Označiť vozidlo ako novú generáciu je veľmi zložité. Porsche tak spravilo pri modeli Panamera a išlo v šľapajach napríklad BMW, ktoré v polovici 10-tych rokov 21. storočia prišlo s označením F15 pre model X5. Aj vtedy to bol len hĺbkový facelift a nie nová generácia. Veď aj Panamera využíva stále tú istú platformu a príbuzenstvo vidno nielen na línii bokov v zadnej časti, ale tiež na dverách, ktoré majú absolútne rovnaký tvar prelisov.
Čo sa ale zmenilo? Základom zmien je vylepšenie vonkajšieho vzhľadu. Vylepšenie je možno silné slovo, ale skôr aktualizácia. Porsche tu siahlo po ostrejších tvaroch nielen vpredu, ale aj vzadu. Vzadu dokonca prináša svetlá pripomínajúce model Taycan. Výstupky na spodnej časti bočných dielov svetiel sú preč, teraz je na svietenie len čistá rovná línia.
Azda najväčšia zmena je vo forme novej ponuky karosérií. Čo to znamená? Porsche zabudlo na jednu z nich a aktuálne predvádza len dve. Prvá je klasická, ktorá je dostupná štandardne, druhou bude predĺžená alternatíva Executive. Takže asi viete, čo sa udialo. Z ponuky sa stratila možnosť s označením Sport Turismo. Športovo ladené kombi je teda už preč z ponuky. Aj keď ho určite bude škoda, lebo rovnako sa Mercedes zbavil CLS Shooting Brake. Je to z dôvodu, že o túto alternatívu nebol až tak veľký záujem.
Poďme sa pozrieť do interiéru. Tu sa zmenilo tiež zopár veci, ale znova sme skôr v sekcii inovácie. Nové línie prešli do modelu Panamera z modelu Cayenne, ale aj z elektrického modelu Taycan. Nová stredová konzola neponúka priestor pre prepínanie rýchlosti, to si muselo nájsť miesto inde a našlo si ho medzi displejmi na prístrojovej doske. Jemne sa zmenili aj tieto displeje a hlavne pribudol tretí pred spolujazdcom. Spolujazdec tak môže kontrolovať detaily výkonu, ovládať informačno-zábavný systém, alebo si pozerať nejaký film, prípadne seriál cez streamovacie služby.
Pod kapotou bude zatiaľ iba pár agregátov. Prvý z nich je pre základnú verziu označenú Panamera, alebo Panamera 4. Už základná verzia tak získa 18 kW (24 k) naviac a celkovo sa tak dostane na 258 kW (350 k). To dokáže alternatívu s pohonom všetkých 4 kolies vystreliť na stovku za necelých 5 sekúnd. Ešte väčším extrémom bude verzia Panamera Turbo e-Hybrid. Tá prinesie výkon 494 kW (670 k) a krútiaci moment 930 Nm, ktoré cez osemstupňovou automatickú prevodovkou posunie na všetky 4 kolesá. Lenže tu prichádza rovnaká zmena ako prípade Cayenne. Prišla aj zväčšená batéria. Batéria bude mať kapacitu až 25,9 kWh, čo môže ponúknuť, pri nízkom aute, dojazd takmer 100 km.
Ešte zaujímavejšia situácia ako v prípade pohonov, ktorých je zatiaľ celkom málo, príde pri pohľade na podvozok. Akákoľvek Panamera bude mať štandardne vzduchový podvozok, ale za príplatok, pre najvýkonnejšiu verziu, bude možnosť označená ako Active Ride. Tento systém v zákrutách vyrovnáva náklony a dokáže zvládnuť aj nakláňanie na mieste cez aplikáciu v mobilnom telefóne. Akési tancovanie je alternatíva ku tomu, čo predvádzajú modely amerických vozidiel upravené na lowridery.
Takže, ak budem kritický, Porsche to trochu prestrelilo s označením nová generácia. Je to stále ten istý model Porsche Panamera s rovnakou a absolútne nezmenenou platformou. Je to len hĺbková modernizácia, ktorá ale určite stojí za to. Na našich trhoch sa už teraz dá objednať a dodávky budú do pár mesiacov.