Nissan X-Trail bol obľúbeným hlavne vo svojej prvej a druhej generácii, ktoré sa naozaj doteraz vyskytujú v rôznom stave korózie na slovenských cestách. Dvojku dokonca používala aj Polícia Slovenskej republiky ako služobné vozidlo. Tretia generácia s oblými tvarmi už takýto úspech u Polície nemala, ale aj tak je častým zjavom na cestách. Zaujímavé je teda sledovať s čím prichádza štrvrtá generácia modelu.
Nissan X-Trail s poradovým číslom 4 ukazuje štýl, ktorý môže byť niekomu povedomý. Je to z dôvodu, že na svetových trhoch už dva roky funguje ako Rogue v Amerike. Presne toto je sesterský model, ktorý prináša automobilka aj do Európy, ale s výraznými pohonnými zmenami.
Pozrime sa ale najskôr na to ako auto vyzerá. V prednej časti vidno štýl veľmi podobný modelu Qashqai s dvomi rozdelenými svetlami. Tu prepojenie budete hľadať naozaj márne, neexistuje. Avšak predná maska chladiča je naozaj veľmi podobná ako má práve menší model. V zadnej časti vidno neskrývanú inšpiráciu predchádzajúcou generáciou. Vidno to nielen na tvare svetiel, ale aj na masívnej ploche veka batožinového priestoru.
V modernom interiéri sa pri päťmiestnej verzii podarilo vytvoriť batožinový priestor s objemom 585 litrov. To je o celých 20 viac ako mal predchodca. Avšak 5-miestna verzia nebude jedinou v ponuke, lebo automobilka prichádza aj s možnosťou trojradového usporiadania. V takom prípade je batožinový priestor logicky o niečo menší, ale ponúka dve miesta pre pasažierov s výškou až 160 cm. Pri vyšších bude trocha problematická dlhšia trasa a nebudú cestovať v komforte. do posledného radu sa dá dostať cez odklopiteľný stredný rad, ale ten má pomer oddelenia 60: 40, takže to nebude úplne bez nutnosti posúvania pasažierov v strede.
Interiér pozostáva z viacerých časti a tá hlavná je predsa vpredu. Tu prichádza k slovu naozaj nová prístrojová doska s dvomi displejmi s uhlopriečkami 12,3 palca. Jedným automobilka nahradila tradičné kruhové prístroje a druhý slúži na zobrazovanie a ovládanie informačno-zábavného systému. Automobilka použila úplne nový infotainment, ktorý predvádza modernejšie prístupy ku zobrazovaniu ako minulá verzia modelu.
Displej určite zobrazí toky energie, lebo najzaujímavejšiu pohonnou jednotkou je v full hybridná alternatíva. Tá pozostáva z 1,5-litrového benzínového motora prepojeného na elektrickú sústavu. Kolesá poháňa výlučne elektromotor a keby má tento X-Trail baterky, tak by mohol byť plne elektrickým autom. Takto ponúka výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 330 Nm. Ten roztáča, v základnom nastavení, iba predné kolesá a na stovku dostane sedemmiestne SUV za 8 sekúnd. Do ponuky pribudne aj alternatíva s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá prichádza s elektromotorom doplneným aj na zadnú nápravu. Tento systém celkovo ponúkne 154 kW (210 k), ale vďaka lepšej trakcii dokáže na stovku vyšprintovať už za 7 sekúnd v prípade 5-miestnej alternatívy, alebo za 7,2 sekundy ak má auto 7 sedadiel.
Jedinou alternatívou ku full hybridu pre X-Trail bude mild hybrid. Ten bude pozostávať 1,5-litrového benzínového motora s prepĺňaním, ktorý ponúkne 120 kW (163 k) a 300 Nm a menšieho elektromotora vo forme štartér-generátora. S nimi bude spolupracovať bezstupňová automatická prevodovka, ktorá bude smerovať výkon výhradne na predné kolesa.
Nový X-Trail sa na trhu objaví už tento rok a aj keď zatiaľ nevieme slovenské ceny, tak si ich vieme teoreticky odvodiť kvôli tomu, že napríklad v Taliansku bude stáť tento model 38 000 €. U nás je predpoklad, že by to mohlo byť o niečo menej.