fotkách. Je to šok, ale predná časť pripomína niektoré nedávne koncepty BMW. Zadná časť sa ponáša na väčšiu päťku. Reči o unifikácii vzhľadu a mazaniu vizuálnych rozdielov medzi triedami určite kolovať budú, síce oprávnene, ale to absolútne nevadí.

„V tmavých priestoroch letmého zoznámenia v ruke zvieram kľúčik od trojky, čierny, s červeným pásom okolo tlačidiel. Je to verzia Sport. Krásna. Odomykám. Pri kľučkách sa rozžiaria svetielka, jasnobiele. Som uchvátený. A trocha nervózny. Auto bude mať u nás premiéru až 16. Februára a ja ho mám možnosť vidieť už teraz. Prvý pohľad na kufor potvrdil myšlienky na päťku F10. Predná časť ma však nechala bez slov. Jednotka je kontroverzná, ale toto, toto je naozaj veľmi pekne spravené.

Otváram dvere, kľúčik mi netreba, keyless funguje. Štartujem a posúvam auto dozadu, prvé tri metre v F30! Zastavujem, pretože viac ani prejsť nemôžem. Svetlá svietia, vystupujem, pozerám na predok. Naozaj podarený. Späť k interiéru. Palubná doska verzie Sport má po celej šírke červený pás. Potešujúci detail. Celkovo auto vyzerá, akoby dospelo. Tým nechcem zhadzovať E90tku, ale je to rozdiel ako keď ste zvyknutí na čokoládu Tesco, ktorú považujete za ultimátnu a zrazu skúsite niečo od švajčiarskeho Lindt. Naozaj taký skok. Kufor je len o málo menší ako má sedma. Zadná časť ale ponúka jeden potešujúci fakt. Do E90 som za seba vošiel, ale nebolo to pohodlné. F30 ma dorazila tým, že som mal dostatok miesta. To môže byť následok neustáleho zväčšovania modelov. Veď to miesto je skoro na úrovni predchádzajúcej päťky E60! Moja exkurzia končí, musím vrátiť auto na pôvodné miesto. Tri metre dopredu vypnúť, zamknúť, zamávať na rozlúčku, veď šestnásteho sa vidíme znova.“

BMW 3 F30 bude ponúkať niekoľko línií výbav, ktoré sa odrazia aj na výzore auta. Základ nemá označenie a najviac sa ponáša na súčasný model E90.

Modern Line reprezentuje tvary, ktoré auto posúvajú do zaujímavejšej roviny. Náduchy, alebo tiež ľadvinky sú s povrchom Aluminium Satinated, taktiež ako lamely vnútri. Výborne sa k celku hodia disky Turbine s tvarom mnoholúčovej vrtule.

   

   

Luxury Line poskytuje elegantný vzhľad. Mnoholúčové kolesá majú decentnejší styling ako pri modernej línii. Od základu znova odlišujú niektoré prvky z lešteného chrómu.

   

    

Sport Line je tá pravá. Síce aj ostatné dve vyzerajú vynikajúco, ale tu netreba rôzne kričiace detaily. Lesklé čierne spätné zrkadlá, takisto ako lišta na nárazníku neurazia. Vyzerajú vynikajúco.

   

   

M-paket tiež bude v ponuke. Ten sa vari rovnako podobá E90 ako základná výbava. Preto sa nám zdá Sport ako najvhodnejšia verzia. M-paket ale obsahuje niečo, čo je nutné priplatiť. Športový M volant! Tri ramená a tvar podobný volantu z Mkových modelov E34 M5 a E30 M3, samozrejme s airbagom je úchvatný.

   

Nebudeme rozoberať to, že trojka má takmer ideálnu veľkosť. Dosť veľká na pohodlné jazdenie, dostatočne malá na rozumné parkovanie.

Pozrime sa na motory.

Benzínové sú tri alternatívy.

  320i 328i 335i
Objem (cm3) 1997 1997 2979
Výkon (kW)/otáčky 135/5000 180/5000-6500 225/5800-6000
Krútiaci moment (Nm)/otáčky 270/1250-4500 350/1250-4800 400/1200-5000
Maximálna rýchlosť (km/h) 235 250 (obmedzená) 250 (obmedzená)
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 7,3 5,9 5,5
Spotreba kombi (l/100km) 6,2 6,4 7,9

 

Naftu reprezentujú zo začiatku štyri verzie.

  316d 318d 320d 320d Efficient Dynamics
Objem (cm3) 1995 1995 1995 1995
Výkon (kW)/otáčky 85/4000 105/4000 135/4000 120/4000
Krútiaci moment (Nm)/otáčky 260/1750-2500 320/1750-2500 380/1750-2750 380/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h) 202 210 235 230
Zrýchlenie 0-100km/h (s) 10,9 9,1 7,5 8,0
Spotreba kombi (l/100km) 4,5 4,5 4,6 4,1

 

Je zrejmé, že časom sa bude ponuka motorov rozširovať. Pribudne napríklad verzia 325d s dvojlitrom a dvoma turbami z päťky. Výkon 160 kW je na naftu slušný atribút. Z naftového hľadiska budeme musieť zabudnúť na implementáciu nového triturba s objemom troch litrov a výkonom 280 kW (381 k). Benzíny časom rozšíri model M3.

Pre tých, čo myslia, že hybridy spasia zemeguľu, bude k dispozícii ActiveHybrid3. Popri benzínovom motore bude pod kapotou pracovať aj elektromotor s výkonom 40 kW.

    

   

Všetky motory budú mať dve alternatívy prevodoviek. Buď šesťstupňovú manuálnu, alebo osemstupňovú automatickú.

A cena? Vraj ostane porovnateľná s E90.